Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Roder
Hej alla Volvo kunniga.

Först och främst vill jag säga att jag är ny här, så har lite dålig koll på hur forumet fungerar.

Jag har beställt en XC90 R-Design Electric Silver som planeras komma i mitten av April,
men jag har fortfarande möjlighet att ändra i min order och har nu beslutsångest.

Har plockat på det mesta i utrustningsväg men har hoppat över 360 Kameran men nu hoppas jag på er hjälp.

Ni som har 360 Kameran och har kört nu under det slaskiga vinterhalvåret, hur upplever ni att det fungerar?
Blir inte kamerorna skitiga direkt?

Jag har på min nuvarande S80 kamera både fram och bak, på den är det helt hopplöst.
På den måste jag rengöra linsen varje dag om kamerorna ska kunna användas och det orkar jag inte med.

Jag vore jättetacksam om ni kunde dela med er av er erfarenhet.

Ha en fortsatt trevlig Söndagskväll,

//Henrik
av HVTH
Min erfarenhet är att den bakre kameran (som vanligtvis är mest användbar) oftast blir skitig medans övriga klarar sig rätt så bra. Fungerar relativt bra att använda även om man inte ser något bakåt då P-sensorerna täcker bra där bak. Det är ju en stor bil så om man vill använda 360-kameran för att se så att man är perfekt innanför linjerna eller klarar av att runda en hög kansten eller något fungerar ju detta fortfarande prima trots att den bakre kameran är skitig.
Jag skulle verkligen rekommendera 360 kameran, efter att ha kört en D5 Inscription är det utan tvekan min favoritgrej i XC90n. Måste verkligen ge cred till Volvo för en otroligt fin resolution i kamerorna! :D
Har kört XC90 i 7 månader och 360-kameran är en av mina favoritfunktioner. Så sjukt smidigt! :-)-)

Under vinter och slask kan kamerorna bli lite skitiga, men jag antar att du har planerat att tvätta bilen någon gång, även under vintern, så det är lugnt :wink:
Användarvisningsbild
av Roder
Tack för inputen.

Jag är ju inte så mycket för att tvätta.
Lämnar väl in bilen 1 ggr per månad men blir kanske oftare med ny bil.

När kamerorna börjar bli smutsiga, vad händer då?
Visas bilen på skärmen men den missar att visa hinder runt omkring?
Eller stängs funktionen av helt pga att den inte kan se alla hinder?

Mvh Henrik
av HVTH
360-vyn visar bilen ovanifrån som vanligt och de kameror som är rena projicerar en tydlig bild. Den kameran som är smutsig är antingen svart (om den är helt täckt) eller väldigt grynig av smuts (såpass att du inte kan urskilja eventuella hinder) och du har då i praktiken en 270-graders kamera (om en är smutsig).
Man kan se på bilden att kamerorna är smutsiga ibland. Men det är ju inte värre än att man går ett varv runt bilen och torkar kamerorna. Tar ett par sekunder...

Jag har behövt torka av 2-3 gånger i vinter. Kör 20 mil motorväg om dagen.
Användarvisningsbild
av Roder
XC90_E vart i vårt avlånga land bor du? Tänkte om du körde på saltfria vägar där det inte förekommer slask?

Jag själv bor utanför Stockholm. På min nuvarande S80 sitter det en backkamera. Från att den är nytvättad så räcker det med att jag kör 1-2 resor nu på vintern sen är den obrukbar. Totalt värdelöst.

Så det är ingen här inne som verkar uppleva att smuts är ett problem med 360kameran?
Lutar åt att jag får lägga till det på beställningen.
Inge kul att hoppa över att beställa en option som det sen visar sig att man skulle vilja ha haft, och då går den inte att eftermontera.

//Henrik
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]