Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

sicnarf skrev:Man kan också Googla på numret på boxen och då kommer det fram info om den boxen.
Efter lite googlande så fick jag fram att de är utbytbara med varandra, bara det att 951:an som satt i min från början skulle vara en som krångla mindre och ansågs som ett bra alternativ att byta ut 561:an med som är den som jag satte in i min bil nu. Men enligt samma sida så satt 951:an bara i 240 -93 så boxen kanske har vart utbytt innan. Det som saknas i den är stöd för kallstartsventilen och det har jag en på min. Det borde väl inte skilja något på boxarna mellan länderna?

Så här långt efter ett par mils körande så tog jag ut stiften och kollade och för en gång skull så var dom inte svarta!
Ska bli intressant och kolla förbrukningen och om den startar imorgon när den har blivit riktigt kall. Det känns positivt att den inte sotar så mycket så nu håller jag tummarna för att det var den som var felet.
Tippo skrev:Hur viktigt är det att det är samma nummer på bränsleboxen? Den som satt i donatorbilen hade andra nummer än den som sitter i min riktiga bil. Det sitter ju likadan motor i båda, enda skillnaden är att det är en -89 manuell istället för -88b automat som jag har. Kan jag ha sönder nåt om jag provar med den andra?
Du kan inte ha sönder något, dom är för lika för det. Däremot fungerar manuell och automat lite olika. -88B och -89 ska vara samma, -88B är ju egentligen en tidig -89-a
Min yngsta dotter körde några år med min mors Mitsubishi Lancer GLXi -90. Boxen för insprutning en gick sönder (förmodligen fukt i den). Köpte en begagnad som skulle vara till en exakt likadan bil, samma årsmodell. Bilen gick att köra men det kändes som tändningen stod fel. Kollade upp det noga och kom fram till att just -90 hade Mitsubishi det året 2 st nästan identiska Lancer 1,6 GLXI. Tror det skilde några hk och förmodligen något annat. Jag plockade då isär den "gamla" boxen och "topsade" den på alla lödpunkter. Den var lite "ärgad" också. Sedan gick den motorn igen. Något år senare såldes den, forfarande fullt fungerande och nybesiktigad.

Mvh
Lennart
Nu har jag hunnit med 2 kallstarter med ca -5 grader ute. Har hoppat igång på alla 4 med en gång. Det går åt rätt håll nu känns det som. Får fortfarande upp felkod 1-1-3 men det verkar inte som den går onormalt fett som den gjorde förut. Ska försöka få tag i en ny lambdasond i veckan och se om jag kan bli kvitt den sista felkoden också.
Idag har jag vart ute på den första lite längre turen med bilen. Resultatet var inte allt för upplyftande. Kolsvarta stift igen. Bilen startar bra och allt sånt nu men likt förbannat sotar den och har hög bränsleförbrukning. Kopplat ur lambdan igen nu för att se om det blir någon skillnad imorgon. Kollade på stiften på donatorbilen och de var hur fina som helst och den är körd utan lambda då det enda som var kvar av den var kablarna som hängde ner. De hade monterat extraktorgrenrör och kört med 3" system hela vägen på den så det fanns ingen plats för lambda på den bilen.

Sotar min lika mycket utan lambda så blir väl nästa steg att flytta över spridarbryggan med spridare och se om det hjälper.

Ny lambda är beställd, får bara hoppas den kommer så fort som möjligt.

Lambdan är nu monterad och förbrukningen ligger på normal nivå. Endast en felkod kvar nu 2-3-2.
Men det tror jag har att göra med den höga tomgången som kommer när den blir varm. Såg en annan tråd om det så jag hoppas kunna lösa det relativt enkelt.

Tack till alla som hjälpt mig och kommit med ideer för att lösa problemen.

Du mer än antyder att det inte skulle finnas[…]

Hej alla "out there" Låsproblem p&[…]

AC problem V70 2016 D3

Lite märkligt att reläet inte drar samt […]

Sedan kan tilläggas att vinstdrivande system […]