Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Alexas skrev:@Rådlös. Etanol är knappast ett bränsle med bra rykte.
Varför har E85 dåligt rykte. Jo precis det som händer här. Någon som har haft otur med sin bil skriver ner hela konceptet, antingen på ett forum eller än värre i en tidning. När det dessutom nu är dyrare, så är den ekonomiska skälet att inte köra övervägande. Men för det är inte bränslet dåligt. Visst har det funnits problem med bilar speciellt runt 2009-2010 på grund av svavelhalten i bränslet som satte beläggningar på spridarna. Men det var då det. Nu är jag fullt övertygad att det inte är mer problem med bilar som körs på E85, än på bilar som körs på andra bränslen.
Användarvisningsbild
av AndreasThn
SvenB skrev:
Alexas skrev:@Rådlös. Etanol är knappast ett bränsle med bra rykte.
Varför har E85 dåligt rykte. Jo precis det som händer här. Någon som har haft otur med sin bil skriver ner hela konceptet, antingen på ett forum eller än värre i en tidning. När det dessutom nu är dyrare, så är den ekonomiska skälet att inte köra övervägande. Men för det är inte bränslet dåligt. Visst har det funnits problem med bilar speciellt runt 2009-2010 på grund av svavelhalten i bränslet som satte beläggningar på spridarna. Men det var då det. Nu är jag fullt övertygad att det inte är mer problem med bilar som körs på E85, än på bilar som körs på andra bränslen.
Håller med fullständigt!
av Alexas
AndreasThn och SvenB. Era svar kunde inte varit mer felaktiga.

Såhär skrev if år 2014:
Försäkringsbolaget If ser en tydlig överrepresentation av etanoltankade bilar när det gäller vissa maskinskador.

– Vi har helt klart mer problem med de bilar som körts på etanol, säger Dan Björk, chef för bolagets teknikgrupp.

För att bara nämna en artikel från ett stort urval när det gäller etanol-relaterade problem.

Det är snarare tvärtom att de som haft etanolbilar som INTE krånglat tror/tycker att etanolbilar inte har mer problem än bensin. Statistiken är dock tydlig.
av Mwi
Har kört min 2,5 FT lite över 6000 mil och alltid tankat E85 när det har funnits tillgängligt, det har alltid fungerat bra. tror de som har haft problem är de som ofta har växlat mellan bensin och etanol. När det gäller ett oljebyte vid 1500 mil så passar det mig bra som inte kör mer än 1000-1200 mil/år, med det oljebytet blir bilen servad enligt plan eftersom Volvos serviceplan rekommenderar 1 år eller 3000 mil mellan varje service.
Nu är det ganska oekonomiskt att tanka E85 men jag trycker bilen fungerar bra med det, och jag får ut 258 hp med Polestar det får jag inte med BF98 och BF95 fungerar inte efter optimering så jag kommer att köra vidare på E85.
Användarvisningsbild
av EjS
andersuw skrev:
JonasElander skrev:Jag har en fråga:

Återcirkulationstimer - avfuktar den systemet? Anser ni att det är ett bra val att kryssa i den? Drar den mycket ström?
(Har googlat och sökt på forumet utan att få svar..)
Din bil har en knapp med vars hjälp du kan säga åt den att inte dra in någon ny luft utan bara återcirkulera den gamla. Den kan användas bland annat för att utestänga dålig luft (om inte IAQS-systemet klarar det själv) och snabbare få upp eller ner temperaturen i kupén efter start. Om du har återcirkulationstimern förbockad i menysystemet och slår på återcirkulation med hjälp av knappen återgår bilen efter en tid automatiskt till att dra in frisk luft igen. Och ja, jag tycker det är en bra idé att använda timern. Lätt att glömma bort att man har återcirkulation igång, vilket i sin tur kan innebära syrebrist efter ett tag, vilket inte är bra för vare sig välmåendet eller förmågan att hålla sig vaken.
Första gång jag körde på Nürburgring fick jag huvudverk efter ett par varv. När jag hade pitstop kollade jag klimaten och upptäckte den gick på återcirkulation. Det behövs lite syre när det går undan och där var inte tid att pyssla med klimaten på banan.

När inställningen blev rätt gick det bra igen.
Användarvisningsbild
av akterspegel
Det är skillnad på olika motorer.
1,8f samt 2,0f är fordsnurror som tydligen är olyckligt konverterade till etanol. Vi har haft ett par V50`s på jobbet med 1,8f i och den var eländig på många sätt och ibland vägrade den att starta MEN Volvos 2,5FT hade jag i min V70 och den är grym! körde bara på etanol när jag hade den och Autotech gjorde dessutom så att den gav 300hk och den var väldigt stark! :) Drog en del bränsle såklart men jag tror inte att det finns mycket negativt att hitta om den motorn. den dyra ventilkontrollen vid 10000 mil är numer borttagen då inte Volvo ansåg att den behövdes.
Jag trodde att 2011 var sista året för 2,5FT och efter det fanns bara motorn för gas/bensindrift men det stämmer alltså inte!?
Användarvisningsbild
av AndreasThn
Alexas skrev:AndreasThn och SvenB. Era svar kunde inte varit mer felaktiga.

Såhär skrev if år 2014:
Försäkringsbolaget If ser en tydlig överrepresentation av etanoltankade bilar när det gäller vissa maskinskador.

– Vi har helt klart mer problem med de bilar som körts på etanol, säger Dan Björk, chef för bolagets teknikgrupp.

För att bara nämna en artikel från ett stort urval när det gäller etanol-relaterade problem.

Det är snarare tvärtom att de som haft etanolbilar som INTE krånglat tror/tycker att etanolbilar inte har mer problem än bensin. Statistiken är dock tydlig.
Frågan är om det ger en rättvis bild eller om det är ett fåtal modeller som krånglat?
av Rådlös
Alexas: Jag har ca 10 års erfarenhet av E85 eller ca 12 000 mil om man vill räkna så i stället. Jag tänker inte bemöta dina inlägg för det kommer att handla om en stor del politik bl.a och det är ju inte detta forumet till för. Och detta med år och körsträcka, jag känner till personer som har kört mer än det tredubbla. Jag är alltså inte värst på något sätt.

Hursomhelst så håller jag inte med dig i dina uttalanden.

Testade att ladda när bilen hade stått […]

Oljebyte fyrhjulsdrift Haldex

Å andra sidan så lär man uppt&aum[…]

Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]