Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av macke
Undrar om någon har några ideer om vad som kan vara fel på min V70N.

En vacker dag åkte jag i min nyinköpta och då helt fungerande V70 till Volvohandlaren (Rejmes) här i Örebro för att köpa och programmera en handsändare till bilen. Märkte på kvällen att Yttertermometern slutat fungera, och tyckte väl det var tråkigt men gjorde inget åt det. Efter ett par dagar såg jag att höger framdörr stod olåst. Märkte då att all el i dörren var död. Elhissar, centrallås, elspeglar, lampor i speglar osv.
Efter jag lämnat in bilen för felsökning hos Helmia i Karlskoga så konstaterade de att det INTE var datormodulen som sitter i passagerardörren som jag trodde. De står rådlösa och säger att felsökning kommer kosta 900:-/tim för att hitta felet, och det kan ta tid att felsöka elektriska problem.

Dagarna innan så installerade jag motorvärmare med kupeuttag, hos calix, finns det risk att de råkat ha sönder några kablar (jag har försökt följa kabelstammarna och tycker inte de går i närheten av varandra någonstans) eller kan det vara så som de hos Helmia misstänker att det är något som gått sönder när de programmerade nyckeln. Blev för övrigt ganska idiotförklarad hos Rejmes när jag återvände och påpekade att det gått sönder, antagligen just då de programmerade handsändaren.

Har tidigare haft problem med bilen, med för hög bränsleförbrukning. Kom fram till att det förutom igensatt luftfilter och trasig luftmängdmätare är så att trippmätaren visar på tok för lite. Jag får lägga till drygt 55% av det som den visar. Däremot stämmer hastighetsmätaren exakt. (har mätt med gps).
Finns det samband med hastighetsmätaren och alla elfel i bilen?

Lite vettiga tips mottaget tacksamt.
Användarvisningsbild
av Loner
Verkar ju vara elfel i dörren i anslutning till denna, yttertempen sitter ju backspegeln på den sidan.

/L
av macke
Hej!
Matarström kommer det till dörren. Men det verkar inte som det kommer signaler till databoxen där. Boxen var tydligen inte trasig (hur dom nu kunde se det innan de bytte), så antingen är det signal-kabelfel eller fel i stora databoxen. Vågar knappt tänka vad en sådan kostar..
Användarvisningsbild
av hozz
När det gäller motorvärmare som du fått installerat,så är det redan på Volvo bilar redan förberett för kabeldragning (hål genom torpedvägg etc),risken där minimal. Däremot när det gäller kupe'vägguttaget som ska vara lågt placerad vid passagerarsidan fram kan det ha hänt något. Kupe'vägguttaget fästes upp med 2st genomgående skruvar. Har man riktig otur så kan skruvarna skada någon kabel bakom kupe'vägguttaget.

Troligen sitter felet på annat håll, men kanske värt att kolla.
av andezon
Har haft ett par sådana bilar och det har vissat sig att kabelmattan som går innanför dörrsidan och ner till pdm har legat och skavt mot plåten inne i dörren... kolla detta, kan vara väldigt svårt att se om man inte kolla riktigt noga men precis där kabelnmattan går bakom den svartaplåten har jag haft mina problem

Hoppas detta kan hjälpa lite... mvh Andezon
av macke
Tusen tack för tipsen!
Jag har svårt att tro att det har något med kupeuttageget att göra, för det ser ut som kabelstammen från dörren går högt upp vid hanskfacket.
Ska kolla kablarna i dörren lite noggrannare, och även vid kontakten för värmaren.

MVH Marcus
av macke
Kupeuttaget var det inte. Inga kablar i närheten alls. Kunde inte heller se att någon kabel skavt i dörren. Bummer. Hade verkligen hoppats på att hitta något. =/
av Knasen
Tjenare,

Har du kollat jordanslutningen för dörren?

Sitter under sätet ungfär där framstolen är fastskruvad i framkant, ta bort tröskeln och lyft på mattan.

Lycka till
av macke
Inga problem med jorden heller. Har märkt ett nytt fenomen. Backspegeln har åkt in av sig själv två gånger, när bilen varit avstängd och jag lämnat den. Sen såg jag idag att lampan vid spegeln blinkade massor. Gick inte att släcka den, men när den väl slocknat själv så kunde jag en stund alltid tända den. Skumt.

Borde vara trycksensorn, och inte regulatorn med f[…]

B30a i en 740?

hur fasligt är det med regg efteråt? […]

Carplay trådlöst?

"2025 XC60 hade trådlös CarPlay&qu[…]

740 som krånglar

Om den går korrekt från start (kall) s[…]