Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

De där mätarna i instrumentet brukar ju numera vara programmerade att visa "rätt" bara det är i närheten. Annars gnäller kunderna för allting. De kunde göra som det var i den DAF 66 som mina föräldrar hade som andrabil sent på sjuttiotalet. Den hade en röd lampa som tändes om det blev för varmt. Annars inget. Lampan lyste en gång för mig när det gått hål på en slang till den vattenburna förvärmningen av förgasaren.

Däremot hade bilen voltmeter. Intressant prioritering.
Användarvisningsbild
av Perra83
Jonnybcool skrev:Testade efter att jag läst tråden att kolla temp på min V70 D4 Vea my15 och enligt torque appen jag har så va min 68-69 grader när mätaren i bilen visa att den va uppe i temp.
Samma på D5 VEA eller 65°C där visar min normal driftstemp. Vid körning kan vattnet alltså vara mellan 65-95°C och mätaren visar normal temp.

Har 2,4L 5-cyl dieslarna termostaten gömd i bakkant av motorn? Kan vara bra att veta för priset för byte mellan olika motorer kommer variera ordentligt.
AndreasHo skrev:Verkar ju vara dom flesta bilarna som har den här tempen, men då är ju frågan hur funkar rengöringen av DPF då om den inte kommer upp i arbetstemperaturen ?

Mvh
Andreas
Vet faktiskt inte... Kände på slutrören nångång efter jag åkt ca 2 mil mestadels landsväg hem och de var knappt ljumna och öppnade huven vid ett annat tillfälle och det var knappt nån värme där heller. Hade is på stötfångaren vid utblåsen när jag åkte ca 25 mil när det var runt -20 grader :P

Testade förövrigt att hårdköra lite efter jobbet igår på väg hem och då kom jag upp i strax över 90 grader på kylarvattnet enligt torque och sjönk rätt snabbt när man körde som vanligt igen.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
AndreasHo skrev:Verkar ju vara dom flesta bilarna som har den här tempen, men då är ju frågan hur funkar rengöringen av DPF då om den inte kommer upp i arbetstemperaturen ?

Mvh
Andreas
Därför att partikelfiltret kyls inte alls av motorns kylsystem. Partikelfiltret är en del av avgasreningen, och värms upp genom att motorstyrningen ser till att få upp avgastemperaturen tillräckligt högt. Det kan t.ex. åstadkommas genom justeringar i bränsleinsprutningen vid rätt tillfälle. Det påverkas inte av kylvätskan över huvud taget.

En katalysator kan komma upp i åtskilliga hundra grader om det vill sig, samtidigt som kylvätsketemperaturen hålls stadigt på åttio till nittio grader.
Jag använder också Torque-appen till min bil.
Idag, när temperaturen ute var runt nollan, kollade jag temperaturen på väg till jobbet. Det brukar jag inte göra, men den här tråden väckte intresset för att se om min bil fortfarande bär sig likadant åt som när den var ny.
Det gör den. Så länge jag höll mig på landsväg/motorväg varierade temperaturen inom det snäva intervallet 87-89°C. Endast när jag motorbromsade inför en avfart (det rullar lätt där, så bilen rullar utan vidare en halv kilometer utan någon bränsleinsprutning alls) sjönk temperaturen till 84°C. Men då sker ju ingen förbränning alls i maskineriet, så det är inte konstigt att den svalnar lite.
Min bil är ju såld i Sverige, har värmare och har den inställd på Auto. Värmaren hade varit igång innan jag körde hemifrån, för att fixa snön som trillade på rutorna i natt.
Transmissionsolja till M66

Ja, det låter som en bra idé. Gå[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (den[…]

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]