Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Desmodue skrev:Det är ju inte bara 0-100.
Framförallt växlar den mycket bättre, slirar inte så förbannat, mer vrid, snabbare gasrespons och så ligger den inte kvar och motorbromsar så mycket vid gasuppsläpp. Hela bilen känns mycket bättre.

Fantastiskt mycket bättre bil än utan.
Gäller det en VEA D4 FWD med 8 stegslåda?
Jag känner inte igen det där med att den skulle slira.
Krollspell skrev: Men du hävdar alltså att den mjukvara som t ex avser växellådan i t ex en XC90 T6 för säg runda slängar 800 000 ska behöva tillbehörsoptimeras för att växla på bästa sätt?? Det ska för sjutton ingå i priset inte vara någon extra mjukvara för 10 000 kr!
.
Kan ju vara en affärside. Eftersom det är volvo som själva tar fram mjukvaran kan man misstänka att de tar fram en mjukvara som växlar riktigt bra, sen sabbar man upp den lite innan man tankar in den i de nybyggda bilarna. Vill man ha den mjukvaran som växlar bra får man hosta upp lite extra kosing.
Har en V60 D4 VEA 15 mod 8 steget automat (ord 181/400NM) og har kjørt ca 10000km med Optimeringen som gir (200hk/440 NM) Det er som en annen bil, spesielt i Sportmodus, Ved Eco- kjøring omtrent samme forbruk som før optimeringen ca0,42. I sportmodus ca 1 dl økning ca0,56.
Men alt med gassrespons, gearing og kjørbarheten med bilen har blitt bedre etter optimeringen.
Det er en stor forbedring, og det virker som mange flere Hk enn de 19 optimeringen skal gi. Og mye mere NM enn 40.

Har en BMW 520D X-Drive ( 190hk-400NM my16 8 trinns automat) På prøve for tiden, og den virker faktisk sløv i forhold.

Den er noen hundre kilo tyngre enn Volvoen, men er flere sec dårligere mellom 80-120km. Så der imponerer faktisk Volvoen.
BMW en har også mere støy fra motoren når den blir brukt litt hardt. Så der er Volvoen best.
Forøvrig er BMW 'en bedre på det aller meste ellers. Men er i en annen prisklasse også.
Mvh Twendor
Jag förstår inte problemet Volvo kunde lika gärna sålt en annan modell istället för o kalla det uppgradering, nu är det något som går o göra i efterhand oxå, är ju ingen skillnad mot BMW som kallar det M Eller Merca kallar det AMG (lite extra lullull följer med inte bara drivline förbättringar) vill ni inte ha en Volvo orginal behöver ni väl inte köpa en?
Man får mer om man betalar för det
Standard o inte standard
av KevinS
Tack Twendor - du var en av få som verkligen svarade på min fråga :D .
Det blir, som det låter, en trevligare bil (i Sportläget) gällande spänst och kvickhet och ingen skillnad i ECOläget.
Sedan om det är bra, dåligt, nödvändigt, rätt, fel är ju upp till mig (o min plånbok). Jag vill nog ha Polestar optimeringen, men tycker att 9200:- är fasligt mycket pengar (kan köpa mycket diesel för de pengarna!).
Än så länge har jag bara kört ca 25 mil med bilen, den känns pigg o ok som den är - men det där om att hela drivlinan med motor, växellåda etc höjer körupplevelsen, så är det ju ändå intressehöjande.
Men... över 9000 spänn, nä, det får nog vara.
av mf135
Ja det var en kul jämförelse Polestar vs BMW M. Har du kört en M5 lite längre? Frågan gällde väl om Polestar för VEA är nåt att ha och det är liksom en annan division även om det är en XC90. Som sagt, Volvon säljs anpassad för sin kundkrets och Polestar finns för dom som egentligen längtar lite längre och betalar för det vilket ju inte utesluter att man får en påtaglig skillnad rätt billigt. XC90 är ju rätt sävlig från början.
Nu var det ju inte det som TS frågade om som diskuterades i tråden som vanligt, frågan var om varför Volvo väljer o sälja en mjukvaruuppdaterad drivlina istället för o ha den som std.
Ja jag har kört M långt, körde en M550 d X under 1 års tid när jag jobbade på BMW utvecklings avdelning var en trevlig bil.

Vit rök kan vara normalt Det är vatten&a[…]

Knarr vid rattutslag

Det knarrar vid rattutslag åt vänster, […]

Återkommande värmeproblem

Har lämnat in bilen idag på en Volvo ve[…]

Vill du ha lite hjärngympa så kan du ta[…]