Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jantt
Hej

I min 850 GLT 1992 som har 200 cc spridare från fabrik har nu monterat 315 cc spridare.

Motoren är nu mer urolig och fel 5-1-2 kommar.

Skal dom nya bara köras till eller kan man inte bara monterar störra spridarer ?
Användarvisningsbild
av TommyP86
Då måste du även montera en luftmassemätare med lika stor procentuell ökning som spridarna. Då kommer det fungerar "hyfsat" men långt ifrån bra. Nu går den väldigt fett.
av jantt
Jag har monterat chipbox som är koblat till luftmassemätare som måste berätta till ecu att den måste levera mer bränsel och luft.

Kommar den fortsätta gå dårligt då monterar dom gamla igen.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Det är inte bara att montera större spridare det som händer är att dom större spridarna trycker in mer bensin i cylindrarna mot dom mindre spridarna på den tiden som dom är öppna. Du behöver en annan mjukvara till styrboxen eller ja programera om den så att den fattar vilken storlek det är på insprutarna. Eftersom det är en sugmotor så kan du inte tvinga in mer luft i cylindrarna för att kompensera med den mängden bensin som insprutarna sprutar in. Då måste mängden bensin minskas till det optimala som det var förut, du lär tyvärr inte få ut några mer HK om det är det tror det enda som händer är att du har spridare som klarar av att leverera mer bensin.
av jantt
Troede chipbox ville hjälpa, men nej.

Har just bytat tllbaka till gamla spridarer. Vil testa inom någon minutter.
av jantt
Du har rett igen Daydreamer.

Då er den till baka och körer bra med dom gamla spridarer. :)

Då har jag bara 5 nya turbo spridare om någon vil köba billigt.

Får då vära nöjd med dom 193 HK den har nu och tills jag har penga och köba turbo.
av Knatch
jantt skrev:Du har rett igen Daydreamer.

Får då vära nöjd med dom 193 HK den har nu och tills jag har penga och köba turbo.
En glt har ca 170 hästar.
Det är 2,5t som har 193hk
Användarvisningsbild
av DayDreamer
jantt skrev:Du har rett igen Daydreamer.

Du skulle ju kunna köpa ett insatsportluftfilter det ska höja mellan 1-4HK men det blir iaf ett gött sug ljud.
av jantt
Jag har monterat race header och 2,5" simons avgas och KN filter och har dyno test på 192,3 HK och 255,4 Nm.

Så jo min GLT har kommat up på turbo niveau, men kan inte få mer :(
Bilagor
jantt-dyno-850glt.jpg
jantt-dyno-850glt.jpg (42.35 KiB) Visad 519 gånger
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Det var inte illa. HK nivån är som LTT 2,5T men du saknar fortfarande vridet som en LTT har :wink:. Är det ett öppet sportluftfilter eller ett insats?
nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]

Sitter i lastutrymmet bak, här är en vi[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]