ISO-protokollet för motorkoderna kom i samband med styrsystemsupgraderingen/CAN-BUS 1999. M4.4 GÅR att få kontakt med via ISO, men det kräver unika init-koder och timings först. Med enklare ord så påbörjar man kommunikationen med volvos protokoll, och säger sen åt bilen att skifta till ISO-protokollet. Då kan man t om läsa ut ALLT. ABS, SRS, farthållare, you name it.
Problemet är väl det att det är råa HEX-koder vi talar om nu, och det är inget som finns dokumenterat och något inte ens jag lyckades tolka ordentligt :( Har dock funderat på att ge mig på det igen, det irriterar mig

Vissa delar är mer logiska och inte så svåra att gissa, men dom flesta verkar inte ha någon logik öht. >_>
Men enda sättet är typ att först läsa ut koderna normalt med vol-fcr eller liknande, skriva ner dom, sen läsa ut koderna igen via ISO/råa HEX-koder, sen skriva ner HEX koden för resp. felkod.... Kod. För. Kod..... :roll: Instrumenthuset går ju ann, det är enkelt och inte så många koder, men att börja riva hela bilen för att provocera fram varenda felkod känns rätt drygt, och knappast värt det.