Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av graFFe
Hej,

Köpte för några veckor sedan en jättefin V70 2.4 140hk med endast 6500 mil. Bilen är tillverkad december 2005 men kamremmen har ännu aldrig bytts.
Intervall 16-18k mil / 10 år. Tycker ni jag ska byta kamremmen nu, eller håller det något år till? Kör ca 1000 mil om året och nästan enbart motorväg.

Sedan undrar jag om jag kan göra oljebyte med 0W-40 Mobil1 helsyntet olja i den motorn? Har en dunk kvar från tidigare hobbybil som jag tänkte använda.

-Martin
av LaRy
Gummi åldras, jag hade bytt direkt. Det är få andra bilar som accepterar så långa kamremsintervaller och maxtid som Volvo. Ändå är det samma remmar och samma material. BYT! Sedan vill jag rekommendera dig att göra en BSR trim på bilen, de syns inte mycket skillnad på pappret, men motorn blir mycket trevligare i hela registret. Du kommer bli ändå mer nöjd. Jag har inte sett någon nackdel, bara trevligare motor.

Din fråga angående olja är intressant även för mig, eftersom jag har en sommarbil som jag kör på den oljan. Skulle vara praktiskt att använda samma.
Det står i instruktionsboken vilken olja bilen ska ha. Jag vill minnas att det är 0W30 A5/B5.

Klassningen kan vara viktigare än SAE talet. Jag skulle eventuellt tänka mig 0W40, om den också var A5/B5 klassad.

Sedan är det fullt möjligt att det fungerar med 0W40 A3/B3 så länge bytestintervallen är korrta i en 2,4 140hk. Men det är inte den oljan som motorn specats och byggts för.
Ja byt rem nu. Den kostar inte många hundralappar och både spännare och löprulle borde du dessutom kunna behålla. Dessa slits bara av miltalet, eller rättare sagt av hur länge motorn har varit igång.
Med såpass lågt miltal så kan man ändå misstänka en stor andel stadskörning om det är så att bilen har varit i trafik hela tiden.
av LaRy
Med BSR trim drar den definitivt inte mer bensin, kanske något mindre. Jag har en S80 från -05 med samma motor och ca 11.000 mil, och jag gjorde en BSR trim för drygt ett år sedan, värt varenda krona. Bilen har nu bra varvvillighet över 4500 rpm. I en annan tråd har det varit en lång diskussion angående att starta mjukt med denna bil. BSR trim ökar momentet en hel del vid låga varvtal och det blir som en ny motor och i mitt tycke lättare att starta mjukt. Det är faktiskt bottenmomentet som blev det riktiga lyftet.
Jag var i samma situation som du, byte av kamrem p.g.a. ålder, ej p.g.a. mil. Byt spännarrulle och löprulle, men min uppfattning är att vattenpump kan du behålla. Den har många mil kvar. Det hade varit en annan sak med 16.000 mil. Läser man forum överlever pumpen definitivt 25.000 mil. Planera vattenpumpsbyte vid nästa rembyte.

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&[…]

Carplay Trådlös adapter

Top 5 bästa trådlösa adaptrar 2026[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]