Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
Så håller vi oss till ämnet!
Ingen behöver göra sig lustig över någon annan.
av Exquattro
Min erfarenhet från Audi är A4 Quattro -07. Fantastiskt felfri upplevelse efter en V50-04 som höll på att driva mej till vansinne. Sedan A4Q 2011 som efterhand hade en del fel, framhjulslager, strålkastarspolning och värst var växellådsbyte (manuell) Sedan V60 AWD, måttligt imponerad av AWD i jämförelse med Quattron men inga direkta fel, nu V60D4AWD -15 som fungerar alldeles ypperligt, jag är mer än nöjd. Längtar faktiskt inte tillbaka till bilmärket som jag var så frälst i innan efter 25000 mil. Stor skillnad på Volvon mellan 2013 o 2015 trots samma V60-version. Dock var jag, precis som med Volvon, väldigt nöjd med den hjälp jag fick på Audiverkstan till skillnad från många andras vittnesmål från deras verkstäder. A6:an är säkert en mycket trevlig bil du kommer att trivas bra med.
av Verdi
Bytte från Audi (körde Audi 1998-2009) till BMW 2009 och har sen dess kört över 20 tusen mil där det värsta felet var att säkringen gick till centrallåset på en, då, 5 år gammal bil som vid tillfället gått över 10 tusen mil.

Har även fått dörrsidan bättre fastlimmad på min nuvarande bil (MY13). Var även nåt problem med krympande gummilister som åtgärdades. Båda på garantin.

Kontrasten mot Audi kunde inte vara större för min del. Turboras, havererad kamrem, tändspolar, elfel, käkade lampor...

Inser att det inte är direkt statistiskt säkerställt men Audi blir det nog aldrig mer.

Min bana som Volvo-ägare är väl 6 månader. Har redan varit inne på verkstad 2 ggr med en splitter ny bil. Dels för att få lyktorna fram korrigerade så att det inte skulle peka rakt ner i marken och dels garantigrejen för bränslemätaren. Förutom detta så dog rattvärmen en gång och så har vi det här oroväckande med att bilen stänger ner. Har inte råkat ut för det själv än. Dock har infotainmentsystemet bootat om under färd minst en gång. Displayen blev svart en stund innan den kom tillbaka.

Vi får väl se. Är inte superimponerad än så länge. Tog faktiskt in offerter på en 530d xDrive Innovation Edition för ett par veckor sen men det blir lite för dyrt att byta bort XC70:n redan.
av Mumsmums
Gourmand skrev:I den här typen av trådar, så brukar myter frodas. Begrepp som måndagsexemplar är vanligt, trots att det knappast är någon existerande verklighet. Robotar är ju som regel inte fyllsjuka. Begreppet kvalitet är ett annat begrepp som omges av myter - Toyota brukar nämnas i dessa sammanhang samt diverse tyska bilar.
.
.
.
Det är bara att önska trådskaparen lycka till med nyförvärvet och hoppas att Audin inte råkar ut för vare sig småfel eller större fel, vilket tyvärr inte är ovanligt med VAG-bilar och andra tyska bilar och ej heller ovanligt hos japsbilarna.
Risken är ju att man i detta läge och om det inträffar drabbas av s.k. vansinne och det är garanterat värre en "vinande högtalare".
Med risk att få pisk av moderatorn kan jag inte låta bli att kommentera inlägget ovan där jag har citerat första och sista stycket i Gourmands text och undrar om det sista fetade påståendet. Är det en myt som frodas eller är det sanning? :wink:
av tanaris
Hej igen,

såhär ett drygt halvår och 1200 mil senare kan jag bara säga att jag är toknöjd med Audin. Har inte hittat en enda grej att klaga på och då är jag ändå ganska petig.

Jag fattar förstås att man inte kan jämföra bilmärken baserat på två bilar, så jag tänker inte påstå att Audi är bättre än Volvo (eller tvärtom) på något sätt, men det var ju några som gissade att jag skulle bli djupt missnöjd med bytet och så är inte fallet. Jag lovar att återkomma om det skulle ändra sig :)
av Verdi
Bra att du är nöjd. Själv har jag skaffat en BMW M550d som "andrabil". 381 dieselhästar, märkbart tystare än XC70:n trots 20" fälgar, otrolig komfort. Men en sak är bättre på Volvon. Den har adaptiv farthållare och möjlighet att sträcka ut högerbenet och placera det "bakom" gaspedalen. På långfärd blir det mer bekvämt helt enkelt. Särskilt när man som jag har lite halvdålig rygg och ischias-problem.

Därför ryker nog BMW:n till våren och jag skaffar nåt mindre och sportigare igen. Annars var väl tanken att Volvon skulle få stryka på foten till våren/sommaren. För den är faktiskt inte ens nära 5-serien på nåt annat än att den är bättre på långfärd. Jo en sak. Den är oöm med all sin plast och det passar bra för min fru är inte världens bästa förare. :D
Användarvisningsbild
av snepo
snabbis skrev:Håller med alexas.
Det märks att Volvo är gjort för att vara i vårat klimat. Har bekanta vars tyska premium-vagnar inte verkar gilla annat än autobahnasfalt.
Då måste det vara illa med asiatiska märken. Som inte är gjorda för autobahnkörning eller kallt klimat
Användarvisningsbild
av TommyP86
Verdi skrev:Bra att du är nöjd. Själv har jag skaffat en BMW M550d som "andrabil". 381 dieselhästar, märkbart tystare än XC70:n trots 20" fälgar, otrolig komfort. Men en sak är bättre på Volvon. Den har adaptiv farthållare och möjlighet att sträcka ut högerbenet och placera det "bakom" gaspedalen. På långfärd blir det mer bekvämt helt enkelt. Särskilt när man som jag har lite halvdålig rygg och ischias-problem.

Därför ryker nog BMW:n till våren och jag skaffar nåt mindre och sportigare igen. Annars var väl tanken att Volvon skulle få stryka på foten till våren/sommaren. För den är faktiskt inte ens nära 5-serien på nåt annat än att den är bättre på långfärd. Jo en sak. Den är oöm med all sin plast och det passar bra för min fru är inte världens bästa förare. :D
M550d alltså? Hur har den fungerat? En kompis köpte en sån ny, och totalt använde han den mindre än ett år (3 års ägande), resten av tiden var olösliga verkstadsproblem där den också blev stående. Drivaxlar, fördelningslådor, bromsar och diffar i omgångar.
av Verdi
TommyP86 skrev:
Verdi skrev:Bra att du är nöjd. Själv har jag skaffat en BMW M550d som "andrabil". 381 dieselhästar, märkbart tystare än XC70:n trots 20" fälgar, otrolig komfort. Men en sak är bättre på Volvon. Den har adaptiv farthållare och möjlighet att sträcka ut högerbenet och placera det "bakom" gaspedalen. På långfärd blir det mer bekvämt helt enkelt. Särskilt när man som jag har lite halvdålig rygg och ischias-problem.

M550d alltså? Hur har den fungerat? En kompis köpte en sån ny, och totalt använde han den mindre än ett år (3 års ägande), resten av tiden var olösliga verkstadsproblem där den också blev stående. Drivaxlar, fördelningslådor, bromsar och diffar i omgångar.
Jaha. Då måste nog alla vara usla. :lol: Får väl se. Har ett års garanti iaf.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Nja, knappast, men man funderar när det är samma sak gång på gång får väl hoppas din rullar på, bra ös är det iallafall

Hej. Nu är det -5 grader ute när detta p[…]

Transmissionsolja till M66

Ato24.de/en har den bäste "oljehittaren&[…]

Har du kört motor OCH kupevärmare nä[…]

EX60

Betalar 8750kr/mån för min CareByVolvo […]