Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
Hej.

Nej det ör inte CV knutar.
Nu blir det lite offtopic.
Ursäkta för det.

Jag säger ogärna emot "pettson" med allt hans kunnande, men denna typen av knut heter egentligen "polhemsknut", efter uppfinnaren Kristoffer Polhem.
Kallas också universalknut, eller kardanknut.
Delen man byter kallas "knutkors" helt enkelt.
Den kan inte sitta ensam i en transmissionsaxel, för då blir det axelryckningar, utan måste vara minst i par, dessutom med "oken" lika vridna för att ta upp varvtalsrycken som uppstår när dom böjs. Man kan alltså inte ta isär splinesen på kardanen, och sätta ihop dom ett hack fel. Då durrar ni ur bilen.
Ingående och utgående axel måste också alltid jobba i samma vinkel, men med möjlig höjd/sid skillnad, av samma orsak.
Vanligast i kardanaxlar, och andra kraftöverföringsaxlar. Tex på traktorers kraftuttag.

En CV knut är annorlunda uppbyggd. (CV = Constant Velocity)
Kallas också Rzeppaknut efter uppfinnaren Albert Hans Rzeppa.
Den består av en yttre skål sammanbunden med ena axeln, och stålkulor, som överför vridmomentet till inre skålen, som är fäst vid andra axeln.
Detta jobbar i fett, och täcks och skyddas av en gummidamask.
Vanligast i drivknutar med större arbetsvinkel, dvs framhjulsdrivna fordon, eller bakhjuksdrivna, med en drivaxel/ hjul.
Denna får inga varvtalsfluktrasioner vid vinkeländring, som universalknuten får.

För mer info rekomenderar jag Wikipedia.

Micke.
av Henke3
där hur du fel, MickeM

främre och bakre knuten är CV-knutar på AWD, mittre knuten är en kardanknut / universalknut / polhemsknut....
av MickeM
Hej.

Bäst att förtydliga då att jag menar knutarna som syns på bilderna i tråden jag länkar till.
Vad som sitter i andra änden på axlarna syns inte.

Micke.
av Trebor
Det är knutarna i änden på kardan jag menar och inte korsen som sitter mitt på! Ska väl ta och montera bort främre cv-knuten och stödlagret för att se vad jag ska beställa :) Då från ebay antar jag e bäst eller?

Mvh Robban
nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]

Sitter i lastutrymmet bak, här är en vi[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]