Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
Det är inte helt gratis att bänka en bil och då ska du göra det före och efter, jag tror det räcker för de flesta att slänga ut 8-10k på ett trim, man är inte så sugen på att slänga ut några tusenlappar till bara för att fä det på papper.

Det är iaf hur du upplever det som räknas, siffror är inte allt. Men du kan väl slå till och bänka din ?
Användarvisningsbild
av Krollspell
Derank skrev:Det är inte helt gratis att bänka en bil och då ska du göra det före och efter, jag tror det räcker för de flesta att slänga ut 8-10k på ett trim, man är inte så sugen på att slänga ut några tusenlappar till bara för att fä det på papper.

Det är iaf hur du upplever det som räknas, siffror är inte allt. Men du kan väl slå till och bänka din ?
Han menar nog om det finns några oberoende tester, typ Rototest osv. Varför man blir fundersam är att Ricca ofta säger sig kunna få ut betydligt mer hk än alla andra. Jag var själv nära att köpa deras +30 hk till min första V8:a. Men alla som jag pratade med säger att det är i praktiken helt omöjligt med bara mjukvara.
av HakanF
Derank skrev:Det är inte helt gratis att bänka en bil och då ska du göra det före och efter, jag tror det räcker för de flesta att slänga ut 8-10k på ett trim, man är inte så sugen på att slänga ut några tusenlappar till bara för att fä det på papper.

Se ovan varför jag vill se bromsning på det trimmet... Men återigen era pengar sedan om det inte ger mer än 250 hk tex och ni är nöjda så bra..

Jag behöver inte bromsa min jag vet att den ger runt 160 hk och är nöjd med det.
Användarvisningsbild
av Derank
Krollspell skrev:

Han menar nog om det finns några oberoende tester, typ Rototest osv. Varför man blir fundersam är att Ricca ofta säger sig kunna få ut betydligt mer hk än alla andra. Jag var själv nära att köpa deras +30 hk till min första V8:a. Men alla som jag pratade med säger att det är i praktiken helt omöjligt med bara mjukvara.
Någon borde väl ha synat korten vid det här laget. Själv kommer jag köra med BSR enbart för att jag har närmare till deras ÅF, måste in och avkoda ECUn och jag vill inte skicka den med posten. Är inte så pigg på att de måste öppna den fysisk egentligen, ECUn är inte skruvad numera utan mer el mindre ihoplimmad.

Men det finns väl inte så många andra alternativ om man vill trimma kärran.
Användarvisningsbild
av Krollspell
Derank skrev:
Krollspell skrev:

Någon borde väl ha synat korten vid det här laget. Själv kommer jag köra med BSR enbart för att jag har närmare till deras ÅF, måste in och avkoda ECUn och jag vill inte skicka den med posten. Är inte så pigg på att de måste öppna den fysisk egentligen, ECUn är inte skruvad numera utan mer el mindre ihoplimmad.

Men det finns väl inte så många andra alternativ om man vill trimma kärran.
Ja det stämmer, den ska visst vara limmad med något Silicon liknande. Men det görs å andra sidan inga ingrepp i boxen, man vill bara komma förbi boxens "yttre kontakt" där tydligen kodskyddet sitter.
av Robban12

Men det finns väl inte så många andra alternativ om man vill trimma kärran.[/quote]

Ja det stämmer, den ska visst vara limmad med något Silicon liknande. Men det görs å andra sidan inga ingrepp i boxen, man vill bara komma förbi boxens "yttre kontakt" där tydligen kodskyddet sitter.[/quote]

Man måste öppna styrenheten, var själv med när de gjorde det. Går tyvärr inte göra på annat sätt. Men efter det har limmat igen den så märks det inte om det har varit försiktiga att öppna den.
Man måste löda fast två trådar på chipet och lösa ut det, går inte att göra från kontakten.
Användarvisningsbild
av Krollspell
Derank skrev:Mmmm, tricore boot tror jag det kallas, gillar inte att de ska in och mikla, men lödning behövs inte längre, m det nu är tricore boot det handlar om:

http://www.flashtec.ch/index.php/produc ... oprocessor
Ja så har jag också förstått att det funkar. Inga synliga ingrepp mer än ny "fogmassa" när man sätter ihop den.
Användarvisningsbild
av Derank
Är det teknisk möjligt att ha 2 ECU som på den gamla goda tiden, en trimmad en orginal, jag förstår att ecun innehåller serienummer/start/stöldspärr osv men är det tekninsk möjligt? Skrotar man alla beggade ECU idag, el går de att progga om, någon som vet hur det ligger till.

Att den går att ersätta, det är givet, men vade krävs?

Jag förmodat att någon redan skulle gjort det om det var möjligt men vad är det som gör att det inte går, på Ford vet jag att många av de nya ECUerna bara går att progga en gång.
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]

Lyfta bilen

Går det på Volvo XC60 att använda[…]

Styrservo V70 2010

Bilen har varit trögstyrd på låga[…]