Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av lokove
Hej!
Jag håller på att förbereda för att ta av topplocket på min 940 FTT -94. Tyvärr drog vi av en bult i topplocket som håller grenröret. Den längst fram och nedre, nära vattenpumpen.
Hur 17 gör vi? Kan man få ut resterna i topplocket eller är det verkstadsjobb eller rent av , ny topp?

Mycket tacksam för svar är:

//Ove
av roh66
Hej Ove!

Du borrar ut pinnbulten. Antingen före topplockslyftet eller efter men grenröret ska sitta kvar på topplocket.
Du ska göra en liten "hylsa/foder) som ska rymmas i bulthålet i grenröret. Den fungerar som stöd för borren
så att du inte "halkar av" bulten. Måtten på hylsan vet jag ej.Kanske behöver du göra två hylser beroende på hur
tjock borr du ska börja med. Sista borren blir den tjocklek som bulten har mätt på innergäng och borra utan hylsa nu. Avsluta med
Gängtapp.

Mvh.R.
Användarvisningsbild
av lennarte
roh66 skrev:men grenröret ska sitta kvar på topplocket. Du ska göra en liten "hylsa/foder) som ska rymmas i bulthålet i grenröret
Detta är nog det bästa (och vanligaste) sättet.
Det finns lite andra metoder också. Om det "sticker ut" en del av pinnbulten kan man svetsa (MIG) fast en ny mutter på den. Oftast lossnar den av "värmechocken" och går lätt att skruva ut. Har du topplocket bortmonterat är det lätt att "ta med" till någon som har svets. Sedan finns det "baklängesborr" också. Det är borr som har "vänstervriden" spiral (kräver borrmaskin som går baklänges). Ofta när man borrar med sådana så lossnar den avbrutna skruven och "gängar ut sig" när man borrar ner en bit. Även i detta fall är det är det noga med centrering i mitten (grenrör på och hylsa) ifall det inte lossnar får man borra upp så det bara är "gängorna kvar" och då måste man ju ha borrat i mitten från början.

Mvh
Lennart
av lokove
Tack så mycket för era tips.
Vad jag förstår så ska grenröret sitta kvar så jag har någonting som styr "hylsan". Har jag rätt?

Tack!

Ove
av NilsO
Om toppen ändå ska tas av från motorn så har man ju alla möjligheter att göra det på ett ordentligt sätt, typ i bänkborrmaskin. Trixen som brukar beskrivas här gäller ju mest när man vill göra det utan att ta bort toppen från motorn. Jag hade lämnat toppen till någon verkstad, det lär inte kosta särskilt mycket.

Att borra ur pinnskruven för hand är svårt. Det går, men risken att något går åt skogen, typ att borret går av, är stor. Att få det helt rakt är nog inte möjligt.
av roh66
lokove skrev:Tack så mycket för era tips.
Vad jag förstår så ska grenröret sitta kvar så jag har någonting som styr "hylsan". Har jag rätt?

Tack!

Ove
Alldeles riktigt. Men som sagt det krävs olika borrar,svarv,borrmaskin,tålamod,etc. Enklaste är förstås lämna bort det. Men
då lär man sig inget. :roll:

Mvh.R.

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]