Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Äntligen en volvo igen!
Hej

Råkade just ut för ett par otrevligheter. Skulle köra iväg med bilen och trycker först på bromsen som går helt i botten, trycker igen och allt funkar. Kör över till nästa parkering, en sväng på IKEA och ut till bilen, kör en bit och bromsar, pedalen i golvet men sen funkar det som det skall. Över till Biltema och hällde i bromsvätska som låg i nederkant i behållaren, 1,5-2dl kanske, testar och allt funkar tills jag kommer hem, kör fram mot garaget, backar för att komma i position, kör in i garaget och plattan i golvet igen. Vätskenivån har inte sjunkit. Testade bromsa igen några gånger och allt verkade funka.

Funderar på vad som kan vara fel, vid läckage brukar ju vätskan sjunka i behållaren och man brukar kunna känna att det sjunker när man håller bromsen.
Handbromsen tar iofs rätt högt upp men tycker inte det borde ha med saken att göra.
ABS-pumpen? den ska ju kunna släppa på bromsarna men att det inte blir något motstånd alls. Vid ett tillfälle verkade det som om jag längst ner fick det bekanta vibratot i foten som om ABSen var aktiv och det bromsade lite så där men jag tyckte inte det var läge att felsöka då utan lyfte snabbt foten för att stanna innan jag pussade bilen framför i baken...

Har aldrig upplevt något liknande förut och jag har haft trasiga bromsok men detta känns inte som det. Allt funkar bra annars, pedalen är stum när man trycker på den och den sjunker inte mer än dessa tillfällen.

Vettiga förslag är alltid välkomna.
Jo, alltså som det står nedanför, kör en S80 -01:a 22000 mil, pedantskött innan jag fick den två dagar innan jul.
av rid54
Det låter som en defekt huvudbromscylinder. Packningarna tätar inte ordentligt. Packningarna är ofta av en sort som tätar bättre ju högre trycket är, ser ut som "skålar" ungefär. Om de börjar tappa spänsten eller är skadade i tätningskanten, så krävs mottryck för att de ska täta. Detta mottryck uppstår när man trampar lite fortare på pedalen, vilket brukar vara fallet efter att man trampat i botten en gång... Sen funkar det ett tag och därefter händer samma grej igen. Nu när du trampat i botten några gånger har troligen packningarna fått ännu mer stryk efter att ha gått förbi den normala arbetsytan i cylindern, så det är nog renovering eller ny huvudcylinder som gäller.
Hej
Tackar för svar, låter logiskt. Verkstan var dock inte lika säker så jag får se vad de säger, eller så ville de inte gissa utan att titta först. Är likadan när det gäller fel på de kameror folk lämnar till mig på jobbet så jag ser det snarare som att de är seriösa :-)

Jobbet att byta cylinder såg inte så svårt ut i servicehandboken (fyra bult och en Coca-cola typ) men luftningen efteråt är nog det knepigare.

Verkar som att trycket försvinner när bromsen inte använts ett tag, typ stått några timmar så det borde kunna stämma med cylindern trots allt, vätskan verkar ju inte försvinna, bara trycket.

Måste passa på att ge detta forum lite beröm, man får snabbt svar på frågor och det är ofta mycket kunnigt svar.
Har under några år försökt få samma respons på ett annat forum för en annan tillverkare... inga namn nämnda men en titt på vad jag kört kan ge ledtråd ;-)
Så tack alla duktiga mekare som hjälper oss andra.

/MK
Jaha, så har det utvecklat sig. har upptäckt nu att det finns ett klart samband mellan att jag just har backat och att detta händer. Så pass att när jag backat och sen kör framåt så går pedalen i botten första gången, längst ner kan man känna vibrationer som om ABS-en går igång, nästa gång man bromsar funkar allt som det ska tills man backat eller rullat bakåt...
Och då var gåtan löst.
Det var inte någon huvudbromscyliner utan ett trasigt bromsbelägg.
Eller, ja, det var en kombination av kärvt ok som gjorde att belägget låg emot och blev överhettat så de lossnade bitar ur det, när jag backade drogs en bit loss men ramlade inte ur förrän jag körde framåt, då föll den bort och nästa gång jag bromsade var det längre till skivan och pedalen försvann. hände tills allt belägg var borta. Då svarvade jag skivan istället.
Bytte ok, skiva och belägg...
Nu funkar det som det skall.
Får hålla bättre koll på hö fram, enda oket som inte är bytt nu...

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&[…]

Carplay Trådlös adapter

Top 5 bästa trådlösa adaptrar 2026[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]