Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jacoblilljeforss
Tjabba, novisen här. Måste byta drivremmar för det tjuter som tusan när motorn är kall. Har Haynes-boken men blir fan inte klokare utav den. Hur spänner jag loss drivremmarna??
Tack på förhand! :)
av NilsO
Det beror på vilken bilmodell och vilket motoralternativ det är! Det skiljer mellan sena och tidiga 240, till exempel.
av volvo244gle
Hade du haft en VW Bubbla så är det här den föredragna metoden:

Men nästan lika lätt på 240. ;)

Du hittar remspännarna på aggregaten, d.v.s. generator och ev. AC-kompressor och servopump.
Lossa låsmuttern/muttrarna (13 mm) något varv och skruva sen på skallen (10 mm) på den långa spännskruven tills remmen blir såpass slack att den går att kränga av och byta.
Spänn den nya remmen lagom och dra fast låsmuttrarna igen.
av NilsO
Ett tips vad gäller remmen som driver vattenpumpen (och fläkten) är att bara precis slacka på remmen, och sedan ta bort remskivan på pumpen så remmen följer med.
Användarvisningsbild
av Frrla
NilsO: inte för att vara otrevlig, men de känns som onödig (tid) skruvning med risk att dra skapa större problem...?
kanske jag ser det som en nödlösning, om man känner att spännskruven nyper fast efter några varv, med risk att dra av spännskruven och man inte har en ny någonstans.

remmarna trär man bara av runt fläkten. börja ta loss med de yttre remmarna och jobba sig innåt och sen tillbaka bakvänt.
av NilsO
Nejdå, ingen fara! :) Det är väl bra att man inte tycker lika alltid.

Men prova själv. Att ta bort de fyra skruvarna går på ett ögonblick, och då slipper man trassla med remmarna runt fläkten också.
Användarvisningsbild
av Frrla
Har redan dragit av 2 pinnbultar på ena bilen en gång, bor där det saltas ganska friskt kan ju vara en förklaring. de är 8mm så inte direkt superhållbara från början heller.
på en annan bil satt den fast när muttrarna var loss, så vi "råkade" slå fläkten i kylaren. då sprack ett fläktblad och kylaren va inte så fin efter det... vi var ute efter pumpen så ingen större skada skedd på det viset och man var väll inte superförsiktig.
Har hört några andra som klantat sig lite och gjort typ samma sak med fläkten i kylaren, eller tappat fläkten mot den.. så jag är inte ensam om det iaf.

EDIT: jag sökte lite snabbt och hittade denna. på slutet visar han hur de ser ut. kommer nog inte se exakt lika ut på din, men väldigt snarlikt med själva spännarna och hur man går till väga.

Användarvisningsbild
av FyoDisco
Ursäkta om jag lånar tråden lite snabbt, men om man har dragit av ena spännskruven, visst är det bara att köpa en likadan på den lokala bygghandeln? Om det finns det vill säga. Tänkte om skruven kanske är av någon speciell sort som inte finns att få tag på.
Användarvisningsbild
av Frrla
va ja vet och sett så är de en m6 som är 120 lång? ja kan ha fel men tvivlar att det är något speciellt med den annars. inget folk har hemma i garaget vanligtvis iaf.
Jag tänkte bara att om man blir ståendes med bilen, så tar man sig ju ingenstans i värsta fall.
OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg

Ok. Sög med felaktig annons, den är bort[…]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]