Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av niceandclean
poseidon skrev:Låter som om det är en summum du skall ha. Sen finns premium sound och sub om du vill ha mer ljud.

Navi va förr dyrt tillval. Efter årsmodell 12 så blev det enklare/billigare eftersom det kom inbyggd skärm.
Jaha, där ser man!
2,5ft slutade tillverkas 2011/2012 ?
Så med utrustningen jag söker så är det nog en T4 eller T4F årsm 12- som jag får hålla ögonen öppna för.
Har sett att det finns modeller med den "rätta" utrustningen som är från 2011 men det är inte vanligt..
av Jenson
en liten fråga....
Vad ska ni med navi. till?
Kostar skjortan att uppgradera.
Kör du mycket utomlands? så kanske, annars kör på eniros mobila navi.
Funkar utmärkt i Sverige och jag tror att det blir mycket billigare att köpa en portabel GPS om ni kör mycket utomlands, finns de som har fria uppdateringar i 3 år (har funnits iallafall).
av niceandclean
Jenson skrev:en liten fråga....
Vad ska ni med navi. till?
Kostar skjortan att uppgradera.
Kör du mycket utomlands? så kanske, annars kör på eniros mobila navi.
Funkar utmärkt i Sverige och jag tror att det blir mycket billigare att köpa en portabel GPS om ni kör mycket utomlands, finns de som har fria uppdateringar i 3 år (har funnits iallafall).
Det är mer ett plus om det finns med. Sen ser det snyggt ut :)
Men kan helt klart leva utan en inbyggd och köpa en lös på sidan!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Köpte just navigering till mobil/surfplatta. Global täckning så den funkar på alla utlandssemestrar ochså tex i USA:

Livstids fria kartuppdateingar, Fri kartnedladdning så man slipper roamingavgift.

Nå vad kostade kalaset. För både navigeringen och evighetsuppdateringar, jo engångsavgift 299 kr.
av andersuw
VolvoB20 skrev:Köpte just navigering till mobil/surfplatta. Global täckning så den funkar på alla utlandssemestrar ochså tex i USA:

Livstids fria kartuppdateingar, Fri kartnedladdning så man slipper roamingavgift.

Nå vad kostade kalaset. För både navigeringen och evighetsuppdateringar, jo engångsavgift 299 kr.
Visst. Navigationsprogram till mobilen blir avsevärt billigare. Enligt min mening och på basis av omfattande erfarenhet av båda lösningarna är det heller ingen tvekan om att det är avsevärt sämre än ett integrerat navigationssystem. Jag har själv Navigon installerat på min iPhone 6s. Men det är inget jag överväger att använda annat än vid de tillfällen då jag kör hyrbil. Senast det begav sig var för övrigt med husbil i USA.

Skulle i dagsläget aldrig köpa en bil utan integrerad navigation (och med kartorna lagrade i bilen). Beträffande kartuppdateringar tillhandahåller även Volvo numera kostnadsfria sådana fr.o.m. den generation bilar som har Sensus Connect. För tidigare generationer är det ohemult dyrt.
Senast redigerad av 3 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
av Lövet
Jag har inbyggd navi i bilen och använder den ALDRIG, bara telefonen. Den är inte uppdaterad annat än på årsbasis, det tar längre tid att skriva destination, trafikinformationen är extremt mycket sämre än Waze exempelvis. Med den integration man kan få i moderna bilar av telefonen och dess vägvisning i stereon ser jag ingen poäng med integrerad navi alls. Framförallt inte för de pengar man tvingas betala.
av andersuw
Lövet skrev:Jag har inbyggd navi i bilen och använder den ALDRIG, bara telefonen. Den är inte uppdaterad annat än på årsbasis,
Den nya generationen med Sensus Connect har hittills uppdaterats varje halvår tror jag. Fast jag tycker knappast att årsvisa uppdateringar är något större problem.
Lövet skrev:det tar längre tid att skriva destination,
Varför skriva? Nyare bilar kan ta destination via röstkommando.
Lövet skrev:trafikinformationen är extremt mycket sämre än Waze exempelvis.
Enligt min erfarenhet fungerar TMC utmärkt i de länder där den verkligen behövs, exempelvis Tyskland. I Sverige är den inte till någon större hjälp men det är å andra sidan sällsynt att man behöver den här.
Lövet skrev:Med den integration man kan få i moderna bilar av telefonen och dess vägvisning i stereon ser jag ingen poäng med integrerad navi alls. Framförallt inte för de pengar man tvingas betala.
Bättre/större skärm, inget behov av lösa hållare och sladdar, inget behov av att montera/demontera mobilen i/ur hållaren varje gång man kliver in i eller lämnar bilen, bättre GPS-mottagning (extern antenn), inget behov av dataförbindelse för trafikinformation (vilket kan vara ett problem vid körning utomlands), möjlighet att styra navin via rattknapparna vid behov av åtgärd under färd (t.ex. på basis av trafikmeddelande) och visuella anvisningar direkt i kombiinstrumentet. Då har jag säkert ändå glömt ett och annat. ;-)
Användarvisningsbild
av JonasElander
niceandclean skrev:Hej på er!

Nu har det blivit dags för första barnet vilket innebär familjebil.
Har spanat en del på V70 t4 och 2,5ft
Har kollat på just benisare av den anledningen att den årliga körsträckan sällan är mer än 1500 mil.

vad tycker ni att jag bör tänka på vid köp av en V70? är T4 och 2,5ft vettiga?
har läst en del om ventiljustering på 2,5ft och att det kan kosta en del..

Budget 170tkr, max 12000 mil.
Manuell eller automat, är det något man bör tänka på där?
Hur är det med serviceintervallen, finns det någon "stor" service som man bör vara medveten om?

kom gärna med förslag, tips eller bara erfarenheter då jag är ny i volvo-familjen!
Tack!
Sjukt!

Jag och min fru är i samma situation som er!
Med samma tankar gällande bil :)

Vi slog till på en Volvo V70 2,5 T4F 2012 Summum 10800mil

Vi är kanonnöjda! Volvo gör så bra bilar!
Vi körde Peugeot tidigare (förlåt för att svära i kyrkan)

Roligt!
av niceandclean
JonasElander skrev:
niceandclean skrev:Hej på er!

Nu har det blivit dags för första barnet vilket innebär familjebil.
Har spanat en del på V70 t4 och 2,5ft
Har kollat på just benisare av den anledningen att den årliga körsträckan sällan är mer än 1500 mil.

vad tycker ni att jag bör tänka på vid köp av en V70? är T4 och 2,5ft vettiga?
har läst en del om ventiljustering på 2,5ft och att det kan kosta en del..

Budget 170tkr, max 12000 mil.
Manuell eller automat, är det något man bör tänka på där?
Hur är det med serviceintervallen, finns det någon "stor" service som man bör vara medveten om?

kom gärna med förslag, tips eller bara erfarenheter då jag är ny i volvo-familjen!
Tack!
Sjukt!

Jag och min fru är i samma situation som er!
Med samma tankar gällande bil :)

Vi slog till på en Volvo V70 2,5 T4F 2012 Summum 10800mil

Vi är kanonnöjda! Volvo gör så bra bilar!
Vi körde Peugeot tidigare (förlåt för att svära i kyrkan)

Roligt![/

Vad kul!
Hehe jo jag vet, skrev i din tråd i början :)
Kommer sikta på en 2,5ft med skaplig utrustning, inbyggd navi är inget måste har vi kommit fram till.
Själv blir det ett steg från BMW till Volvo så lite förändring blir det allt..
Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]