Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
rid54 skrev:Bra info!
Jag tänkte att man kanske USA-anpassat hela utbudet... där kom ju standardkraven redan 1996, men tydligen inte... Dock hade jag möjlighet att ta ut info i form av OBDII -koder på min 960 från '96.
Näe, -96 kom bara kravet på OBDII-uttag. Standardprotokollet kom senare. Därför kunde både Fenix och M4.3(samt vad nu 940 96- har) smita undan med "blink koder" :)
Vissa läsare kan läsa ut felkoder från M4.4(960 96- har även dom M4.4) direkt, men dom är sällsynta och verkar fungera lite som dom vill. Iaf dom jag har sett och läst om.
MrPontus skrev:varför?
Därför att utan att veta vilken läsare som använts så kan koderna betyda PRECIS vad som helst. Det enda koderna i sin nuvarande form säger är att dom är INTE några standardkoder.

... En riktig läsare till dessa modeller kostar f.ö. typ 100spänn på ebay....
Lucif3r skrev:Tänker inte ens försöka kolla upp dom utan att ens veta vad för skräpläsare som använts vid utläsningen.............
Lucif3r skrev:Därför att utan att veta vilken läsare som använts så kan koderna betyda PRECIS vad som helst. Det enda koderna i sin nuvarande form säger är att dom är INTE några standardkoder.

... En riktig läsare till dessa modeller kostar f.ö. typ 100spänn på ebay....
du gnäller på "skräpläsare" men säger att en riktig kostar 100kr, okej??

jag köpte min läsare för $33 2011, en Vgate, OBDII/EOBD+CAN läsare som även läser KWP-2000 så som du skrev att min bil använder sig utav.
https://www.dropbox.com/s/cisdum1zo1eym ... 0.jpg?dl=0

läsaren gett mig förståliga koder genom alla år utom denna gång, exempelvis så hade jag på denna bil med denna läsare i somras felkoden P0422 som är att katalysatorn börjar bli kass vilket inte är förvånande då den ser fördjävlig ut, röret sprack sönder förra året men svetsade istället för att byta
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Den får kosta hur mycket den vill, fel typ av läsare är skräp oavsett prislapp.
Och jag skrev inte att bilen använder KWP-2000, jag skrev att den använder KWP-2000 med vissa modifieringar. Bl.a. baud, inittime, timings och lite sånt som jag tvivlar är någon mening att ens försöka förklara... Du verkar ju tyvärr vara en sån person som vägrar inse att utrustningen ej är lämpad till arbetet i fråga.
vad menar du är en "bra" scanner? du får vara lite mer konstruktiv än att bara skriva att saker är "skit"....

men jag får väl koppla in en diod eller multimeter istället nästa gång
av MickeM
Hej.

En bra läsare behöver inte vara dyr, eller billig, utan den ska vara RÄTT.
Den måste ha rätt programvara, dvs läsa rätt protokoll.

Du kan inte åka in på en Toyotavekstad och få din Volvo läst, men med en universalläsare, får man ut en del, om ISO finns i bilens styrdon.
Majoriteten av billiga läsare går efter ISO-protokollet.
Det blev lagkrav i alla bilar först 2002, men finns även på vissa rån -96.
ISO-protokollet hanterar ENDAST miljörelaterade felkoder, och är därför ganska begränsad.
En märkesanpassad går "djupare".
ABS, SRS, ECC osv funkar ALDRIG med universal., för där finns inget ISO.

Volvo fram till senare halvan av -99 funkar inte alls med universal.
Då gäller Volvo, eller VOL-flr på en laptop, med KKL-kabel, alt blinkdiod beroende på styrdonet ibilen. (Googla)

Nyare än sen -99 kan funka, men jag vet inte när ISO- kom in i bilden.
Det kan få ut koder ändå, men då kan koden bli "fel" mot vad den betyder på ISO-språk.
Tex P0xxxx kan betyda en sak på en Volvo, och nått helt annat på annat märke.
Det finns webbsidor med kod-konvertering för olika fabrikat, men osäker på hur träffsäkert.
Precis en dyr läsare behöver inte fungera på en bil. Vi kan ta ett exempel säg att du köper Volvos felsöknings program VIDA och Dice enheten för 3000kr problemet är att den inte kommer att fungera på din bil den kommer inte ens hitta din bil när man försöker att läsa ut den.

Det som ska fungerar på dessa bilar är Mekonomens felsöknings program (mekotech) och obd dosan. Även autoexpertens ska fungera (Autocom) exakt samma program som mekotechen bara att det är andra färger på programmet. Dom läser ut dom flesta fordon med standard koder p0xxxx det borde gå att köpa dessa program och obd enheten på ebay men frågan är vad kostar dom?

OBS!! Jag är inte hundra procent säker på att det kommer att fungera på din bil!! Har du möjlighet så kan du ju åka till en Mekonomen verkstad och få felkoderna utlästa tror inte att dom ska ha så mycket för det jobbet.

Edit: Kom på att jag fick min bil utläst med någon sådan där universal felkodsläsare, en enda felkod på motorsystem kom upp bakre lambdasond förvärmning. Sen körde jag felsökningen med Vida fanns inte en felkod om lambdasonds värmningen utan den gnällde på lambdareglering, främre lambdasond för hög signal och bakre lambdasond felaktig signal. Dom felkoderna kunde inte universal läsaren hitta utan det tog något annat lämpligt som bakre lambdasond förvärmning.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
ISO-protokollet för motorkoderna kom i samband med styrsystemsupgraderingen/CAN-BUS 1999. M4.4 GÅR att få kontakt med via ISO, men det kräver unika init-koder och timings först. Med enklare ord så påbörjar man kommunikationen med volvos protokoll, och säger sen åt bilen att skifta till ISO-protokollet. Då kan man t om läsa ut ALLT. ABS, SRS, farthållare, you name it.
Problemet är väl det att det är råa HEX-koder vi talar om nu, och det är inget som finns dokumenterat och något inte ens jag lyckades tolka ordentligt :( Har dock funderat på att ge mig på det igen, det irriterar mig :P Vissa delar är mer logiska och inte så svåra att gissa, men dom flesta verkar inte ha någon logik öht. >_>

Men enda sättet är typ att först läsa ut koderna normalt med vol-fcr eller liknande, skriva ner dom, sen läsa ut koderna igen via ISO/råa HEX-koder, sen skriva ner HEX koden för resp. felkod.... Kod. För. Kod..... :roll: Instrumenthuset går ju ann, det är enkelt och inte så många koder, men att börja riva hela bilen för att provocera fram varenda felkod känns rätt drygt, och knappast värt det.
Har inte VIDA installerat just nu, men vill minnas att det fanns översättningstabeller från Pxxx till ECM-xxxX under vissa modeller. Har ju bara använt till min -99:a med vanlig ISO-läsare a´la 300 spänn och översatt med hjälp av VIDA.
Har prickat rätt på samtliga koder än så länge. Men kan ju misstänka att äldre varianterna kan bli lite mer lattjo avläsningar med ISO.
Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]

Var sitter Volvo On Call batteriet i bilen och vad[…]

Fläkten bryr sig inte om hur varmt du tycker […]

Ja, den prissättningen råkade jag ocks&[…]