Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har fått ett väldigt underligt fel (enligt mig) på min V70 T5 -05:a.
För ca 1½ månad sedan fick jag felmeddelandet nedsatt motorprestanda.
Men om jag stannade bilen, slog av tändningen och sedan startade igen med fullgas så gick den igång.

Var och kollade felkoder på den hos en kompis och det fanns då felkoder på lmm:en och på gasspjället.
Vi nollade bilen från felkoder för att se vilket fel som kom först men det kom aldrig något och sedan dessa har den fungerat, fram tills för en vecka sedan.

Åker iväg på en resa på 50 mil. Kommer fram och stannar till vid ICA och när jag kommer ut är den svårstartad, men den hoppar igång.
Dagen efter däremot så är det lögn att få igång den. Den liksom tände till men orkar inte hela vägen till att starta upp till tomgång.
Så det slutar med att jag ringer bärgare som kommer. Vi tittar på bilen och han ber mig ge full gas och starta. Hjälper inte.
Han säger då till mig att pumpa på gasen, vilket jag då gör och efter många om och med (kanske 10 sek pumpande) hoppar bilen igång.

När den väl är igång så går den felfritt. Varvar som den ska, går som den ska på tomgång, ingen konstig rök.
Men enda sättet att få igång bilen på igen är samma förfarande och har vart så i en vecka nu.

Jag har aldrig fått någon felkod (motorlampa eller meddelande) på detta felet dock och funderar på vad det kan vara som är galet?
Kan den bete sig så om lmm:en eller gasspjället strular?
Fick ett tips från en mekaniker om att det kan vara gaspedalen som bråkar...
Men hur kollar man om dessa delar är trasiga på enklast vis?

Tacksam för tips om vad det kan vara!

//Markus
Det kan mycket väl finnas felkod(er) för detta trots att du inte får något meddelande i displayen eller någon tänd varningslampa. Det är långt ifrån alla felkoder som visar sig på det sättet.
MarkusE skrev:Ok. Då siktar jag på att köra en felkodsläsning till innan jag börjar att fundera på vad det kan vara. :)
Ja, det är normalt sett klokt att börja i den änden. Det är inte alltid det finns några koder som kastar ljus över problemet. Men även detta kan vara till hjälp eftersom det utesluter vissa typer av fel som normalt sätter felkod.
Har kollat felkoder i flera omgångar nu. Första gången fanns det felkod på lmm:en och styrenheten (låg signal).
Bytte lmm och kollade felkoder igen. Finns nu inga felkoder men bilen startar inte felfritt ändå.

Någon som har förslag på vad det kan vara?
Får mata typ 30 sek på startmotorn och "tvinga" igång den. Å efter många om och men så går det. Konstiga är att när den väl gått igång går den felfritt?!
Inga ryckningar eller liknande...
Får motorn bensin som den ska? Att pumpa på gasen är ju en klassiker för att få fram bensin till motorn. När byttes bensinfiltret sist? Sen är det läge att kolla bränsletrycket i fuelrailen(typ däcksventil är mätpunkt).

Sen har ju en T5:a My 05- ett relativt krångligt bränslasysten så något kan vara fel där.
Pumpen surrar och man "duschas" av bränsle på luftnippeln vid spridarna.
Det skumma är ju det att när den väl har startat så går den felfritt.

Testade dock att inte gasa alls idag och det visade sig att resultatet blev detsamma.
Så jag behöver alltså inte sitta och pumpa på gasen... bara vrida nyckeln tills det går.

Har fått tips att kolla kamaxelgivarna trots att ingen felkod kommit.
Om ECM inte får signal från dom så krankar den extra länge innan den startar. Detta för att ECM läser in positionen på motorn med hjälp av inpulsgivaren på svänghjulet.

Så det är min bästa gissning just nu.
MarkusE skrev:Har kollat felkoder i flera omgångar nu. Första gången fanns det felkod på lmm:en och styrenheten (låg signal).
Bytte lmm och kollade felkoder igen. Finns nu inga felkoder men bilen startar inte felfritt ändå.
Vilken felkodsläsare använder du? Frågar därför att vissa av dem (de mera generiska OBD-läsarna) bara läser en liten delmängd av de felkoder som kan finnas lagrade.
Om det finns felkoder på kamaxelgivare eller liknande så kan en standardläsare få ut dem, de har med avgasreningen att göra och är generiska. En givare kan ju faktiskt vara "ett gränsfall", dvs att den är dålig, men inte tillräckligt dålig för att utlösa en felkod, men ECU får ändå problem att läsa av den. Det du beskriver låter väldigt mycket som nån givare till roterande del (kamaxel, vevaxel). Jag vet inte om det är dyra grejer, men man kan ju alltid kolla montage och kablage. De kanske går att mäta upp för att se om de är krassliga, så man slipper byta på måfå.

Tack för alla inlägg. Jag först&ari[…]

Elfel 855 -96

Inte många svar. Så kommer med svar p&[…]

@AlexanderE , Du kommer tyvärr inte kör[…]

Släcka felkod

Jag har iCarsoft 2.0