Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sorsj
Ett par surgubbekommentarer:

- Varför bara 40/60-delning av baksoffan?
- Varför så små bränsletankar (55 resp. 60 liter i FWD resp. 4WD)?

Både 40/20/40-soffa och 70-literstank hör till det jag uppskattar väldigt i V70.

Vill inte Volvo vara rikslikare bland kombibilar längre?
Användarvisningsbild
av fjohan82
sorsj skrev:Ett par surgubbekommentarer:

- Varför bara 40/60-delning av baksoffan?
- Varför så små bränsletankar (55 resp. 60 liter i FWD resp. 4WD)?

Både 40/20/40-soffa och 70-literstank hör till det jag uppskattar väldigt i V70.

Vill inte Volvo vara rikslikare bland kombibilar längre?
Den lilla tanken, precis som i S90, ser även jag som ett stort minus. Fördel XC60 vid nyköp, som också den har 70 liter.
av andersuw
Bilarna drar ju allt mindre bränsle vilket gör det naturligt att gå ner lite i tankstorlek. Det är väl bara bilarna med VEA-motor i de allra sista årsmodellerna av V70 som kommer att ha bättre räckvidd än V90.

Däremot är det lite konstigt att man går ifrån 40/20/40-fällningen. Det finns ju tillfällen när det kan vara rätt käckt att bara kunna fälla på mittplatsen bak.
av Kneecap
andersuw skrev:Bilarna drar ju allt mindre bränsle vilket gör det naturligt att gå ner lite i tankstorlek. Det är väl bara bilarna med VEA-motor i de allra sista årsmodellerna av V70 som kommer att ha bättre räckvidd än V90.

Däremot är det lite konstigt att man går ifrån 40/20/40-fällningen. Det finns ju tillfällen när det kan vara rätt käckt att bara kunna fälla på mittplatsen bak.
Men tyckte det såg ut som att dom återinfört skidluckan?
Användarvisningsbild
av na96gen
rosenlorden skrev:Nån påläst som gissningsvis vet om det är möjligt att få in 2 framåtvända barnstolar och 1 bakåtvänd i baksätet? :D
Då bilen är bredare än V70 så kommer det gå än bättre, kört länge med framåtvända på sidorna och bakåtvänt i mitten. Men jag kan rekommendera de integrerade.
Användarvisningsbild
av Allinug
12 cm längre och 9 cm bredare än en V70... Det betyder att den inte går in i garaget! :(
av Malmstroem
Blir intressant att se hur skidluckan kommer att se ut.

Om den inte blir synnerligen stor och praktisk -- typ Audi A6 -- så kommer det inte att bli en V90 för mig.

Att enkelt kunna få med mig skidor är rätt viktigt för mig. Ska gå in 4 par slalomskidor. Det går utmärkt i nuvarande XC70. Det går hjälpligt i nuvarande A6 Allroad. Synnerligen konstigt att Volvo frångått 40/20/40.

Den mindre tanken kan jag leva med. Tar bilen mindre bränsle kommer man i alla fall lika långt.
Användarvisningsbild
av Derank
bred och fet, ser ut som A6a numera med mitsubishi backlucka el nåt, fin är den iaf.
av andersuw
Kneecap skrev:Men tyckte det såg ut som att dom återinfört skidluckan?
Ja kanske det och det hjälper ju i så fall även om det inte är en riktigt fullvärdig ersättning för 40/20/40-fällning.

Du har rätt den är inte till choken. Den[…]

Ford hobby husbil chassinummer

Oftast ramben, kolla i hjulhus alternativt i h&oum[…]

Bygga vevhusventilation?

Är packningen till locket gammal och har b&ou[…]

Halvljuset (alltså inte auto-läget)[…]