Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
js1 skrev:http://www.teknikmagasinet.se/produkter ... -bluetooth
Det är ju en välsignelse att tingestar likt den länken pekar på existerar. Å andra sidan är detta en av de trådar som får mig att undra hur i h-e Volvo kunde vara så dumma att de tog bort mätaren för kylvätsketemperaturen ur kombiinstrumentet. :roll: OK, man kan nu få den igen via det nya digitala instrumentet men ...

Att man har problem med kylvätsketemperaturen borde man ju bli varse utan någon direkt felsökning. Bilen skall berätta det helt enkelt. Det borde inte vara nödvändigt att koppla in en läsare på OBD-uttaget för att få besked om något så enkelt och samtidigt fundamentalt.
Hej

Var inne och beställde en ny idag och får till svar att den inte går att beställa lös utan man får även givarna samtidigt, 1350kr. Sen får vi se hur man byter den för jag ingen aning.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
AndreasHo skrev:Hej

Var inne och beställde en ny idag och får till svar att den inte går att beställa lös utan man får även givarna samtidigt, 1350kr. Sen får vi se hur man byter den för jag ingen aning.
Här kan du läsa om hur man byter termostat. Verkar vara ett litet hel**te.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=104662

Volov tar visst 4700 kr för arbetet, lyfter nästan ur motorn för att komma åt termostaten. Mörkrädd blir man.
AndreasHo skrev:Verkar som det kommer ta lite tid ja :)

tur man lånar en polares lift hela dagen imorgon.

Mvh

Ser fram mot rapporten hur det gick.
Användarvisningsbild
av EjS
Bara som extra info. Körde Malmö-Vemdalen i helgen och övernattade i Malung. När vi åkte från Malung på morgonen kollade jag kyltemp dom första 5
Mil. Det tog 20-25 km att få termostaten att öppna som hände vid exakt 90 grad.

Efter detta gick den på 75-82 grad beroende på körsättet.

Det var -12 grad ute och 23 i kupeen. Bilen är en XC70 D5 och är importerad från Tyskland och den har INTE värmare.

Bild
Sådär nu är den bytt trots att jag idag har konstaterat att det är sluthandlat på Bilia i Lund en gång för alla!!

Började dagen med att hämta termostaten och lite informationsblad på hur bytet ska ske och jag tänkte det här verkar ju ganska besvärligt men det hade jag redan ställt in mig på efter som folk sagt det här på forumet så fine, börjar riva i prylarna och tar bort värmeskyddet över grenröret och batteriet samt hållare med mera och konstaterar att det inte finns någon termostart där bak överhuvudtaget, börjar ju givetvis kolla runt i motorutrymmet och hittar den inte och följer då slangen vilket med facit i hand skulle gjort från början och hittar då givetvis den direkt och hittar den väldigt nära mitten på motorn i framkant under insugröret vilket var det enda rör jag plockade bort i slutendan för att få bort termostaten, bytet gick hur smidigt som helst efter mycket om och men, resultatet blev iaf att jag får upp maskinen i sina 90 grader, men slår jag igång ACn så sjunker temperaturen till 70 grader, av någon anledning så startar kylfläkten även när det är -2 grader från och till.

Tycker att det är mycket bättre värme i bilen nu men tycker fortfarande att termostaten öppnar för tidigt och släpper ut i kylaren som blir varm även om motorn inte är uppe i sina 90 gracer.

ber om ursäkt om det luddigt skrivit men är så fruktansvärt trött just nu, är inte van att stå så här länge med bilen.

Med vänligt hälsning
Andreas
Kylfläkten startar för att trycket i AC-anläggningen blir för högt. Men då borde ju termostaten täppa till så att inte motorn svalnar. Det är kanske själva luftströmmen runt motorn som kyler ner den, när du står stilla? För det antar jag att du menar att du gör om fläkten startar på grund av att AC är igång.
Både när jag står still och när jag kör, har provat båda idag, låg på motorvägen och då var den uppe på 85-90 sen slog jag igång acn och då for den ner 70 grader.

Med vänlig hälsning
Testade efter att jag läst tråden att kolla temp på min V70 D4 Vea my15 och enligt torque appen jag har så va min 68-69 grader när mätaren i bilen visa att den va uppe i temp.

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]

Om muttern lossnar får du haveri,dom fyra mi[…]

Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]

Vi har en Subaru XV, samma som Outback men kortare[…]