NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
Största skillnaden är att D2 har underhållsfritt partikelfilter medan DRIVe kräver byte, vilket kan vara ganska kostsamt. Dessutom är väl DRIVe lite ändrad med aerodynamiken, bla delvis igensatt grill. Var åtminstone så i början av dess livslängd. Om samma utrustning gick att välja till båda motorerna vet jag dock inte.
av Cedrix
Ok, som jag hade förstått det var det bara byte av partikelfilter på dessa före 2011, men är det alltså intervallbyte även på en 12:as DRIVe?
av mickejohan
Det verkar som säljaren har hittat på beteckningen eDrive själv. Om man kollar regnumret så är det samma motorkod som D2. D4162T. Inget fast bytesintervall på dpf alltså. Detta försvann med MY10.
Användarvisningsbild
av fjohan82
mickejohan skrev:Det verkar som säljaren har hittat på beteckningen eDrive själv. Om man kollar regnumret så är det samma motorkod som D2. D4162T. Inget fast bytesintervall på dpf alltså. Detta försvann med MY10.
Säker på det? Jag trodde att MY11 (tillverkad 2010-10) med 109 hk hade byte av partikelfilter...

http://www.bytbil.com/bilar/volvo/v50/w ... 7YAcAAA__!
Användarvisningsbild
av GT-mannen
109-hästarn har partikelfilterbyte, 115-hästarn inte.

Är bilen tillverkad efter maj 2011 har den automatiskt 115-hästarn oavsett om det är DRIVe (99 g/km) eller D2 (114 g/km). Tekniskt sett är det bara S/S-funktionen som skiljer. Utrustningsmässigt är det ingen skillnad och utseendemässigt enbart grillen. Fordonsskatten är dessutom lägre på DRIVe (1103 kr jämfört med 1259 kr för D2).

/Håkan
av Cedrix
Tack för svaren.

Är väl om den är tillverkad efter maj 2010 (dvs 2011 års modell med 114 hk) som det inte är byte av DPF?
Men hur kan det skilja så pass mycket på angivna siffror i förbrukning på landsväg om det bara är start/stopp tekniken som skiljer?

Finns det någon anledning till att köpa en D2 is stället för en DRIVe?
Var dom mycket dyrare vid inköp? verkar finnas betydligt fler D2 än DRIVe ut som begagnat.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Cedrix skrev:Tack för svaren.

Är väl om den är tillverkad efter maj 2010 (dvs 2011 års modell med 114 hk) som det inte är byte av DPF?
Men hur kan det skilja så pass mycket på angivna siffror i förbrukning på landsväg om det bara är start/stopp tekniken som skiljer?

Finns det någon anledning till att köpa en D2 is stället för en DRIVe?
Var dom mycket dyrare vid inköp? verkar finnas betydligt fler D2 än DRIVe ut som begagnat.
När jag beställde min V50 D2 i september 2010 vill jag minnas att DRIVe var dyrare i inköp och att det var någon kampanj på D2.
Sitter och läser igenom den senaste uppdateringen jag gjorde med tillval 1 månad innan leverans. Då kostade min Momentum utan andra tillval 237000:- och på det fick jag 11,4% rabatt, mao 209900:-. Har tillval på bilen som då kostade nästan 45000:- och fick 13,5% på vinterdäcken.
Ser att jag blev erbjuden serviceavtal också, 309:-/mån vid 2000 mil/år.
av Lövet
GT-mannen har rätt. 115hk motorn kräver inte partikelfiltersbyte oavsett vad den heter.

Hade absolut bytt, vet ju inte hur läng[…]

Plocka ner subframe

Hej, har en trasig styrväxel och tänkte […]

Vi tar det enklaste först, det som Haynes kal[…]

köpråd extraljus ledramp

Ny här beställde hem nyss Asplight TB160[…]