Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1049807
Hej!

Upptäckte ett rejält jobbigt problem idag, Hade bilen full av folk och personen som satt på mittplatsen bak fick inte loss bältet. Låstungan sitter som berget i låset. Försökt med allt, sprayade ner WD40 i låset och joxade med den fram och tillbaka.

Till slut släppte den! Hur gör man på bästa sätt när detta händer?
Tänkte därför byta ut låset, min fråga passar alla lås från hela S/V serien upp till 00? Den sitter med bult i karossen antar jag, (inte kollat) det sitter ingen pyroteknik eller så i låset?
#1049814
Vet inte hur en får upp ett bältet som har fastnat i låset antingen är det väl att slita och dra i bältet samtidigt som man trycker ner knappen.

Ja jag tror att det ska vara samma lås på V/S70 från 97-00 det är bara att skruva loss bulten (tror att det är en bult) och byta låset. Finns ingen pyroteknik bak i bilen inte ens till bältena så det är bara och byta och se glad ut :D.
#1049868
Tack för snabbt svar. Ska åka förbi skroten imorgon!
Lite nyfiken bara. Bilen har ju SRS. Men är det bara på framstolarna? Hur fungerar det systemet, hört att det är krutladdningar i framstolarna? Vill minnas att SRS lampan lös när airbagen i ratten byttes ut av Volvo för 1 år sen. Är både bälte och airbag SRS systemet?
#1049925
X70 upptill 98 har mekanisk utlösning av stolsairbagen så man får vara ganska försiktig med stolarna fram. Det går att spärra tänd mekanismen vet jag när man ska ur med stolen men kommer inte ihåg hur man gjorde.
#1049954
Det är på äldre bilar, utan airbag etc, som det sitter bältessträckare i bälteslåsen fram. De är mekaniska, består i princip av en kraftig fjäder och en mekanism som löser ut vid (mycket) kraftig inbromsning. Man ska vara försiktig med dem, och de ska säkras på ett speciellt vis innan man arbetar med dem.

På bilar med airbag är bältessträckarna fram istället pyrotekniska, och sitter ihop med bältesrullen i B-stolpen (inte i stolen).

Jag vet inte om det finns bilar med pyrotekniska bältessträckare fram och mekaniska bak?
#1050094
NilsO skrev:Det är på äldre bilar, utan airbag etc, som det sitter bältessträckare i bälteslåsen fram. De är mekaniska, består i princip av en kraftig fjäder och en mekanism som löser ut vid (mycket) kraftig inbromsning. Man ska vara försiktig med dem, och de ska säkras på ett speciellt vis innan man arbetar med dem.

På bilar med airbag är bältessträckarna fram istället pyrotekniska, och sitter ihop med bältesrullen i B-stolpen (inte i stolen).

Jag vet inte om det finns bilar med pyrotekniska bältessträckare fram och mekaniska bak?

Pyroteknik eller mekanik, det är fortfarande bältessträckare :) Skillnande är väl den att när den pyrotekniska utlösts så låser det bältet 100%, bältet där det sitter, medans dom mekaniska kan släppas och nollställas.
Det mekaniska utlöser sig som sagt vid väldigt kraftig inbromsning, eller ett ordentligt ryck i bältet i låset. Pyrotekniska utlöser sig i samband med airbaggen(eller ja, lite senare för att vara lite mer exakt).
Dom har ju lite olika uppgifter... Den mekaniska är ju till för att kroppen ska kunna svinga sig lite lite frammåt, tillräckligt för att inte knäcka alla revben och njurar av bältet, medans den pyrotekniska ska se till att huvudet/kroppen landar på airbaggen och ingen annan stans.


Mekaniska utlösaren för airbaggen i framstolarna säkras för övrigt med ett handtag som man trär över utlösaren. Handtaget sitter innanför sidofacket på stolarna och är skinande rött :) Dvs rätt omöjlig att missa även om man är färgblind(iom. konstrastskillnaden)
nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]

Sitter i lastutrymmet bak, här är en vi[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]