Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag köpte oljefilter i Tyskland till 2.4d/d5. Boch kostar halva priset mot biltema i Sverige :) dock undrar jag om jag fick rätt. Mitt gamla filter klickade man fast med något som kan liknas vid ett kugghjul i locket till filter koppen och skruvade dit locket+filter. Detta tyska hade ingen infästning för kugghjulet i någon ände. Dock kunde man trycka ner det i filterbehållarens nedre del så att det satte sig på nått rör därnere och sedan skruva på locket. Jag har kört några kilometer och inget gnäll om oljetryck eller liknande.

Tankar kring detta som håller mig vaken om natten?

Mvh
Oljefilter är det absolut "nästan" det enda jag köper på Volvo ÅF, viktigaste filtret i bilen.
Luft/Kupéfilter osv = Biltema
Oljan på Biltema osv men oljefilter aldrig i livet.
Jag skulle byta till ett annat filter "igår" redan. :-)
Jag skulle inte heller chansa med ett oljefilter som "inte passar" som man tänkt.

Fast jag skulle utan vidare köpa mitt filter på BILTEMA. Jag har i många årtionden köpt alla mina filter hos BILTEMA till alla bilar jag haft (från Autobianchi A112 till BMW M5) och har aldrig haft några problem med dem.
Min BMW 3.0S körde jag tex 75.000 mil innan den såldes.

Fast du skall förstås köpa dina filter från ett ställe som du tror på!

Per L
Köper oljefiltret hos min Volvo ÅF när jag byter olja på min V70 T5 -02 även om jag köper annan servicemateriel på annat håll (Biltema när det gäller olja, skruvat.se när det gäller tändstift, luftfilter och kupéfilter). Men det oljefilter jag får av min Volvo ÅF ser ut som det Boschfilter du talar om. Ett runt hål i mitten av filtret i båda änder och filtret hålls på plats av en "rörstump" som sticks in i hålet i båda ändar (en rörstump i koppen/filterbehållaren och en i motorn). Men det ser kanske annorlunda ut på dieslarna. Vet i vart fall att den yttre designen på filterbehållaren är en annan och att det därför behövs en annan "avdragare" för att få bort den.
TommyP86 skrev:Det är bara en annan konstruktion. (Under förutsättning att filtret ser likadant ut i form etc..)

Får du trycka på grejerna blir det tätt ändå.
Löst filter=läckage
Fast sittande =tätt
tack ! detta var min tanke, man fick trycka dit det på rörstumpen nere i koppen så jag är tämligen säker på att det är tätt och att oljan pressas genom filtret.

Bosch vs. Volvo orgingal kan inte vara någon skillnad kvalitetsmässigt. "made in germany" :)

jag tar alltid Bosch på reservdelar via tyskland om det finns då det är billigt och rejäl kvallite. bromsar mm mm.
Köper också oljefiltren hos volvohandlaren en billig investering för att förebygga motorras, och oljepluggen följer även med gjorde det för mig iaf :roll:
OM nu en Volvo-stämpel på nån pryl är nån garanti. De har ju lyckats sådär med tex sina handbromsbackar under 20 år och tändstiften var ju också risiga ett tag. :)
Men alltså det här med Volvo original och att man bara handlar hos Volvo.... Volvo tillverkar ju inte dessa filter i sin egna "Volvofilterfabrik". Förmodligen är det ett Mann eller mahle filter. Volvo använder en uppsjö av tillverkare. Köp ett filter av ett känt märke om du är orolig för kvalitén. Typ Bosch eller ovannämnda. Men visst dom ska ju ändå ha en bra passform!

Jag skulle köpa spindelled och jämförde hos Volvo med deras. I den blåa Volvo original kartongen låg en Lemförder led, jag påpekade detta men det blev total tystnad bakom disken.... Hittade den på nätet för 500:- billigare än hos Volvo!! Och detta var ju bara ett exempel!

Verkar ju som att Ebba börjar backa kring eff[…]

Tjena, brukar ta 95 E10 på circle k för[…]

Du måste gå in i varje styrenhet och g[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Volv[…]