Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tuxer
Då var SWM bytt till den som införskaffats från skroten och till min glädje :D funkar nu blinkers och andra kontroller som de skall.
Dock fick jag istället ett varningsmeddelande "SRS behöver service". Antar att det beror på att den varit urkopplad. Lyckades montera krockkudden och sedan ansluta batteriet och starta bilen med den kontakt som ansluter till ratten på vänstersida bredvid kontakten till SWMen utdragen. Anslöt den men det hjälpte inte för att släcka felmeddelandet. Hoppas att det går att göra över Vida, så det blir snällt att lomma över till grannen igen ;-//
av andersuw
tuxer skrev:Då var SWM bytt till den som införskaffats från skroten och till min glädje :D funkar nu blinkers och andra kontroller som de skall.
Dock fick jag istället ett varningsmeddelande "SRS behöver service". Antar att det beror på att den varit urkopplad. Lyckades montera krockkudden och sedan ansluta batteriet och starta bilen med den kontakt som ansluter till ratten på vänstersida bredvid kontakten till SWMen utdragen. Anslöt den men det hjälpte inte för att släcka felmeddelandet. Hoppas att det går att göra över Vida, så det blir snällt att lomma över till grannen igen ;-//
Du borde inte ha fått felkod på SRS eller något annat om inga kablar lossades innan batteriet kopplats bort och inga kablar fortfarande var loss när batteriet kopplades in igen. Så i värsta fall kan det vara något strul med den nya kontaktrullen också. Hoppas dock förstås på motsatsen. :-)
av tuxer
Kontaktrullen är den samma, enda som är bytt är SWM kretskortet. Men jag hade krockkuddskontakten (sitter bredvid kontakten som ansluter till SWM, utdragen när jag kopplade på batteriet. Så jag hoppas att nollning av felkoder skall hjälpa. Men man vet aldrig, imorgon får jag svar på det.
av andersuw
tuxer skrev:Kontaktrullen är den samma, enda som är bytt är SWM kretskortet. Men jag hade krockkuddskontakten (sitter bredvid kontakten som ansluter till SWM, utdragen när jag kopplade på batteriet. Så jag hoppas att nollning av felkoder skall hjälpa. Men man vet aldrig, imorgon får jag svar på det.
Om du inte hade krockkudden inkopplad när du kopplade in batteriet är det säkert det som är orsaken till felkoden. Tror inte det skall vara några som helst problem att nolla koden utan att den återkommer.

Men om du kopplade in krockkudden med batteriet inkopplat levde du för ett ögonblick farligt. Enligt säkerhetsanvisningarna skall man göra på följande sätt när batteriet kopplas in igen efter att en krockkudde kopplats ur:

1. Tillse att kudden är vederbörligen inkopplad.
2. Sätt i tändningsnyckeln och vrid den till läge 2 (tändning på).
3. Tillse att ingen befinner sig inne i bilen.
4. Koppla in batteriet.

Poängen med detta är att om kudden smäller när strömmen kopplas på till följd av ett fel av något slag skall detta ske omedelbart och utan att någon kommer till skada.
av tuxer
Då var SRS-airbag felkoden nollställd. Bilen startad och fått gå några minuter "so far so good" :D
Blir att ta en rejäl testtur när vädret lugnat ned sig här. Bild på boven i dramat (kretskortet) som sitter bakom kontaktrullen den svartamojängen med ett gultfält som sträcker sig runt nästan hela vägen.
IMG_20160219_185709.jpg
IMG_20160219_185709.jpg (1.91 MiB) Visad 734 gånger
IMG_20160219_174610.jpg
IMG_20160219_174610.jpg (1.57 MiB) Visad 744 gånger
av andersuw
Trevligt att höra att det löst sig. Men du borde ändra rubriken på tråden så att du byter ut CEM-1A58 mot CEM-1A5B. Då slipper du vilseleda dem som googlar på CEM-1A58 och kan istället få dem som googlar på CEM-1A5B att hitta något matnyttigt. ;-)
av andersuw
Utmärkt! Det räcker bra!
Luktar avgaser i kupen

Som rubriken lyder så lukar det i kupen, fra[…]

Hej! Undrar om 740 16v -88 har en fungerande lamb[…]

Borde inte eventuell plastmutter sitta på […]

Länkarmsbussningsverktyg

Verktyg för borttagning och installation av l[…]