- tis 16 feb 2016, 10:56
Tack så mycket för tipsen! Jag är väl mest dålig på att veta vilken avfettning jag ska använda. Står även att man inte ska ha avfettning på glasrutorna etc på vissa ställen. Stämmer det? Något speciellt schampo som är bra att använda som finns att köpa lättillgängligt?
Oftast tycker jag det blir dåligt när jag tvättar för man ser en fläck eller två där man antingen missat tvätta av avfettningen eller med schampot? Det blir lixom en yta med damm kvar medan resten av bilen är helt ren.
Lemerok skrev:AramisKD skrev:Ok. Men hur gör ni när ni tvättar. Högtryck, sedan bilschampo och sedan spola av eller har ni nåt speciellt för er?Jag tvättar lätt förklarat såhär:
Steg 1: Avfettning
På vintern oftast Kallavfettning, spola, alkalisk avfettning, spola.
Medan medlen verkar kan man putsa av fälgarna med.
Vår/sommar/höst blir det endast en svagare blandad alkalisk avfettning, kallavfettning endast vid behov.
Här står lite om de olika sorters avfettningar som finns: http://dahlbergsbilservice.se/bilvard/b ... vfettning/
Steg 2: Tvätt med bilschampo
Tvätta uppifrån och ner.
Gärna en tvätthink med schampoblandning och en med rent vatten, sköljer tvätthandsken i sköljhinken efter varje panel.
Steg 3: Slutspolning och torkning
Spola rent bilen, om möjligt helst med öppen slang på slutet, blir mindre vatten kvar på bilen då. Om man har en vaxad eller skyddad lack.
Torka torr bilen för att slippa vattenfläckar, jag gillar mjuka mikrofiberdukar, snällast mot lacken, men våffeldukar fungerar bra med.
Det finns betydligt bättre dukar idag än sämskskinn.
Man kan även köra snabbvax/våtvax eller liknande samtidigt som man torkar om man vill, ger lite mer glans och lättare att torka då.
Sen kan man gå in betydligt mer på varje del, finns massor att läsa och lära. :)
Fråga på om ni undrar något så ska jag hjälpa så gott jag kan.
Tack så mycket för tipsen! Jag är väl mest dålig på att veta vilken avfettning jag ska använda. Står även att man inte ska ha avfettning på glasrutorna etc på vissa ställen. Stämmer det? Något speciellt schampo som är bra att använda som finns att köpa lättillgängligt?
Oftast tycker jag det blir dåligt när jag tvättar för man ser en fläck eller två där man antingen missat tvätta av avfettningen eller med schampot? Det blir lixom en yta med damm kvar medan resten av bilen är helt ren.