Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tracs går fortfarande bara in i lägre hastigheter. Då bromsar det ner det hjul som spinner, så det borde snarare minska på slitaget. Surret hörs tydligt nuförtiden också.
Antispinn fungerar i alla hastigheter (fanns inte på 850). Det fungerar genom att minska på gaspådraget, så det hörs inte. Men även där handlar det ju om att reducera uteffekten, vilket minskar slirandet och därmed slitaget.

Det jag menar är att om bromsen ligger på så till den grad att hjulet släpar efter så mycket att det syns på slitaget, då borde skivorna ha bytt färg rätt snart när man kör. Det blir fort rejält varmt.
apersson850 skrev:Tracs går fortfarande bara in i lägre hastigheter. Då bromsar det ner det hjul som spinner, så det borde snarare minska på slitaget. Surret hörs tydligt nuförtiden också. Antispinn fungerar i alla hastigheter (fanns inte på 850). Det fungerar genom att minska på gaspådraget, så det hörs inte. Men även där handlar det ju om att reducera uteffekten, vilket minskar slirandet och därmed slitaget.
Ja fast det nya systemet (d.v.s. fr.o.m. P2) har ju också möjlighet att gå in och bromsa individuella hjul även i högre hastighet. Om detta görs bara i antisladdsyfte eller om det också kan göras som en del av antispinnfunktionen vet jag dock inte.
apersson850 skrev:Det jag menar är att om bromsen ligger på så till den grad att hjulet släpar efter så mycket att det syns på slitaget, då borde skivorna ha bytt färg rätt snart när man kör. Det blir fort rejält varmt.
Ja jag inser att det fort blir väldigt varmt om bromsarna ligger på mer än ytterst marginellt. Hur marginellt det måste vara för att det inte skall ge upphov till några skillnader alls i mönsterdjup även när däcken som i detta fall är nästintill helt nedslitna tycker jag är lite svårt att bedöma.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Har du vikter på fälgen/hjulet? Prova med en balansering av fälgarna och att dem sätter på vikter om det nu inte finns.

(Jag hade inga vikter eller balansering på min gamla golf, där var slitaget på hjulen lite konstiga, halva däcken slets bara på insidan, andra halvan av däcken var schyssta :) )
Vi hade tracs på en 850 94-95 var det var iofs OL edition från Lillehammer, det vibrerade satan :)
Däckslitaget lär i alla fall inte bero på TRACS i det här fallet. Så det är utanför ämnet igen, men strängt taget var det faktiskt så att även på en 850 kunde TRACS gå in vilken hastighet som helst. Men villkoren för att det skulle göra det om bakhjulen rullade fortare än 40 km/h var så högt satta att det i princip aldrig hände. Men 850 visade hastigheten på hastighetsmätaren som ett medeltal av hur fort framhjulen rullade. På en sjöis har jag sett över 100 km/h indikeras, med TRACS ihärdigt surrande. Det var så halt att bilen knappt flyttade sig ur fläcken med odubbade däck, så bakhjulen rullade inte fort nog för att stänga av TRACS.
Men hallo !
Titta på en F1 bil hur slitaget är beroende på vilket håll banan går. Först går fram sedan bakvagn. Står hjulvinklar fel får man ett annat scenario, det förstår en normal begåvad person. Kör man snabbt och hårt i rondeller så får man ett okänt slitage svårare än så är det inte
TommyP86 skrev:Mycket genialiska ideer. Står ratten helt rakt vid rak väg?
Japp ratten står rak på raksträckor.

Vikterna sitter kvar på hjulen och om jag släpper ratten fortsätter bilen rakt fram så det verkar inte vara något med vikterna för balansen.
De bilar jag kört utan vikter har vikt av åt endera sidan då man släpper ratten om det fattas en vikt på iaf något framhjul.

:-)-) tack alla volvoracers som svarat

fortsätt gärna spekulera om ni känner för det, det verkar vara en del intresse i detta.

som det ser ut nu så skiftar jag nog bara plats på bästa och sämsta däcket på höger sidan.
investerar nog i en däckpenna på biltema och markerar på insidan däcket vilket som ska vara vart.
Om du kör rakt fram i ex 10km utan att bromsa nämnvärt låt sedan bilen rulla till stop kliv ut och känn på vart hjuls nav/fälg och är det ingen skillnad i värme så rullar de lika lätt.
Starta om och bromsa lätt några ggr på en sträcka av ca 3 km rulla ut och gör samma manöver. Är något hjul varmare än de andra så har du en anliggande broms.

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03[…]

Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]