Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det gäller en 850 GLT från 92.
Ja du, har ju tidigare skrivit inlägg här om att gasen verkar konstig på min bil. Ibland känns det som om man får mer tryck genom att lätta på foten lite, men är inte riktigt säker.
Har i alla fall bytt:
Bränslefilter
Rotor och Fördelarlock (tro mig, det behövdes)
Tändstift

Säker fler saker, men nu minns ja inte.
Så till min fråga, ni andra som kör likadan 850 med 170 hästars motorn i, hur slö eller pigg känns er bil? Tycker själv min har en hyffsad jämn accelration upp till en 140-160 km/h (ingen kraftig, men i alla fall jämn). Därefter när man lägger i 5:an händer inte mycke. Tycker det tar en evig tid innan den kommer upp i en 200... Knappt lyckats få den mycket högre. Detta förbryllar mig, tyckte bilen kändes piggare för några månader sen när ja köpte den.
Jämför med min gamla kadett från 88 med 2,0 GT motorn i på hela 115 hk. Den var faktiskt likvärdig volvon, kan det vetkligen stämma? Fick upp opeln i 208 km/h, provade på samma sträcka med volvon, men den klättrade knappt över 200. Va är det frågan om?
Är volvon så pass tyngre, eller beror det som sagt på ett fel?
Vet inte var jag ska börja? Med det vridet ja har borde ja ha en mycket bättre accelration tycker ja jämfört med en 2 liters 4:a.
Har provat å lossa alla kontakter ja hittat å gjort rent dem men utan resultat. Har inte hittat nån vakumläcka. Funderar på om tändningen kanske står fel? Eller vad tror ni?
Användarvisningsbild
av Loner
Ha rnästan glömt hur GLT'n var att köra, men den skall ju varvas rejält.. så 160 på 5:an ger nog inget bra drag alls.. det är väl just dä rman blör växla från 3:an till 4:an?

/L
av *pettson*
Bred skrev:Det gäller en 850 GLT från 92.
Ja du, har ju tidigare skrivit inlägg här om att gasen verkar konstig på min bil. Ibland känns det som om man får mer tryck genom att lätta på foten lite, men är inte riktigt säker.
Har i alla fall bytt:
Bränslefilter
Rotor och Fördelarlock (tro mig, det behövdes)
Tändstift

Säker fler saker, men nu minns ja inte.
Så till min fråga, ni andra som kör likadan 850 med 170 hästars motorn i, hur slö eller pigg känns er bil? Tycker själv min har en hyffsad jämn accelration upp till en 140-160 km/h (ingen kraftig, men i alla fall jämn). Därefter när man lägger i 5:an händer inte mycke. Tycker det tar en evig tid innan den kommer upp i en 200... Knappt lyckats få den mycket högre. Detta förbryllar mig, tyckte bilen kändes piggare för några månader sen när ja köpte den.
Jämför med min gamla kadett från 88 med 2,0 GT motorn i på hela 115 hk. Den var faktiskt likvärdig volvon, kan det vetkligen stämma? Fick upp opeln i 208 km/h, provade på samma sträcka med volvon, men den klättrade knappt över 200. Va är det frågan om?
Är volvon så pass tyngre, eller beror det som sagt på ett fel?
Vet inte var jag ska börja? Med det vridet ja har borde ja ha en mycket bättre accelration tycker ja jämfört med en 2 liters 4:a.
Har provat å lossa alla kontakter ja hittat å gjort rent dem men utan resultat. Har inte hittat nån vakumläcka. Funderar på om tändningen kanske står fel? Eller vad tror ni?
kontrollerat om det variabla insugets system fungerar? Gör det inte det så lär det inte gå nåt vidare.
av *pettson*
Bred skrev:
*pettson* skrev: kontrollerat om det variabla insugets system fungerar? Gör det inte det så lär det inte gå nåt vidare.
Nepp, hur kollar jag detta?
Du har en vacum enhet sitter under insuget. Den har en arm som ska röra sej upp igenom insuget. ut och titta ned i mitten på insuget.(du ser armen) och varva bilen.. rör den sej?.. Gör den inte det så är det felet. Då är det till att felsöka o se om slangar o sånt är helt.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag vill minnas att det ska öppna vid 4500 varv/minut, ungefär. Blir ett jäkla dån om man står stilla och kollar det.
*pettson* skrev:
Bred skrev:
*pettson* skrev: kontrollerat om det variabla insugets system fungerar? Gör det inte det så lär det inte gå nåt vidare.
Nepp, hur kollar jag detta?
Du har en vacum enhet sitter under insuget. Den har en arm som ska röra sej upp igenom insuget. ut och titta ned i mitten på insuget.(du ser armen) och varva bilen.. rör den sej?.. Gör den inte det så är det felet. Då är det till att felsöka o se om slangar o sånt är helt.
Hur funkar det på en glt -97 den här armen finns inte på min
va jag kan se?
sylta skrev:
*pettson* skrev:
Bred skrev: Nepp, hur kollar jag detta?
va jag kan se?
nej GLT 97 har inte den. Men den finns på 92 som frågan gäller.
*pettson* skrev:
sylta skrev:
*pettson* skrev: Du har en vacum enhet sitter under insuget. Den har en arm som ska röra sej upp igenom insuget. ut och titta ned i mitten på insuget.(du ser armen) och varva bilen.. rör den sej?.. Gör den inte det så är det felet. Då är det till att felsöka o se om slangar o sånt är helt.
va jag kan se?

Jag vet men jag bara undra om det finns nåt annat på
insuget på en slö 97a och kolla
sylta skrev:
*pettson* skrev:
sylta skrev: Hur funkar det på en glt -97 den här armen finns inte på min
va jag kan se?

Jag vet men jag bara undra om det finns nåt annat på
insuget på en slö 97a och kolla
Nope det är den bilens karaktär.. Många klagade på dom tidiga att dom var för högljudda och för *sportiga*
Kvar är nyare GLT som har samma effekt i stort sett men är såååå tråkiga..

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!