Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvoo945
Pedalen är hård att trycka ner och det pyser nerifrån pedalen typ. Tomgången är också orolig med nedtryckt broms.

Har sprayat startspray runt servon och huvudbromscylindern men tomgången höjdes inget.
av NilsO
Ja, det är tydliga tecken på att servot är sönder.

Det arbetar ju med vakuum/undertryck från insuget. Luft som går in i servot tas inifrån kupén (spraya inte startgas där!), inte från motorrummet.

Det är normalt att tomgången påverkas lite just när man trycker ner bromspedalen (eller kanske när man släpper upp pedalen), men inte när man håller nere pedalen. Det ska bara "pysa" när man manövrerar pedalen, inte när den är uppsläppt eller hålls nertryckt.
av Volvoo945
Fy fan för gammal rostig skit :-(O) byta själva bromsservon gick relativt lätt. Skulle lufta bromsarna och lossa ena luftnippeln, som redan var rund, provade med poligripen - nippeln gick av 5mm ifrån oket. Sågade ett spår och slog i en spårmejsel - skiten går av jäms med oket. Skulle lossa oket och borra ut resterna och gör ena skruven rund :|

Åka 10 mil enkel väg och köpa nya ok imorgon.
av Volvoo945
Jag tror jag får spader. Med tre nyinköpta ok och förhoppningarna på topp började jag lossa bromsslangen på första oket, får ut skruven och den är böjd, går alltså inte att få att sluta tätt mot det nya oket. Bildelsaffären stängde för 30 minuter sedan. Projektet pausat till måndag. :-(O)
Användarvisningsbild
av lennarte
Volvoo945 skrev:byta själva bromsservon gick relativt lätt. Skulle lufta bromsarna och lossa ena luftnippeln, som redan var rund, provade med poligripen - nippeln gick av
Lite sent kanske, men man behöver inte lufta bromsarna när man byter servon, man låter i så fall huvudcylindern sitta kvar i rören.
Volvoo945 skrev:Jag tror jag får spader. Med tre nyinköpta ok och förhoppningarna på topp började jag lossa bromsslangen på första oket, får ut skruven och den är böjd, går alltså inte att få att sluta tätt mot nya oket
Varför bara 3 ok??? Bromsslangar behöver också bytas, dom åldras också. Tycker du ska (som ren säkerhetsåtgärd) byta ala slangarna, och det 4-de oket också

Mvh
Lennart
av Volvoo945
lennarte skrev:
Volvoo945 skrev:byta själva bromsservon gick relativt lätt. Skulle lufta bromsarna och lossa ena luftnippeln, som redan var rund, provade med poligripen - nippeln gick av
Lite sent kanske, men man behöver inte lufta bromsarna när man byter servon, man låter i så fall huvudcylindern sitta kvar i rören.
Volvoo945 skrev:Jag tror jag får spader. Med tre nyinköpta ok och förhoppningarna på topp började jag lossa bromsslangen på första oket, får ut skruven och den är böjd, går alltså inte att få att sluta tätt mot nya oket
Varför bara 3 ok??? Bromsslangar behöver också bytas, dom åldras också. Tycker du ska (som ren säkerhetsåtgärd) byta ala slangarna, och det 4-de oket också

Mvh
Lennart
Jag lossade huvudbromscylindern också, för att få lite friare spelrum. Men bra att veta till nästa gång!

Det fjärde oket bytte jag för någon månad sedan. Köper 4 nya slangar imorgon.
av Volvoo945
Nu vet jag inte vad jag gör :-(O)

Ska lossa den gamla bromsslangen från ledningen som sitter med en skruv i mässing (bara det är ju idiotiskt) sedan har dom valt en dimension som inte finns, 10 är för liten, 11 glappar och hittade någon tum-nyckel som nästan passade. Slutade med rörtången, tror ni inte muttern spricker rakt över :| provade allt, wd40, värme, slag..

Vad gör jag nu? Går det att skarva på en ny mutter? Hur gör man det?

Du mer än antyder att det inte skulle finna[…]

Jag har besökt tre olika anläggningar so[…]

Hej alla "out there" Låsproblem p&[…]

AC problem V70 2016 D3

Lite märkligt att reläet inte drar samt […]