Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena

Tack för alla tidigare svar :) uppskattas mycket :-)-)

Jag har en XC70 2008 AWD D5 185hk med däckdimensioner 215 65 16 102V som jag ofta kontrollerar däcktryck till 2.6bar.

Både sommar och vinterdäck är på volvos originalfälgar 16" med samma däckdimensioner båda säsongerna.

Såhär har mina däck slitits:

Sommardäck
VF 2mm kvar HF 1mm kvar

VB 2mm kvar HB 4mm kvar

Vinterdäck
VF 6mm kvar HF 5mm kvar

VB 6mm kvar HB 6.5mm kvar

Som ni ser så slits höger fram mer än övriga och höger bak är väldigt skonat.

Tror ni att en fyrhjulsmätning + fyrhjulsinställning skulle kunna åtgärda detta? (heter det så? :) )

Jag skall köpa nya sommardäck till denna säsong är planen. Bör jag vänta tills dessa är pålagda och sedan anlita exempelvis volvo att göra dessa mätningar och inställningar eller kan jag göra det redan nu på mina slitna däck?

Vad är bäst att göra för mig nu anser ni?

Tack på förhand
Om det är jämt slitage över hela slitytan tror jag inte en inställning gör så värst mycket.

Jag skulle kunna tänka mig att du har mer "slip" på höger fram för att den är lättare där (ingen förare eller tung växellåda på den sidan). Men det är ju bara en gissning.
MartinS skrev:Om det är jämt slitage över hela slitytan tror jag inte en inställning gör så värst mycket.

Jag skulle kunna tänka mig att du har mer "slip" på höger fram för att den är lättare där (ingen förare eller tung växellåda på den sidan). Men det är ju bara en gissning.
Hej och tack för svar :)

På den mest slitna Höger Fram så såg hela slitytan jämn ut.
1mm i samtliga 3 "skåror".

Att tillägga är att jag åker ensam i bilen 99.99% själv på asfalterad väg och sitter på vänster sida som vi gör på våra vänsterstyrda bilar här :)

Om någon har fler teorier eller tips så skriv gärna :)

Trevlig helg till alla volvoåkare!
Jag skulle höra mig för med någon person som sysslar med just hjulinställning om det är rimligt att tro att ojämn förslitning av det slag du observerat kan bero på felakting hjulinställning eller inte. Om du bestämmer dig för att göra en hjulinställning behöver du inte vänta med det tills du sätter på nya däck.

Det man skulle kunna misstänka utöver felaktig hjulinställning är bland annat problem med antislirfunktionen eller givarna till den. Om bilen känner att det ena hjulet på en axel snurrar väsentligt fortare än det andra skall den gå in och bromsa det hjul som spinner för att därigenom överföra mer kraft till det andra. Om detta inte funkar som det skall skulle det möjligen kunna innebära ojämnt däckslitage av det slag du observerat. En annan tänkbar förklaring är att bromsarna ligger an en aning på något/några hjul så att detta/dessa hjul inte snurrar helt fritt även när handbromsen är urlagd och bromspedalen uppsläppt. En tredje tänkbar förklaring är ojämn bromsverkan så att vissa hjul får ta en större del av bromskraften än andra. Även eventuella problem med ABS-funktionen bör kanske undersökas.
Om antispinn/antislir går in och gör något märks det med all nödvändig tydlighet. Det surrandet kan man inte missa.
Om bromsen ligger på blir det värst för bromsen. Skulle den ligga på så till den grad att däcken slits olika skulle skivan vara både blå och sprucken vid det här laget.

Om det inte är värre än vad dina mätningar antyder skulle jag låtit höger fram byta plats med höger bak då och då. Då rullar de ändå på samma håll, så det gör inget, men det jämnar ut slitaget.
Cox skrev:Rondeller
OK. Höger sida slits troligen mer vid rondellkörning än vänster. Men varför i så fall mindre slitage på höger bak?

Dessutom blir det väl ungefär lika mycket rondellkörning för de flesta av oss. Här i Uppsala finns det gott om rondeller och fler byggs hela tiden. Inte desto mindre kan jag aldrig erinra om att jag haft mycket till variation i slitage mellan hjul på samma axel.

Efter att Volvo övergick till framhjulsdrift (inklusive AWD med framhjulen som främsta pådrivare) slits däcken definitivt mer fram än bak. I mitt fall blir det ungefär dubbla slitaget fram jämfört med bak och jag skiftar därför fram- och bakhjul säsongsvis för att hålla slitaget hyfsat jämnt. Men det är ju en annan sak än ojämnt slitage på samma axel.
apersson850 skrev:Om antispinn/antislir går in och gör något märks det med all nödvändig tydlighet. Det surrandet kan man inte missa.
Vet ännu inte hur påtagligt ljudet från antispinnsystemet är i min V70 D4 -15 eftersom jag ännu inte sökt provocera fram det. På min V70 T5 -02 uppfattar jag det dock som tämligen diskret. Det var lite annat med TRACS på 850n. Men det systemet gick ju in bara i låg fart.
apersson850 skrev:Om bromsen ligger på blir det värst för bromsen. Skulle den ligga på så till den grad att däcken slits olika skulle skivan vara både blå och sprucken vid det här laget.
Om jag inte missminner mig har jag haft ett och annat problem med lätt anliggande broms på något hjul genom åren som inte föranlett något bekymmer med skivorna. Om sedan lätt anliggande broms i längden kan få de följder för däckslitaget som här är aktuella gör jag inte anspråk på att veta. I mitt fall tror jag problemet identifierats och åtgärdats rätt snart.

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03[…]

Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]