Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jeppe940
Sätt av stålar för renovering av kombiinstrument, utbyte av PDM och DDM (enheterna med fönsterhissknapparna i framdörrarna som orsakar fel med elhissar och lås) samt rengöring och ev. byte av gasspjäll.
Dessa fel tas upp frekvent i detta forum, tyvärr..
av andersuw
Jeppe940 skrev:Sätt av stålar för renovering av kombiinstrument, utbyte av PDM och DDM (enheterna med fönsterhissknapparna i framdörrarna som orsakar fel med elhissar och lås) samt rengöring och ev. byte av gasspjäll.
Gasspjället ger inte upphov till särskilt mycket problem på turbobilarna från MY -02 och framåt. Man bytte det året från den felbenägna ETM (Electronic Throttle Module), tillverkad av Magneti Marelli, till ETA (Electronic Throttle Actuator), tillverkad av Bosch.
av S80_140HK
Haft 4st P2or i min ägo, detta har pajat på samtliga när dom gått över 20.000.

*Generator
*Stötdämpare bak
*Lamdasonder
*Gasspjäll
*Koppling
*Bussningar och leder i framvagnen

Om bromsskivor och dylikt aldrig är bytt så brukar det vara dags.
av andersuw
S80_140HK skrev:Haft 4st P2or i min ägo, detta har pajat på samtliga när dom gått över 20.000.

*Generator
*Stötdämpare bak
*Lamdasonder
*Gasspjäll
*Koppling
*Bussningar och leder i framvagnen

Om bromsskivor och dylikt aldrig är bytt så brukar det vara dags.
I så fall har jag haft tur så här långt- Har varken bytt generator eller gasspjäll på min V70 T5 -02 med ca 26000 mil på mätaren. Stötdämpare bak byttes vid ungefär 16000 mil men inte för att de var trasiga utan för att jag eftermonterade nivåreglering. Koppling har jag ingen dessbättre. :-) Men ja, främre lambdasonden är bytt liksom diverse styrleder.
av Dugehsr
Jeppe940 skrev:Sätt av stålar för renovering av kombiinstrument, utbyte av PDM och DDM (enheterna med fönsterhissknapparna i framdörrarna som orsakar fel med elhissar och lås) samt rengöring och ev. byte av gasspjäll.
Dessa fel tas upp frekvent i detta forum, tyvärr..

Yes, har läst en del om de här felande gasspjällen, har också märkt att förardörren på bilen ibland inte låser upp sig så jag får trycka flera gånger, antar att det är dags för en renovering av de där enheterna, någon uppgift på vad en sån operation skulle kosta? Jag kan inte med elektronik alls själv, endast det mekaniska som funkar i mitt huvud ;)
av andersuw
Dugehsr skrev:Yes, har läst en del om de här felande gasspjällen,
Som jag påpekade i tidigare inlägg är det inga särskilda problem med gasspjället på en T5 -02. Det var bara spjällen på tidigare årsmodeller det var särskilda bekymmer med.
Dugehsr skrev:har också märkt att förardörren på bilen ibland inte låser upp sig så jag får trycka flera gånger
Beror troligen på defekt låskista eller defekt styrdator i förardörren (Driver Door Module, DDM). Du bör se till att få felkoder utlästa med en Volvospecifik läsare innan du bestämmer dig för vad du skall göra åt saken.
av Dugehsr
andersuw skrev:
Dugehsr skrev:Yes, har läst en del om de här felande gasspjällen,
Som jag påpekade i tidigare inlägg är det inga särskilda problem med gasspjället på en T5 -02. Det var bara spjällen på tidigare årsmodeller det var särskilda bekymmer med.
Dugehsr skrev:har också märkt att förardörren på bilen ibland inte låser upp sig så jag får trycka flera gånger
Beror troligen på defekt låskista eller defekt styrdator i förardörren (Driver Door Module, DDM). Du bör se till att få felkoder utlästa med en Volvospecifik läsare innan du bestämmer dig för vad du skall göra åt saken.
Okej, Tack så mycket för infon :)

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]

Enligt Volvos dokumentation kalibreras virvelspj[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk elmot[…]

Lägg upp filen på youtube och länk[…]