Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fisse
Hej! Jag har haft ganska stora bekymmer senaste veckorna med min bil. Jag har dock lokaliserat vad som orsakade det. Nu hade jag behövt lite mer input från er här på forumet. Jag ska dra det hela så kort som möjligt.
På väg till jobbet en dag tappar bilen kraft, lyckas komma dit på något sätt. Kopplade upp den till felkodsläsaren när jag kom hem. Den säger dålig komp cylinder 3. Provar byta tändspole, inte bättre av det. Tar upp stiftet på 3:an och är kolsvart och typ mosat.... Efter många tips och råd så delar jag på motorn och finner ventiler och kolv rejält misshandlade just på cylinder 3. När jag monterat bort insuget hör jag något skramla i den, jag skakar ut en metallklump som ser ut att komma från insuget? Jag har glott på denna bit en bra stund, jämfört med insuget och om något skulle vara sönder men kan inte hitta något alls.

Toppen går konstigt nog att rädda, 4 nya ventiler,fräsa upp sätena och lite rengöring. Efter detta ska vi kunna sätta ihop det igen! Nu skulle jag vilja ha era tankar kring detta! Var kommer metallbiten ifrån? Hur hamnade den mellan cylinder och ventilerna? Vågar man montera samma insug igen?

Jag har gjort det mesta själv, men toppen,ventiler och montering får jag hjälp av en riktigt bilmekaniker! (Tack Martin Karlsson!)

Mvh Micke

Bild[/img]

URL=https://www.jagrullar.se/forum/images/fb/F8UIQ_20160213-142218.jpg]Bild[/URL][*]
Senast redigerad av 2 fisse, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av fisse
TommyP86 skrev:Bilden fungerar inte

Har lagt till en annan nu. Testa annan webbläsare annars :)
av Niclas66
Går det att avgöra vilken metall biten innehåller ?
Är det Magnesium/Aluminium typ ? (lätt)
Eller Stål ? (Tyngre).

Prova fila lite på biten för att avgöra om det är mjukt eller hårt.

Tänkte på stiftet som Du skrev va "ihop bankat".
Frågan är om metall från stiftet orsakat raset?
Förklarar dock inte kanske delen i Ditt insug direkt?

* Vilket märke har Du på stiftet som satt i ?
* Hur såg kolven ut på toppen/sidorna? (har något släppt från kolven?)
* Är det/var det rester av metaller i oljetråget ?(delar som den bild Du lagt upp eller spånor?)
Användarvisningsbild
av fisse
Niclas66 skrev:Går det att avgöra vilken metall biten innehåller ?
Är det Magnesium/Aluminium typ ? (lätt)
Eller Stål ? (Tyngre).

Prova fila lite på biten för att avgöra om det är mjukt eller hårt.

Tänkte på stiftet som Du skrev va "ihop bankat".
Frågan är om metall från stiftet orsakat raset?
Förklarar dock inte kanske delen i Ditt insug direkt?

* Vilket märke har Du på stiftet som satt i ?
* Hur såg kolven ut på toppen/sidorna? (har något släppt från kolven?)
* Är det/var det rester av metaller i oljetråget ?(delar som den bild Du lagt upp eller spånor?)
Biten jag fick ut var med största sannolikhet aluminium, den var lätt och gick o skrapa i ganska enkelt.

Stiftet saknade ingen metall, det var bara svart inget avstånd alls mellan sidoelektrod och mittelektrod. Ytterisoleringen var lätt brunfärgad i botten. Ska se om jag har bild på alla delarna.

Stiftet var NGK Iridium, suttit i ca 3000 mil.
Kolven hade jack samt små urgröpningar på toppen. Inga skador på sidorna eller cylinderväggen.

Har inte tappat ur oljan ännu, men kommer att göra det innan första starten.
av Niclas66
Av bilder att döma så är inte biten från kolven eller toppen.
Något måste ha kommit in via insuget !
Kontrollera hela flödesvägen av luft för att hitta något som saknas.

Risken finns att den aluminiumbiten har "bröder" som är på väg att släppa med !
Vore fruktansvärt om Du renoverat och det händer igen :(
Användarvisningsbild
av TommyP86
Jag skulle nästan gissa på gjutskägg i insuget. Men det är förstås väldigt svårt att veta, men så många alternativ finns det inte.
Användarvisningsbild
av fisse
Tack grabbar för er input! Jag ska kolla noga alla flödesvägar! Kollade bilder på gjutskägg och det är tyvärr skrämmande likt....

Det hade varit sjukt tråkigt om det hände igen, det är både kostsamt och tidskrävande!
Carplay Trådlös adapter

Test av 5 bästa trådlösa adaptrar […]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]