Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av NilsO
#1045542
Det går bra att köra utan hastighetsmätaren, dvs med mätaren bortplockad ur instrumenthuset. Jag tror man kan märka att tomgångsvarvtalet blir fel ibland, och det kanske märks vid motorbromsning, det verkar skilja lite mellan olika versioner av mjukvaran i bränsleboxen.

Kör man däremot utan hela instrumenthuset så fungerar oftast inte laddningen av batteriet, så man får motorstopp efter ett tag och diverse andra problem.
av Yaniz
#1048874
Detta är ett känt fel på 700/900 årsmodell 91 och 92. Här kommer en quick-fix. Utförs på egen risk.

H-mätaren i min 940 –92:a uppvisade samma beteende. Kontaktade mysfarbrorn i trakterna av Örebro som reparerar nämnda h-mätare för ett prisförslag, och fick ett pris om 2600 kr. Jo, tjena, exakt så mycket är bilen värd. Just den h-mätaren som sitter i 91- och 92:orna skulle vara något otroligt mödosam att reparera och kräva osannolik kompetens, enligt samma farbror. Jo, sånt har man ju hört förut, är ju inte född igår, så att säga ...

Beslutade mig för att plocka ut och isär mätarhuset (finns en utomordentligt bra beskrivning på ett engelskt Volvoforum). Minns inte vilket men en sökning på “How to repair speedometer+Volvo 900” bör ge en relevant träff).

Efter att ha plockat ut h-mätaren ur huset, undersökte jag lödningarna och upptäckte ett antal matta sådana med knappt synbara sprickbildningar (sannolikt kallödningar eller kort och gott dåliga lödningar för er som inte är så insatta). För att lösa detta finns det tre metoder:

1) Löda om varenda förbannade lödning på kretskortet med lödpenna.
2) Baka kretskortet i ugn (har själv fixat moderkort i datorer på detta sätt, men rekommenderas inte om man inte vet vad man gör, då det förutsätter att man vet vilka komponenter på kortet som tål hög värme, exv plast gör det inte och skall demonteras).
3a) Hårtork (dålig effekt och ger sällan resultat).
3b) Varmluftpistol (elegant verktyg för den late lödaren som vet vad han gör).

Jag änvände metod nr 3b. Nu gäller det att först fixera h-mätaren uppochner så att den sitter still i ALLA lägen. Sätt nu på varmluftpistolen och börja värma upp kretskortet med rörelser medurs och sedan moturs. Börja med ett avstånd på 25 cm och minska successivt avståndet till 10 cm. Efter ca: 5-10 minuters uppvärmning av lödkortet är det dax att ösa på med MAX värme från ca: 10 cm avstånd. Här kan du ösa på MAX värme utan cirkelrörelser. Ett bra knep är att dessförinnan värma en bit lödtenn på locket till en plåtburk för att få en uppfattning om hur lång tid det tar för tennet att smälta. Olika beroende på pistolens effekt.

VIKTIGT! Kretskortet måste sitta ABSOLUT STILLA under uppvärmning och minst 15 min efter uppvärmning!!! Det duger alltså inte att hålla h-mätaren med polygrip eller liknande, utan den måste fixeras så att den sitter ABSOLUT STILLA!

Jag har fixat många moderkort till datorer på detta sätt. Det är mycket vanligt att lödningarna över tid blir dåliga och måste lödas om (smältas om). De lata och kompetenta bakar i ugn, men det är inget jag vill lära ut eller rekommendera.

Hur gick det då med min mätare? Jodå, efter att den genomgick behandlingen med varmluftpistol, har den sedan dess fungerat felfritt.

REPARATION UTFÖRS PÅ EGEN RISK! FRÅNSÄGER MIG HÄRMED ALLT ANSVAR FÖR EVENTUELLA SKADOR MM!
Senast redigerad av 2 Yaniz, redigerad totalt 0 gång.
av NilsO
#1048913
Jag har reparerat ett par sådana mätare (årsmodell 91 och 92) där problemet inte var dåliga lödningar utan ett par elektrolytkondensatorer som gett upp. Men spruckna lödningar förekommer nog också.

Årsmodell 91 och 92 av 740 och 940 har samma mätare, men jag vet inte hur det är med senare årsmodeller. Instrumentklustren i sin helhet skiljer, men det är mycket möjligt att själva hastighetsmätarna är samma som på tidigare årsmodeller. Jag har inte jämfört.
av Yaniz
#1048925
NilsO skrev:Jag har reparerat ett par sådana mätare (årsmodell 91 och 92) där problemet inte var dåliga lödningar utan ett par elektrolytkondensatorer som gett upp. Men spruckna lödningar förekommer nog också.
Ja, det är riktigt. Det var dumt av mig att inte nämna detta. Först och främst dvs innan man ger sig på lödningarna, så ska kondensatorerna kollas. Dåliga kondensatorer brukar svälla eller läcka och det är relativt enkelt att upptäcka. Kondensatorer i lösvikt går att köpa här http://www.electrokit.com/ De hjälper dig att hitta rätt. Bra priser och bra fraktpriser.
av volvo244gle
#1049215
Har också reparerat ett antal mätarhus till 740/940 och kan bekräfta att det förekommer dåliga kondensatorer. Lika bra att byta dem när man ändå har grejerna på bänken. Kondingarna kostar 1-5 kr/st och det är inte speciellt många.

Varmluftspistol fungerar fint, men det är svårt att hålla koll på temperaturen! Helst ska hetluften hålla kring 400 grader C, och det är en stor fördel om man kan förbereda korten med flussmedel vid denna typ av lödning.
Vill man slå på stort så köper man en varmluftsstation med ställbar temperatur. Ett riktigt trevligt verktyg som även kan användas till andra småjobb där man behöver värme.
http://www.kjell.com/se/sortiment/el-ve ... ion-p40211

Jag brukar dock handlöda kretskorten i mätarhuset. Det är vanliga hålmonterade komponenter och inga konstigheter. :)
Byt kondingarna som sagt och gå över alla lödpunkter på samtliga kort, d.v.s. mätarna, ljusreostaten samt korten som är gömda bakom temp- och tankmätaren.
Tar inte speciellt många minuter om man hållit i en lödkolv förut.

Övriga fel som jag har stött på har varit avbrott i folien bakpå mätarhuset. Antingen sprickor i själva ledarna (eller att de har bränts av) eller i genomföringarna som finns.

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]