Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ollikent
#1050384
Min s-70 -99 går perfekt i 10 minuter sen varvar den upp och går sedan in i nåt slags nödläge. Går att köra men mycket kraftlös. Historik: Inlämnad på verkstad där dom bytte spjällhus. ( ett renoverat) 5500 kr. samma fel igen. inlämnad på volvo som hävdade att databoxen var paj. Jag har köpt en beg. sådan och programmerat på volvo. Men samma fel fortfarande. Felkoder säger fel på kommunikation databox samt spjällhus. Ibland felkod på spjällhus. Volvo har kollat den fysiska kontakten databox och spjällhus. u.a. enligt han. fel på databoxen igen tror han. Men 2 databoxar. Hur stor är sannolikheten att det är fel på båda? Jag tror att spjällhuset är felaktigt. Men det går inte att reklamera nu. Volvo måste ju också programmera spjällhuset tydligen om man provar med nåt annat. :(. Så synd på en mycket fin bil. Någon som har något förslag?
av TobbeViktor
#1050395
Du har ju även ett gasreglage med i hela kommunikationen. Det är lika elektroniskt som resten, och felar väl också emellanåt på dessa bilarna.
Har verkstaden tänkt på den biten?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1050407
Svårt att tro att databoxen är paj kanske någon kabel som det är avbrott på. Har mekanikern mätt kablaget från ECM till ETM och konstaterat att det är helt?
av Knatch
#1050416
ollikent skrev:Min s-70 -99 går perfekt i 10 minuter sen varvar den upp och går sedan in i nåt slags nödläge. Går att köra men mycket kraftlös. Historik: Inlämnad på verkstad där dom bytte spjällhus. ( ett renoverat) 5500 kr. samma fel igen. inlämnad på volvo som hävdade att databoxen var paj. Jag har köpt en beg. sådan och programmerat på volvo. Men samma fel fortfarande. Felkoder säger fel på kommunikation databox samt spjällhus. Ibland felkod på spjällhus. Volvo har kollat den fysiska kontakten databox och spjällhus. u.a. enligt han. fel på databoxen igen tror han. Men 2 databoxar. Hur stor är sannolikheten att det är fel på båda? Jag tror att spjällhuset är felaktigt. Men det går inte att reklamera nu. Volvo måste ju också programmera spjällhuset tydligen om man provar med nåt annat. :(. Så synd på en mycket fin bil. Någon som har något förslag?

Blindshoot!
Men har du bytt bensinfilter?
av ollikent
#1050460
Tack för förslagen. Ja en mekaniker på Volvo hävdar att kablaget är helt juste. Gasreglage har inte diskuterats. Men det finns ingen felkod på det. Är det värmekänsligt?
av ollikent
#1050461
Det finns ju en felkod på kablaget dock . Men mekanikern var bombsäker på just den punkten. Men jag vet ju inte hur bra han var. Det var typ specialisten på detta på brabil i Väsby.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1050474
Vad säger felkoderna har du papper på dom? Koden brukar ju vara ECM-xxxx eller ETM-xxxx
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1050480
Trasiga styrboxar är extremt ovanligt, så att 2st i rad skulle vara kassa..? Nja, köp en trisslott istället, är nog mer troligt att du vinner på den.

Tyvärr finns det jättemycket som kan orsaka ditt problem, och utan felkoder kan man likagärna sätta på sig ögonbindel och börja byta saker på måfå....
Men några exempel: LMM, lambda, tempgivare, brusten kabel någonstans...
Det enda vi egentligen kan konstatera är att det är när den övergår i 'varmkörningsläget' som den inte vill längre.

Lite märkligt med OBDII uttaget dock... Är säkringen hel? Misslyckades även Volvo att kommunicera med bilen?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1050494
ollikent skrev:Det finns ju en felkod på kablaget dock . Men mekanikern var bombsäker på just den punkten. Men jag vet ju inte hur bra han var. Det var typ specialisten på detta på brabil i Väsby.
Har du en felkod på det så vore det väldigt bra. Kollar lite snabbt nu på signal typer som jag har skrivit ut från Vida och det är en massa signaler ECM skickar till gasspjället och gasspjället skickar tillbaka blandanat kommunikationen CAN-nätet CAN-LOW och CAN-HIGH sen är det PWM signaler (Pulse Width Modulation) Pulsbreddsmodulering på svenska. Sen så kommer det både analoga och digitala signaler från gasspedalen till gasspjället och en styrsignal från bromsljuskontakten.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1050508
DayDreamer skrev:Sen så kommer det både analoga och digitala signaler från gasspedalen till gasspjället
Uhm, går pedalgivaren raka vägen till spjället...? Låter skumt.. Mer logiskt vore att pedalgivaren skickar sin data till styrboxen, styrboxen läser av värdet, och skickar sen ett värde till spjället(och spjället skickar tillbaka 'ok' eller liknande bekräftelse).

Ganska säker på att någon h&a[…]

Motoroljenivå

Du måste ju låta bilen stå i 5-1[…]

Tack båda två! Gör det lätta[…]

Låg bromsvätskenivå!?

Då varnar den igen, men bara när man br[…]