Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av benka1
Ohm mätte idag kablarna till 1:an o 2:ans cylindrar och det variera 60 ohm på dom.
Är det högre värdet bättre eller sämre...??
av benka1
1:ans tändhatt gick att snurra runt o idag gick ej bilen riktigt missa på den cylindern o tändhatten hade trycks upp
ur brunnen-skummt fel!
Stiftet såg okay ut men är nåt lurt med den tändkabeln ,ska beställa nya hos mekonomen bra pris 360:- tror jag för en sats
På 2 stycken ,får se om det hjälper.
Vore det så enkelt fel så är det pinsamt dåligt av mig att ej checkat dom tidigare :oops:
av lindern
benka1 skrev:Ohm mätte idag kablarna till 1:an o 2:ans cylindrar och det variera 60 ohm på dom.
Högt ohmtal = högt motstånd i kabeln = dåligt
av benka1
lindern skrev:
benka1 skrev:Ohm mätte idag kablarna till 1:an o 2:ans cylindrar och det variera 60 ohm på dom.
Högt ohmtal = högt motstånd i kabeln = dåligt
Ok,tack dålig på ellära!
Fast då är det fel kabel det är 2:an som är högre ohmtal på o ettan som tändhatten går runt på
Undrar om kablarna är gjuten i hatten o snurrar den så är det dålig kontakt eftersom det är kol
o inte koppar tråd?
av benka1
Tändkablar "LÖST"
Köpte nya från meko o ohm testa, låg på 750 ohm-dom gamla skilde sig 10-1100 ohm högre värde
helt kassa mao.
Bilen startar lättare o inga misfire längre,fast motor lampan tänds på full belastning men ett annat
problem det,nåt med soppan för stiften vita!!
"Pinsamt dåligt av mig"-utbildad bilmeck för 30 år sen :-O)
av Denzar
För skojs skull så mätte jag motståndet på tändkablarna. tog 2000ohm på multimetern, fick 1.73 på ena och 1.86 ohm på andra, 1730 och 1860 ohm?

Låter som dom är kassa som i benka1 fall? 750+1100=1850.

Eller har jag eller benka1 gjort något knas?

Edit; Ah kanske har något med olika slags kablar att göra? Köpte dessa på Mekonomen.
av benka1
Borde vara rätt ohm tal då man köper till respektive bil modell från mekonomen fast säker kan man aldrig vara.
Min misstanke på dåliga kablar va-stiften va rätt så svart runt isolatorn o en bit upp på elektroden och
hade bytt spolar tidigare så dom gick bort!
fast skulle vara kul o jmf med volvo orginal rätt viktigt med rätt motstånd/benka1
Användarvisningsbild
av andersbe
benka1 skrev:Borde vara rätt ohm tal då man köper till respektive bil modell från mekonomen fast säker kan man aldrig vara.
Min misstanke på dåliga kablar va-stiften va rätt så svart runt isolatorn o en bit upp på elektroden och
hade bytt spolar tidigare så dom gick bort!
fast skulle vara kul o jmf med volvo orginal rätt viktigt med rätt motstånd/benka1
Tändnings kablar ska ligga mellan 1-5k ohm, radioavstörda, Röd tändnings kabel ska man inte använda med enkel ledare = ej radioavstörd = lågt
motstånd(under 1k)
När man mäter kabeln ska man röra/Vicka på kabeln för att förvisa sig om det kan vara avbrott.

Man kan även sätta på Radion för att höra om den knastrar när motor går.

Finns en bra tändnings lampa på Biltema som man kan se gnista samt styrkan på gnistan, billig!!
av benka1
benka1 skrev:Har jag fel tändkabkar då,andersbe? ohm värdet ligger på 750 ohm..
kan ligga nåt i det för jag tyckte att det ej va samma drag i motorn efter bytet!

Det är egentligen enligt lag förbjudet m[…]

Min far har också råkat ut för n&[…]

Jag har plötsligt fått ett fel under f&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju v[…]