Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av AndreasHo
Hej

Har en v70 d3 ifrån 2011 och det slog mig idag att kylarfläkten startar aldrig på bilen när AC är avstängd och nu är det runt 1-3 plusgrader ute så jag kolla är mitt instrument och då visar den 62 grader när jag legat på motorvägen i ca 4 mil, bilen har dieselvärmare. Någon som har en idé?

Jag själv är lite inne på termostaten, men kan det vara nått annat?

Med vänlig hälsning
Hej.

Bilen har gått 12100 mil och värmaren funkar, har testat att starta den när bilen är helt kall och det blir varmt inne i bilen. Ja värmaren står inställd på auto det har den gjort sedan vi köpte bilen.

Med vänlig hälsning
Min D5 blir ungefär 88 grader när jag kör. Din D3 borde nå samma temperatur. Om man antar att temperaturgivaren är korrekt är det troligen termostaten. Men givaren kan ju också ha fel. Kommer man åt att mäta vattentemperaturen med något separat instrument någonstans?
av Rådlös
En sådan här kan vara bra om man vill ha koll på vad som blir varmt eller inte: http://www.clasohlson.com/se/IR-termome ... r362286000
Om man skall göra jämförande mätningar under t.ex olika körförhållanden, så är det bra om man mäter på samma ställe varje gång. Det finns mer påkostade modeller med lasersikte och pistolgrepp etc. etc, men den här kommer man långt med i sina mätningar.
Transmissionsolja till M66

Ja, det låter som en bra idé. Gå[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (den[…]

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]