Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av S.t.r.a.n.D
Jag har inte ens tänkt på om mina fungerar, men det spelar nog ändå ingen roll, behöver dom inte. Funderar på att ta bort dom, mycket snyggare utan.
Användarvisningsbild
av Ramon
Ja, visserligen är det mycket snyggare utan, märke jag också i helgen då jag demonterade dem för att slipa ner dessa till metallen samt rostbehandla då de var aningen bubbliga av rost... Sedan lackera torkararmarna i svart. Men som det sagts tidigare så bör man tänka efter före. Kör man mkt i mörker, slask och snöväder, särskilt längre sträckor, så är det väldigt bra att ha kvar dem, men visst, kör man mest i stan samt ibland längre sträckor, samt sällan i mörker, så fine, bort med dem... Var förberedd på att ni kanske kommer att ångra er...
Användarvisningsbild
av Driver64
På min gamla Saab 900 från -85 slutade båda strålkastartorkarna att fungera efter 10 år. Det visade sig att axeln till ett stort snäckkugghjul av plast i torkarmotorn hade "svullnat" så att motorn inte orkade med. Efter att ha pillat isär och svarvat ner axeln några tiondelar så funkade det finfint. Har för mig att det var Bosch som tillverkat torkarmotorn. Det kanske är samma som sitter i 740 från den tiden?
av S.t.r.a.n.D
Får man ta bort torkarna?? Vad säger beskitningen?? Jag kan inte tänkta mig att man måste ha dom kvar. Kommer nog att ta bort dom imorgon (idag).
Användarvisningsbild
av Ramon
Får man ta bort torkarna?? Vad säger beskitningen?? Jag kan inte tänkta mig att man måste ha dom kvar
Efter vad jag läst och hört, flera på forumet har även skrivit det tidigare... Så måste man ej ha dessa kvar, men ifall man tar bort torkarna, så måste man även ta bort torkarmotorn. Eller ja, det besiktningen inte gillar ifall man inte tar bort torkarmotorn, är "piggarna" som sticker ut, som torkararmarna sitter på, dessa kan man ju "skada" sig på... Men ifall man tar bort torkarmotorn också, så skall det inte vara några problem. Går ju att såga av piggarna, men det är ju inte svårt att ta bort torkarmotorn, tar inte lång tid heller, så det bästa är att ta bort den helt och hållet.
av S.t.r.a.n.D
Jaa, okej, det var som jag trodde. Tar bort dom imorgon då. Sen får jag väl ta bort motorn senare innan den ska besiktas som är om ett år (var och besiktade i torsdags, inte ett fel) :D
Användarvisningsbild
av Ramon
Jaa, okej, det var som jag trodde. Tar bort dom imorgon då. Sen får jag väl ta bort motorn senare innan den ska besiktas som är om ett år (var och besiktade i torsdags, inte ett fel) Very Happy
Gött :D Alltid lika kul när ens bil går igenom besiktningen utan anmärkning... Men iofs, det är väl Volvo-bilar vi snackar om, hehe, dom går ju alltid igenom besiktningen... vol:-)

Förresten, har du Haynes reparationshandbok för 740? Det är nämligen jätteenkelt att ta bort torkarmotorn, går fort gör det också, så du kan nästan göra det i samband med att du demonterar armarna, så är allt ur världen sen...
av S.t.r.a.n.D
Ramon skrev:
Jaa, okej, det var som jag trodde. Tar bort dom imorgon då. Sen får jag väl ta bort motorn senare innan den ska besiktas som är om ett år (var och besiktade i torsdags, inte ett fel) Very Happy
Gött :D Alltid lika kul när ens bil går igenom besiktningen utan anmärkning... Men iofs, det är väl Volvo-bilar vi snackar om, hehe, dom går ju alltid igenom besiktningen... vol:-)

Förresten, har du Haynes reparationshandbok för 740? Det är nämligen jätteenkelt att ta bort torkarmotorn, går fort gör det också, så du kan nästan göra det i samband med att du demonterar armarna, så är allt ur världen sen...
Jaa, självklart, man har inget att oroa sig för när man far dit med en volvo så.. 8)

Nej, jag har tyvärr inte den. Varje gång jag har tänkt köpa den så har dom haft slut både på OK och på Mekonomen men nu borde dom fått hem mera. Du kanske har rätt i att det är lika bra att få det ur världen när man lika håller på. Jag har inte kollat hur det ser ut men om det är så enkelt så ska jag väl klara det utan boken.
Nu är det skitväder idag så man får väl klä sig i regnkläder och gå ut och fixa det ändå. Synd att garaget är fult i andra roliga prylar så man inte får inte den där.
Användarvisningsbild
av Ramon
Är inte stensäker på hur det är steg för steg gällande 740, men för 940 gör man i princip som följer: Du får demontera grillen, samt sedan blinkersglasen. Dessa sitter med ett slags clips, så man kan i princip dra ut dem. Sedan så ser man torkarmotorn. Kommer inte ihåg hur det var på 740 ifall man kom åt lättare att skruva loss underifrån eller överifrån, men det lär du se när du kommit så långt...

Lycka till :wink:
Användarvisningsbild
av Algen
VolvoForLife skrev:
Ramon skrev:

Jaa, självklart, man har inget att oroa sig för när man far dit med en volvo så.. 8)

Nej, jag har tyvärr inte den. Varje gång jag har tänkt köpa den så har dom haft slut både på OK och på Mekonomen men nu borde dom fått hem mera. Du kanske har rätt i att det är lika bra att få det ur världen när man lika håller på. Jag har inte kollat hur det ser ut men om det är så enkelt så ska jag väl klara det utan boken.
Nu är det skitväder idag så man får väl klä sig i regnkläder och gå ut och fixa det ändå. Synd att garaget är fult i andra roliga prylar så man inte får inte den där.

Finns oxså på Bil & Traktor där finns alla böcker som hayens har gett ut för volvo. Annars så beställer vi.

Mathias

Hur kontrollerar jag det på bästa s&a[…]

Om du kör lite, säljer din bil, och bara[…]

OM RYSSEN KOMMER

Visst är det så men på någ[…]

Nytt försök med bromsarna idag. Riktigt […]