Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Köpt ett premiumsoundpaket till min bil som jag håller på och monterar.
Börjar också bli dags för service och en tanke då är ju att göra uppdateringen av mjukvara som behövs för premiumljud i samband med detta.

Nån som vet hur det fungerar här - känner volvos verktyg av att det sitter en ny förstärkare i bilen och inkluderar rätt programvara till den när dom laddar ner ordinarie uppdateringar vid serivce eller är det nåt som måste göras vid sidan om?

Är lite orolig här då min tidigare erfarenhet av Bilia i Segeltorp är att frågor som går minsta lilla utanför vanlig basservice så lätt blir fel..

Mvh

Dan - XC90 -07
Det du ska be om också, utöver mjukvaran för Premium sound som uppdaterar ICM... är att dom slår av säkerhetssystemet på MOST (kallast Security on MOST) förkortas SOM i VIDA, det är svårt att hitta för en ovan mek!

Det innebär att du kan byta enheter på MOST-nätet helt obehindrat.

Några priser kan jag inte informera dig om eftersom jag "lagt in" all mjukvara själv. Har egentillverkad utrustning för att programmera. Finns lite info på SVXC. http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?f=40&t=25573
johnnype skrev:Det du ska be om också, utöver mjukvaran för Premium sound som uppdaterar ICM... är att dom slår av säkerhetssystemet på MOST (kallast Security on MOST) förkortas SOM i VIDA, det är svårt att hitta för en ovan mek!

Några priser kan jag inte informera dig om eftersom jag "lagt in" all mjukvara själv. Har egentillverkad utrustning för att programmera. Finns lite info på SVXC. http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?f=40&t=25573
Imponerande läsning på den länken! Synd att du inte bor lite närmare :) Senast jag hade kontakt med Bilia här så bad jag få en utskrift av felkoder men dom vägrade då det ju inte skulle laga felet i bilen...annat dom lyckats med är att ta hem en halv instrumentbräda med en månads leveranstid från Frankrike till en Clio när jag ville ha knappen till varningsblinkersen så att be dom slå av en dold funktion i elektroniken känns kanske inte så realistiskt men jag kan ju försöka!
johnnype skrev:Det du ska be om också, utöver mjukvaran för Premium sound som uppdaterar ICM... är att dom slår av säkerhetssystemet på MOST (kallast Security on MOST) förkortas SOM i VIDA, det är svårt att hitta för en ovan mek!

Vilken fantastisk tråd, jag önskar att man hade dom kunskaperna..
Johnnype er min guru vdr Volvo elektronik, och ja önskar att man hade dom kunskaperna, UFFF du är GRYM :D

Jag har monterat premium sound förstärkare och premium sound högtalare nu på min XC90 2008. Slutsteget 8673851 var plug and play. Spelar ju bra nu men utan centerhögtalare. Jag ska till Volvo och stänga av MOST security nu (8696093 mjukvaran). Går det för Volvo att ladda in mjukvaran för premium sound på denna bil då? Läst flera olika saker om det.

Vill även koppla in original subwoofern. Strömkontakt finns där men behöver MOST optik från förstärkaren kanske som bästa lösning? Går mjukvara för sub att ladda in på en 2008?

Antar att det kan bli kortvarigt. Som jag sade s&[…]

Lite trångt men jag ska inte klaga. :-) […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Bilen var på service i tisdag inför &ar[…]

99% länkarmsbussningarna bak