Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fixat Mao bort med sugslangen (den övre grova) och sen så kan man se den under tryckröret till insuget.
Hade med mig en för ändamålet perfekt lååång vinklad biltemagrosse näbbtång som jag kunde hålla fast låsbygeln med vid återmonteringen...
Nu så är kylfläkten tyst när motorn är kall så fan trot men det kan vara så att jag slipper byta termostatet.
Det får nästa köldknäpp utvisa.
oldtimersmc skrev:Fixat Mao bort med sugslangen (den övre grova) och sen så kan man se den under tryckröret till insuget.
Hade med mig en för ändamålet perfekt lååång vinklad biltemagrosse näbbtång som jag kunde hålla fast låsbygeln med vid återmonteringen...
Nu så är kylfläkten tyst när motorn är kall så fan trot men det kan vara så att jag slipper byta termostatet.
Det får nästa köldknäpp utvisa.
Grattis :) bara att hoppas på det bästa nu :)
Blir till att byta termostat framöver...0
Nae nytt thermostat ligger o väntar på att bytas, as soon as...
Håller på med att byta termostat nu FAN va avigt den sitter, har allt löst men den delen som sitter mot passagerarsidan dvs Höger den sitter som rackaren. den skall ju bara sitta med en oring??? och den delen som sitter inne i egrkylaren sitter som berget, får antagligen demontera egr kylaren för partikelfiltret verkar vara döden att ta bort...
Hej hoppar på den här tråden lite :)
Då jag har ett liknade problem, hade in min 2.4D 2010 på 17´service, sedan några dagar senare ( bilen hade då bara gått korta svängar när det var "varmt" ute).
så tyckte jag och min sambo att det var kallt i bilen, så jag slog på Torq och noterade att tempen låg på 30 grader, efter ytterligare ett tag så kom " Kylvätskesystem serv. Erfodras" stannade på en mack och hällde i ca 2dl glykol, messet försvann men ingen värme.
när våra ärenden var klar och skulle åka hem och när jah starta bilen så ploppade det upp " reducerad motor prestanda" men bilen gick som vanligt.
stannade så att ungarna skulle få sitt godis, efter det så kom " Motorsystem serv. Erfodras" följt av " DSTC serv. Erfodras"?? stannade bilen slog av den jag startade så vara alla mess borta?
och Nu till min fråga, hade in den på Volvo för felsökning den korta ver är att dom har provtryckt systemet och det finns ingen läckage, mkt felkoder dom kan inte dra ngn slutsats med hjälp av dom. alla felkoder är nollade
övertryck kylsystem är konstaterat. dom vill lyfta cylinderhuvet för att se om blockpackningen är trasig för den nätta kostnaden på 22 000 har just lagt ner 18 000 på service och delar så 22 000 till vill man gärna slippa :cry:
men om den skulle trycka in "gas" i kylsystem så borde det väl börja trycka ut vatten? när jag öppnar exp kärlet vid kall motor så kommer det ett litet pys, när bilen har gått mkt och är "varm" så kommer det bara ett litet pys oxså kylarslagen är inte spec hård. meken trodde att blockpackningen var kass och sedan tryckt sönder termostaten?.
jag kan inte få det att gå ihop?
Alla tips mottages vill gärna slippa lägga ut 22 000.
falcon skrev:Hej hoppar på den här tråden lite :)
Då jag har ett liknade problem, hade in min 2.4D 2010 på 17´service, sedan några dagar senare ( bilen hade då bara gått korta svängar när det var "varmt" ute).
så tyckte jag och min sambo att det var kallt i bilen, så jag slog på Torq och noterade att tempen låg på 30 grader, efter ytterligare ett tag så kom " Kylvätskesystem serv. Erfodras" stannade på en mack och hällde i ca 2dl glykol, messet försvann men ingen värme.
när våra ärenden var klar och skulle åka hem och när jah starta bilen så ploppade det upp " reducerad motor prestanda" men bilen gick som vanligt.
stannade så att ungarna skulle få sitt godis, efter det så kom " Motorsystem serv. Erfodras" följt av " DSTC serv. Erfodras"?? stannade bilen slog av den jag startade så vara alla mess borta?
och Nu till min fråga, hade in den på Volvo för felsökning den korta ver är att dom har provtryckt systemet och det finns ingen läckage, mkt felkoder dom kan inte dra ngn slutsats med hjälp av dom. alla felkoder är nollade
övertryck kylsystem är konstaterat. dom vill lyfta cylinderhuvet för att se om blockpackningen är trasig för den nätta kostnaden på 22 000 har just lagt ner 18 000 på service och delar så 22 000 till vill man gärna slippa :cry:
men om den skulle trycka in "gas" i kylsystem så borde det väl börja trycka ut vatten? när jag öppnar exp kärlet vid kall motor så kommer det ett litet pys, när bilen har gått mkt och är "varm" så kommer det bara ett litet pys oxså kylarslagen är inte spec hård. meken trodde att blockpackningen var kass och sedan tryckt sönder termostaten?.
jag kan inte få det att gå ihop?
Alla tips mottages vill gärna slippa lägga ut 22 000.

Kolla den här länken...
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
Har nu bytt termostat, satt som fan men nu så sitter allt på plats men bilen har tappat minnet efter att batteriet varit bortkopplat ett dygn.
Verkar som att den har gått i någon form av standard setup.
Hei!

Jeg har en Volvo V70 2,4d 2010-modell. På onsdag fikk jeg en feilmelding hvor det stod "kylsystem service erfotdras". Bilen blir ikke skikkelig varm og det blåser kald luft inn i kupeen.

Dette har jeg slitt med tidligere også. I februar skiftet jeg temperaturmåleren, og da fungerte bilen igjen!

På onsdag fikk jeg en kompis som driver verksted til å scanne den. Nok en gang får jeg feilkode på temperaturmåleren, og han anbefalte meg å bytte termostat.

Jeg har kjørt den til et annet verksted som har byttet termostat, men fortsatt blir ikke bilen bra. Dette verkstedet mener at løsningen er å bytte radiator, eller vannpumpe. Før jeg kjøpte bilen, var toppen byttet, og da regner jeg med at vannpumpe og regreim ble tatt i samme slengen. Sistnevnte har jeg ikke fått bekreftet, siden verkstedet som utførte jobben var utsatt for et dataangrep.

Spørsmålet eär mr: Er det virkelig radiatoren som er problemet, eller burde verkstedet bytte temperaturmåleren først?
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17

Varför ska du byta? Kvittrar eller "flad[…]

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]

Tjena, behöver lite hjälp då jag v[…]

Hmm, jag som trodde att 4749kr/år var dyrt. […]