Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
sensonic skrev:
kejo20 skrev:Tror jag investerar i en biltemaläsare.
För 1099 kronor??? Huva, VIDA/Dice på eBay från Kina istället. Every day of the week and twice on a Sunday...
Visst är VIDA/DiCE det bästa alternativet om man vill ha maximal diagnoskapacitet. Men separat läsare à la Biltema plus VIDA på datorn är knappast någon besinningslös kombination. Jag har själv sedan länge kört med den lösningen fast med läsare från BSR istället för Biltema. Fördelen är att man inte behöver ha en portabel dator och inte heller släpa den med sig ut i bilen om man har en. Läsaren kan ligga i bilen och uttolkningen av de koder man får fram kan man sedan göra i hemmets lugna vrå. Nackdelen är att man inte kan köra de kompletterande tester man kan utföra med VIDA/DiCE, inte läsa parametrar i realtid och inte ställa parametrar. Men det är ju heller inte alltid det är någon större poäng. Sedan i höstas har jag också VIDA/DiCE men att jag skaffade det berodde mest på att min gamla diagnosutrustning inte längre funkade på min "nya" bil (V70 D4 -15).
av Knatch
lånar tråden lite då jag har ett liknande problem.
Har bytt alla positionslampor i hela bilen men får inte bort meddelandet (fel: positionsljus bak)
någon som har ett tips?
Jag har 5w lampor i pos.ljusen bak.
av andersuw
Knatch skrev:lånar tråden lite då jag har ett liknande problem.
Har bytt alla positionslampor i hela bilen men får inte bort meddelandet (fel: positionsljus bak)
någon som har ett tips?
Och alla fyra lyser som de skall och glappar inte?
av andersuw
kejo20 skrev:Var sitter alla lampor bak? Trodde det bara var två?
Sån't brukar faktiskt framgå av den där lilla boken som följer med bilen och gör det även i detta fall. ;-) Se här, s. 137:

http://new.volvocars.com/ownersdocs/200 ... .htm#pg133
Användarvisningsbild
av greeeken
ER skrev:Är totalt 6st varav dom bakre 4 st påverkas av varningen. Dom på sidan ger inga fel även om dom är trasiga eller ersätts med diodlampor.
Dom tänkte jag inte på. Bra sagt
av Knatch
andersuw skrev:
någon som har ett tips?
Och alla fyra lyser som de skall och glappar inte?
Ja allt lyser utan att glappa
av frippe87
någon som har ett tips?
På v70 är det väl iallafall 21w lampor som gäller om jag inte minns fel. Tycker 5w låter lite.
av andersuw
Knatch skrev:Ja allt lyser utan att glappa
I så fall ligger det nära till hands att misstänka något knas med övervakningsfunktionen. Det sitter ett par shuntar i bakre elcentralen (närmare bestämt dem som sitter i position RSH4 (vänster) och RSH5 (höger) som är delaktiga i övervakningen. Se här:

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?f=25&t=13427

Skulle möjligen kunna vara något med dem. OBS att du måste vara inloggad på svxc.se för att läsa det inlägg jag länkar till.

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]

Enligt Volvos dokumentation kalibreras virvelspj[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk elmot[…]

Lägg upp filen på youtube och länk[…]