Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MadMikeSweden
Nu har jag mätt batteriet.

1: bil avstängd på morgonen efter att bilen stått en hel natt: 12,42 Volt

2: bil startad: 15,50 Volt.

3: bil startad vid 2000 varv: 14,56 volt.
Användarvisningsbild
av wissel
:P Skulle inte vara orolig att köra med den så länge den beter sig normalt.
Batteriet verkar ju vara OK även om den höga volten precis i början kan tyda på
att batteriet vill ha mera kräm, sedan 14,6v ger min bil bara när jag stått med ljus på, radio på en längre
stund, då ökar spänningen för mig med. För att efter en liten stund hamna på 14,2v.
En avläsning är nog vad som gäller med rätt utrustning.. PPC eller VIDA.
av MadMikeSweden
wissel skrev::P Skulle inte vara orolig att köra med den så länge den beter sig normalt.
Batteriet verkar ju vara OK även om den höga volten precis i början kan tyda på
att batteriet vill ha mera kräm, sedan 14,6v ger min bil bara när jag stått med ljus på, radio på en längre
stund, då ökar spänningen för mig med. För att efter en liten stund hamna på 14,2v.
En avläsning är nog vad som gäller med rätt utrustning.. PPC eller VIDA.

Tackar för dina svar :)

Jag körde bilen i 15 mil idag både inne i stan och landsväg. Den går helt perfekt trots en massa varningar om fel samt tänd motorlampa. Och idag hade felmeddelandet om växellådan försvunnit. Konstigt.

Och som jag skrev tidigare i en tråd här så har den även tappat CD spelare menyn i själva stereon. Det tar in skivan och spottar ut den när man trycker på Eject knappen men den läser inte av skivan och CD menyn där man väljer Tape. FM radio, AM radio så finns inte längre CD spelaremenyn.

Tycker det verkar vara nåt elfel i hela bilen :(

Och det värsta är att den inte kommer gå igenom besiktningen sen i sommar på grund av Airbag varningen samt att motorlampan kanske är tänd vid tillfället när jag ska besiktiga bilen. :(

Det skulle ju vara trevligt om man kom på varför den gör som den gör.
Användarvisningsbild
av wissel
Kan ju vara ditt Instrumenthus som har dåliga lösningar.....OBD tuning. 2500:- ca.
men först felkodsläsning.
av knauande
Om du, eller någon i bekantskapskretsen, har lödkunskap och lödutrustning så är det ganska lätt att löda om DIM, har fixat min.

Hur man går tillväga:
1) Koppla väck batteriet
2) Ta loss kåpan som sitter framför DIM, finns instruktionsvideo på youtube
3) Skruva bort de 4 torx-skruvarna, två per sida
4) Dra fram DIM och koppla väck kontaktdonet på baksidan
5) Ta ut DIM mot förardörren, ha dörren öppen och ratten i nedfällt läge
6) Skruva loss baksidan på DIM och ta bort plasten. OBS! Se till att ha ESD-skydd under hela tiden du jobbar med kretskortet!
7) Dra kretskortet rakt bakåt, akta "fjädrarna" som sköter överföringarna mellan kretskort och mätare.
8) Tvätta bort lacken från processor och drivkretsar (4st) med aceton, utom olja.
9) Löd om, vi körde den "lata" metoden med min - bra fluss och endast lödkolv, ingen borttagning och nytt lod. Kolla över övriga komponenter.
Jag tror att det är blyfritt, det skulle även förklara de dåliga lödningarna....
10) Skruva ihop, akta fjädrarna när du sätter tillbaka kretskortet i huven.
11) Sätt tillbaka och provkör
12) "Överkurs" - Plocka isär, lacka och montera tillbaka igen

Hela operationen tar runt 2h

Lycka till :-)

/knauande
av MadMikeSweden
knauande skrev:Om du, eller någon i bekantskapskretsen, har lödkunskap och lödutrustning så är det ganska lätt att löda om DIM, har fixat min.

Hur man går tillväga:
1) Koppla väck batteriet
2) Ta loss kåpan som sitter framför DIM, finns instruktionsvideo på youtube
3) Skruva bort de 4 torx-skruvarna, två per sida
4) Dra fram DIM och koppla väck kontaktdonet på baksidan
5) Ta ut DIM mot förardörren, ha dörren öppen och ratten i nedfällt läge
6) Skruva loss baksidan på DIM och ta bort plasten. OBS! Se till att ha ESD-skydd under hela tiden du jobbar med kretskortet!
7) Dra kretskortet rakt bakåt, akta "fjädrarna" som sköter överföringarna mellan kretskort och mätare.
8) Tvätta bort lacken från processor och drivkretsar (4st) med aceton, utom olja.
9) Löd om, vi körde den "lata" metoden med min - bra fluss och endast lödkolv, ingen borttagning och nytt lod. Kolla över övriga komponenter.
Jag tror att det är blyfritt, det skulle även förklara de dåliga lödningarna....
10) Skruva ihop, akta fjädrarna när du sätter tillbaka kretskortet i huven.
11) Sätt tillbaka och provkör
12) "Överkurs" - Plocka isär, lacka och montera tillbaka igen

Hela operationen tar runt 2h

Lycka till :-)

/knauande

Tackar :-) Har du någon länk till hur man ska löda detta?
av volvo244gle
Definitivt mer än en skiftnyckel i svårighetsgrad på att löda om DIM skulle jag vilja påstå...
Benen på kretsarna sitter väldigt tätt, handlödning av dessa kräver minst sagt att man är stadig på handen! :P Förutom tillgång till en lödstation med väldigt fin spets.

Själv så använde jag IPA för att tvätta bort "kladdet" över kretsarnas ben. Lite mer jobb än om man går på med aceton skulle jag tro, men man behöver å andra sidan inte vara lika försiktig då aceton kan vara rätt elakt mot plast.

Använde sen flytande flussmedel och varmluftsstation på de stora kretsarna och viorna i närheten. Större SMD, utspridda vior och hålmonterat togs med lödkolven.
Rekommenderar att man går över samtliga lödningar på kortet när man gör det här.

För övrigt så är det här ett riktigt standardfel på -02:or och årsmodellerna runt omkring. Blyfri lödning var ett nytt fenomen då och förmodligen så experimenterades det med temperaturer och sammansättning på lodet.
av andersuw
volvo244gle skrev:Definitivt mer än en skiftnyckel i svårighetsgrad på att löda om DIM skulle jag vilja påstå...
Det tycker jag du gör mer än rätt i. Jag anser mig vara lödkunnig men knappast lödskicklig och detta är definitivt inte ett jobb jag skulle ge mig på.
volvo244gle skrev:Använde sen flytande flussmedel och varmluftsstation på de stora kretsarna och viorna i närheten.
Uppenbarligen finns det dem som med viss framgång tillämpat den här strategin (varmluftslödning) på hela kortet med hjälp av den där "varmluftsstationen" som de flesta av oss har i köket. Se här:

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?p=165227

En synnerligen enkel och arbetssbesparande metod. Dock kan jag inte ta något som helst ansvar för riskbedömningen. ;-)
volvo244gle skrev:För övrigt så är det här ett riktigt standardfel på -02:or och årsmodellerna runt omkring.
Ja definitivt. Volvo tog så småningom fram bytesinstrument utan dessa problem för åtminstone vissa av de årsmodeller som hade den tidiga, problematiska DIM-varianten. Jag har själv ett sådant i min 02:a. Det visade sig vara ett intermittent fel på heljusindikatorn när jag köpte bilen för åtta år sedan med ca 16000 mil på mätaren. Med mycket möda och stort besvär fick jag så småningom handlaren att byta instrument på begagnatgarantin. Trevligt för mig eftersom jag fick ett instrument som inte bara var mindre benäget att gå sönder på nytt utan också hade dioder istället för lampor i belysningen och kromringar runt mätartavlorna. Dyrt dock för handlaren. Tror att priset hos Volvo då låg på över 8000 kr. Hur det ser ut idag vet jag inte.

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk elm[…]

Carplay Trådlös adapter

Jag har en AAWireless 1 som bara ligger om nå[…]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]