- lör 20 feb 2016, 03:51
#1050210
I December bytte jag kamrem, vattenpump, olja och luftfilter på min Volvo 850 -96 (utan turbo). Någon vecka senare bytte jag även ut de gamla tändstiften till nya boschstift med fyra elektroder.
Jag kan inte minnas om det var innan eller efter tändstiftsbytet de första hacken i en brant uppförsbacke kom men nu börjar bilen bli omöjlig att köra. Den har succesivt börjat hacka mer och mer och tappat styrkan helt. Först bara i branta backar, sedan även vid hastig acceleration. Nu hackar bilen infernaliskt under 2000 rpm och börjar även hacka och bluddra över 2500 rpm. Jag får även slira rejält på kopplingen för att få bilen att rulla från stillastående läge.
Bilen går dock relativt bra utan ryck mellan 2000-2500 varv och har ännu inte stannat. Den är även lätstartad och tänder direkt. Det har inte heller tänts några lampor på instrumentpanelen.
Nu har jag gett mig fan på att bilen ska återgå till sina glansdagar igen och tänkte felsöka den i den mest logiska ordningen. Eftersom att den går bra på bränslesnåla varvtal tycker jag det verkar mest logiskt att det är något fel med soppaförsörjningen. Ska jag börja med soppafiltret och arbeta mig fram därifrån eller finns det något sätt att testa om det är bränslet utan att börja spendera pengar i onödan?
Jag kan inte minnas om det var innan eller efter tändstiftsbytet de första hacken i en brant uppförsbacke kom men nu börjar bilen bli omöjlig att köra. Den har succesivt börjat hacka mer och mer och tappat styrkan helt. Först bara i branta backar, sedan även vid hastig acceleration. Nu hackar bilen infernaliskt under 2000 rpm och börjar även hacka och bluddra över 2500 rpm. Jag får även slira rejält på kopplingen för att få bilen att rulla från stillastående läge.
Bilen går dock relativt bra utan ryck mellan 2000-2500 varv och har ännu inte stannat. Den är även lätstartad och tänder direkt. Det har inte heller tänts några lampor på instrumentpanelen.
Nu har jag gett mig fan på att bilen ska återgå till sina glansdagar igen och tänkte felsöka den i den mest logiska ordningen. Eftersom att den går bra på bränslesnåla varvtal tycker jag det verkar mest logiskt att det är något fel med soppaförsörjningen. Ska jag börja med soppafiltret och arbeta mig fram därifrån eller finns det något sätt att testa om det är bränslet utan att börja spendera pengar i onödan?
Senast redigerad av 1 Chronaus, redigerad totalt 0 gånger.