Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Har på sistone märkt att jag ibland inte har något ljud alls från infotainmentsystemet i min V70 D4 -15 med Premium Sound. Det är inte bara stereoljudet som är borta utan också exempelvis det från parkeringshjälpen. Det hela är lite förrädiskt eftersom jag ofta har radion ställd på "mute" och därför inte omedelbart märker att något inte är som det skall. Man skall ju kunna lita på att parkeringshjälpen börjar pipa om det behövs när man backar ut men så är just nu inte fallet.

Än så länge händer detta inte varje gång jag startar bilen men dock rätt ofta. Enda temporära lösning jag kommit på så här långt är att prova att starta om bilen och därmed också infotainmentsystemet.

Har läst felkoder med VIDA/DiCE men har ingen aktiv felkod överhuvudtaget och ingen av de gamla ser ut att ha med ljudet att göra. Vad tror ni om felorsaken? Någon som har varit med om något liknande?
Någon gång har mitt hängt sig. Men det är ju i en 2012:a, och av typen High Performance Multimedia. Så inget är samma. Ibland startar det om under körning. Då blir det tyst en stund och sen kommer det tillbaka igen. Ungefär som för de som har bilar där hela bilen där, fast i mitt fall är det bara infotainment. Känns ju bättre, om man måste välja...

Räcker det att starta om ditt infotainment, eller måste du starta om motorn också?
apersson850 skrev:Någon gång har mitt hängt sig. Men det är ju i en 2012:a, och av typen High Performance Multimedia. Så inget är samma. Ibland startar det om under körning. Då blir det tyst en stund och sen kommer det tillbaka igen. Ungefär som för de som har bilar där hela bilen där, fast i mitt fall är det bara infotainment. Känns ju bättre, om man måste välja...
Ja detta med att infotainmentsystemet startar om under körning har hänt mig också men bara en gång hittills. Och en gång är ingen gång. ;-) Dessutom är det precis som du säger att föredra framför att hela bilen dör. ;-)

En gång är ingen gång tänkte jag även första gången ljudet var borta. Men det problemet börjar bli ganska frekvent vid det här laget. Hände mig senast när jag startade i morse. Misstänker att det kan vara värmerelaterat. Det blev rätt många omstarter när jag var ute och körde idag och varje gång funkade ljudet som det skulle. Men då var bilen varm och go.
apersson850 skrev:Räcker det att starta om ditt infotainment, eller måste du starta om motorn också?
Vet inte eftersom jag inte provat att bara starta om infotainment när problemet dykt upp. Värt att testa men jag misstänker att det räcker med omstart infotainment. Vore märkligt om detta hade något med motorn att göra. Misstänker i första hand AUDn, möjligen IHUn, inklusive relaterat kablage.
Jag menade inte att det skulle vara direkt relaterat till motorn, utan mer om det krävdes "tändning av". Eller vad man nu ska kalla det; tändsystem finns ju inte på en diesel.
apersson850 skrev:Jag menade inte att det skulle vara direkt relaterat till motorn, utan mer om det krävdes "tändning av". Eller vad man nu ska kalla det; tändsystem finns ju inte på en diesel.
OK. Jag förstår. Men med "motor av" menade nog även jag "tändning av".
Kluster skrev:Är det detta du menar?

Vid nollgradigt eller kallare beter sig radion/stereon (ljudet inkl backsensor) långsamt gällande S/V(XC?) 60: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0&t=123266

Ny mjukvara finns hos Volvo ÅF.
Nej, jag tror inte det. Såvitt jag minns har jag några gånger haft bilen igång ganska länge (flera minuter) innan jag noterade att jag inte fick något ljud ur parkeringshjälpen.

Fast tack ändå för ett intressant tips. Dels skall jag se till att testa ännu en gång när jag märker av felet härnäst för att förvissa mig om att det inte är det här problemet jag har. Dels kan det mycket väl hända att jag har det problem du länkar till också. Har noterat att stereon varit lite trög att komma igång vid kallstart även vid de tillfällen då det hela fungerar.
av Kluster
Ja, för allt fungerar som det ska i min bil; parkeringssensorerna är aktiva visuellt på skärmen men inget ljud, radion är igång med volymvredet på 25% men inget ljud osv osv.
T o m när jag ringer upp min fru ser jag att samtalet kopplas upp men jag hör ingenting. Efter en kort stund "smyger" sig ljudet in...
Kluster skrev:Ja, för allt fungerar som det ska i min bil; parkeringssensorerna är aktiva visuellt på skärmen men inget ljud, radion är igång med volymvredet på 25% men inget ljud osv osv.
T o m när jag ringer upp min fru ser jag att samtalet kopplas upp men jag hör ingenting. Efter en kort stund "smyger" sig ljudet in...
Allt detta låter bekant så när som på att jag ännu inte upplevt detta med att ljudet så småningom smyger sig in. Så kanske vi har samma problem trots allt. Såg i den tråd du länkade till att du skall få ny mjukvara imorgon. Ser fram emot rapport från din sida när detta är avklarat och du fått möjlighet att testa om det hjälper.

Vad jag fortfarande inte för mitt liv begriper är dock hur mjukvara kan hjälpa mot ett värmerelaterat fel i infotainmentsystemet. Sitter det någon tempgivare där inne som måste ge klartecken innan mjukvaran tillåter att systemet startar eller vad?

Var själv på Volvoverkstaden idag för att fixa en glappande styrled på min "gamla" bil och passade då på att växla några ord om ljudproblemet med en av de "verkare" jag sedan gammalt är bekant med. Han skulle plocka ut lämplig servicetekniker åt mig för att hantera detta och höra av sig så snart han har besked om vem det blir. Rapporterar i tråden när jag har något nytt att berätta.
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]