Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Perra83 skrev:
mikebike skrev:
Perra83 skrev:"Nödbromsen" på Audin är väl precis samma som på Volvo? Bromsar på bakhjulen inget annat.
Volvos bromsar på alla hjulen, om bilen är i rörelse.
Inte på V60.
Jo.

"Om ansättningen sker när bilen rör sig används ordinarie färdbroms, dvs. bromsen verkar på alla fyra hjulen."
av ridax
mikebike skrev:"Om ansättningen sker när bilen rör sig används ordinarie färdbroms, dvs. bromsen verkar på alla fyra hjulen."
Fast just det står inte i äldre manualer (tittar i 2011). Någon som vet om det beror på att funktionen är annorlunda på äldre modeller eller bara att man har förtydligat förloppet i nya manualer?
ridax skrev:
mikebike skrev:"Om ansättningen sker när bilen rör sig används ordinarie färdbroms, dvs. bromsen verkar på alla fyra hjulen."
Fast just det står inte i äldre manualer (tittar i 2011).
Manual för V60 2011, se sidan 125: http://az685612.vo.msecnd.net/pdfs/cfbe ... DITION.pdf

Även för min gamla XC60 MY09 var det samma funktion/ordalydelse (i pappersmanualen).
Användarvisningsbild
av amullo
Jag testade i 30-40 kmt på isgata i min v60 och den använder alla fyra hjulen och ABS funktionen när jag tröck in knappen. bromsade så hårt det gick på underlaget. Det var iallafall INTE bara de bakre hjulen och det var definitivt MED ABS funktionen baserat på att jag klev ut och gick tillbaka för att titta på spåren efter dubbdäcken i isen. Bilen gick rakt och kontrollerat under hela förfarandet

Noteras: isvägen där jag provade är inte helt rak, utan lutar åt höger, så hade det varit bara bakbromsarna och utan abs så hade bilens bak glidit ut i början till en klassisk handbromsvändning.
Användarvisningsbild
av meko
Festlig tråd det här. Hade ingen aning om att funktionen fanns! :D Har nästan känts som en tvångstanke ibland att trycka på knappen när bilen rullar. För visst har man undrat!! Kul att man verkligen får svar på precis allt här! :wink:
Användarvisningsbild
av Perra83
Nu har jag nödbromsat i olika hastigheter.

Jo då bilen bromsar in försiktigt i lite högre hastighet.
I typ gångfart tvärlåser bilen bakhjulen.
Jag har nog aldrig kört tillräckligt snabbt för att bilen ska bromsa på alla hjulen utan bara rullat lite sakta typ inför rödljus mm.
Va ska man ha en nödbroms till som sitter gömd? Då är Audis lösning bättre för den knappen når vem som helst i bilen. Är den flyttad på nyare modeller?
Perra83 skrev:Nu har jag nödbromsat i olika hastigheter.

Jo då bilen bromsar in försiktigt i lite högre hastighet.
I typ gångfart tvärlåser bilen bakhjulen.
Jag har nog aldrig kört tillräckligt snabbt för att bilen ska bromsa på alla hjulen utan bara rullat lite sakta typ inför rödljus mm.
Va ska man ha en nödbroms till som sitter gömd? Då är Audis lösning bättre för den knappen når vem som helst i bilen. Är den flyttad på nyare modeller?
I XC90 och framåt sitter den i mitten :)
Om ABS och allt funkar så får man ju hoppas elmotorerna till parkeringsbromsen gör någon nytta om någon i framtiden tappar bromsverkan av någon anledning, så att man har någon möjlighet att stanna bilen.
Köpråd XC60 T8 -18/19

Stämmer, xtra maskinskade försäkrin[…]

Trasig Renault Scenic

Han (barnbarn), sambon och katten kommer ner till […]

Tysta sommardäck V90

Det stämmer att Volvo inte uppger 245/45-19 s[…]

Volvo 940 maxxecu mini bygge

Tänker du göra en ny kabelhärva ell[…]