Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
DayDreamer skrev:Tror nästan att mjukare material är det bästa för dessa för dom liksom skär in i materialet men jag vet dock inte.

Skulle tro att säljaren menade tvärtom, att materialet i hylsorna är för mjukt. Försöker man då använda dom på hårda bultar eller liknande så viker sig ju det svagaste materialet, som då är hylsorna. Och det blir ju inge bra :)
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Lucif3r skrev:
DayDreamer skrev:Tror nästan att mjukare material är det bästa för dessa för dom liksom skär in i materialet men jag vet dock inte.

Skulle tro att säljaren menade tvärtom, att materialet i hylsorna är för mjukt. Försöker man då använda dom på hårda bultar eller liknande så viker sig ju det svagaste materialet, som då är hylsorna. Och det blir ju inge bra :)
Ja det var nog så han menade dom är ju rätt hårda hylsorna eftersom det är krafthylsor men jag har lyckats att knäcka krafthylsor med hand kraft så det är nog inget att föredra på en hård bult. Dom är lite väl dyra för att köpa bara för att testa också.
av Knatch
DayDreamer skrev:
Lucif3r skrev:

Ja det var nog så han menade dom är ju rätt hårda hylsorna eftersom det är krafthylsor men jag har lyckats att knäcka krafthylsor med hand kraft så det är nog inget att föredra på en hård bult. Dom är lite väl dyra för att köpa bara för att testa också.
Jag åkte till swedol och frågade säljaren där som visade mig en sats med krafthylsor med ungefär samma konstruktion som biltemas.
Dom kostade cirka 1200:- vilket jag tyckte var för mycket. Då visade han mig ett annat sätt för 249:-, dessa såg inte ut som nåt man hänger i granen men jag köpte dom ändå.
Åkte hem och dränkte bulten i wd-40 och bankade in hylsa 13 på bulten...
Jag hade en liten butan "handsvets" från biltema som jag värmde upp oket runt bulten med. Satte på spärrskaftet och då lossnade skiten :)
Bankade ut den trasiga bulten ur hylsan och den jävla hylsan hade inte ens en repa i sig :-)-) :-O)
Den undre bulten lossnade på samma sätt, väldigt enkelt så jag rekommenderar den satsen starkt.
Ska försöka få fram artikelnumret på den tills imorgon.

Vill också varna för mekonomens styrpinnarsats till 850. Styrpinnarna funkar bra och har bra passform. Däremot är den lilla brickan helt värdelös och orsakade skrapljud mot skivan hur jag än monterade den så den fick åka av. Nu kanske beläggen rör sig lite fram och tillbaka och kommer säkert att orsaka vibrationer och skrikljud senare men än sålänge fungerar det bra.
Det får jag ta tag i senare.

Så nu är det bara att byta knarrstagen som är helt slut och har rostat fast vilket resulterat i att kulan bara snurrar.
Löste första staget med en batteridriven handsåg från bauhaus med metallskär.

Tack för hjälpen allihop! Imorn borde åbäket vara klart och skall då besiktigas. :)
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ok gött att du fick dom att släppa det är väldigt vanligt att man drar dom bulten runda tyvärr. Du satte väl bläcket åt rätt håll då? Det går att montera dom fel och då skrapar det.
av Knatch
DayDreamer skrev:Ok gött att du fick dom att släppa det är väldigt vanligt att man drar dom bulten runda tyvärr. Du satte väl bläcket åt rätt håll då? Det går att montera dom fel och då skrapar det.
Det borde vara lag på att byta bultar varje gång beläggen byts :-(O)

Jag provade på alla möjliga sätt med samma resultat.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Knatch skrev:
DayDreamer skrev:Ok gött att du fick dom att släppa det är väldigt vanligt att man drar dom bulten runda tyvärr. Du satte väl bläcket åt rätt håll då? Det går att montera dom fel och då skrapar det.

Ja jag håller med dig om bultarna :)

Ok men dom såg väl lika ut som dom som satt på innan? Om inte dom gamla är trasiga så skulle du kunna använda dom igen :)
av Knatch
DayDreamer skrev:
Knatch skrev:

Ja jag håller med dig om bultarna :)

Ok men dom såg väl lika ut som dom som satt på innan? Om inte dom gamla är trasiga så skulle du kunna använda dom igen :)
Lite svårt att se då dom gamla var som mariannes kex, med andra ord helt sönderrostade
nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]

Sitter i lastutrymmet bak, här är en vi[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]