Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av niceandclean
LOTEZ skrev:Köp min :-)

Sök v70 t4 Örebro län. Dyker upp en svart 12:a i mycket fint skick

Går på inbyte om en månad
Om det är den för 219 så är det lite över min prisklass :)
av Baselord
niceandclean skrev:
Baselord skrev:Ventiljustering är borta på 2,5ft!

Kör själv en manuell polestar optimerad 2,5ft.
Grym motor som fungerar klockrent.

Bra drag om man gasar, dock upplever jag att den höga utväxlingen gör att bilen åtminstone känns liiiite segare än den borde vid max acceleration.

Har inte kört någon T4 heller.
Wuhu, det låter ju toppen!
Polestar är absolut ett val oavsett 2,5ft eller t4. Tyckte du det blev en märkbar skillnad?
Köpte den polestaroptimerad så kan inte uttala mig om skillnad tyvärr.

Ligger på 0,85 i blandad förbrukning (bensin & manuell). Helt ok tycker jag.

Gillar skarpt bottenvridet i motorn som är väldigt bra.
av LOTEZ
niceandclean skrev:
LOTEZ skrev:Köp min :-)

Sök v70 t4 Örebro län. Dyker upp en svart 12:a i mycket fint skick

Går på inbyte om en månad
Om det är den för 219 så är det lite över min prisklass :)
179 / 8500-9000

Pris diskuteras :-)
av jpennerb
Satsa på en T6 istället! Annars är en 2.5ft en härlig motor men lite törstig. Snittar nu 1,35/mil med 98 okt och automat, kostar att ligga på topp! :lol:
av niceandclean
jpennerb skrev:Satsa på en T6 istället! Annars är en 2.5ft en härlig motor men lite törstig. Snittar nu 1,35/mil med 98 okt och automat, kostar att ligga på topp! :lol:
Hmm intressant, men tror inte jag hittar en t6 för 180k..
Men har inte släppt Idén!
av Mwi
Jag kommer aldrig köpa en manuell V70 den gör sig bäst med automat, nästan 2 ton bil blir aldrig sportig, kommer heller aldrig köpa en R-desing med sänkt chassi och 18" den perfekta V70:n är en Summum med 17" och automat. När det gäller motorvalet rekommenderar jag 2.5 FT även om den är ganska törstig, men kör man 1500 mil/år så blir inte bränslet någon stor utgift och det kommer att stämma bra med serviceintervallerna som alltid är 1 år eller en mellanservice vid 1500 mil och en fullservice 3000 mil. T4 har jag bara kört med manuell och det är en tråkig motor, då väljer jag hellre en D3/D4 med automat. Själv kör jag en 2010 V70 2.5 FT med automat och Polestar och tankar alltid E85 så förbrukningen blir väl lite hög men det är ingen dålig gasrespons på den kombinationen. Men enklast är ut och provkör olika motorer så hittar du säkert rätt motor och växellåda enligt din uppfattning och lycka till med barn och familjeliv
Användarvisningsbild
av TommyP86
Jag hade en -12 t4f r-design med powershift samtidigt som tjejen hade en -11 2,5ft r-design automat. Det är ganska stor skillnad, 2,5ft är förstås snabbare, speciellt på e85 (överraskande stor skillnad, t4f var samma effekt oavsett bränsle)
Kort och gott är t4 tyst, mjuk och en väldigt trevlig motor.
2,5ft är råare, gången känns mer i bilen, men snabbare.
skillnaden i förbrukning var ungefär 0,2L/mil där t4 var snålare. Speciellt på e85, då nästan skenade det i 2,5ft, 1,3 på långkörning var inte ovanligt. T4 ca 1,0-1,1. Kör du mycket med släp lämpar sej powershift sämre, speciellt backning.
Användarvisningsbild
av Steffe3
FTn ska (enligt Volvo) ha samma prestanda oavsett bränsle, men även jag tycker att den känns piggare på E85. Vet inte om nån har bänkat för att kolla dock.
av niceandclean
Vad roligt med så många olika erfarenheter som delar med sig, tack!
Det lutar mer och mer åt automat.. rätt skönt att ha när man kör släp eller när vi kommer ha en liten bebis bredvid.

Jag kom på att jag inte har nämnt vad jag söker för utrustning..
Men vad jag förstår det som så finns det 3 olika nivåer, Kinetic, Momentum och Summum?
Krav på utrustning är
Xenon
Drag
parkeringssensor
Det är absolut minimum

Sen vill jag gärna ha,
High Performance ljud, det största eller?
Kurvljus
P-sensor fram
Taklucka
Bluetooth
Stora Navi 7"
Delbart baksäte (inbyggd barnstol, ni som har, är det bra?)

De flesta 2,5ft som jag har kikat på saknar framförallt navi, är det bara otur bland utbudet eller är det ovanligt på de modellerna?
Användarvisningsbild
av poseidon
Låter som om det är en summum du skall ha. Sen finns premium sound och sub om du vill ha mer ljud.

Navi va förr dyrt tillval. Efter årsmodell 12 så blev det enklare/billigare eftersom det kom inbyggd skärm.

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]

Vatten I bagagen på S60

Kan vara bakrutan som läcker. Har varit utf&o[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03[…]

Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]