Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jojje62
Gameburg skrev:
Jojje62 skrev:Start & stop kom väl på MY16, den blev kanske lite för bra :o
Fanns på min my-12 oxå. ..
Som Petke skrev

XC70 AWD fick s&s och euro6 till MY16.
Användarvisningsbild
av Kriegarn
När sånt här händer brukar det synas alltför bra vilka på forumet som har mer än hobbylojalitet för Volvo. Är detta en plats att försvara sin arbetsgivare på?
av andersuw
Om det var en missriktad start&stopp-manöver det handlade om borde bara motorn dö, inte hela elsystemet. Om hela bilen "dör" misstänker jag snarast att problemet på ett eller annat sätt hänger ihop med "tändlåset", som ju numera är elektroniskt också det.
Användarvisningsbild
av SRT
Kriegarn skrev:När sånt här händer brukar det synas alltför bra vilka på forumet som har mer än hobbylojalitet för Volvo. Är detta en plats att försvara sin arbetsgivare på?
Eftersom jag förmodligen är lite trög så undrar man ju vilken arbetsgivare du syftar på !?.

För övrigt så är jag tveksam till mycket av funktionen i elektronikväg i dagens bilar oavsett märke när jag idag på en runda i S80 2.5T tyckte att motorfläkten gick väl länge.Stannade och startade om och fläkten blev denna gång stilla.Samma scenarium har hänt även på en tidigare S80 samt S70 och även en 850.Skulle ju vara roligt att veta hur denna elmotor mått på en kanske 60 mils resa om ingen hört eller förstått att denna fläktmotor snurrade på för fullt.
av andersuw
SRT skrev:För övrigt så är jag tveksam till mycket av funktionen i elektronikväg i dagens bilar oavsett märke när jag idag på en runda i S80 2.5T tyckte att motorfläkten gick väl länge.Stannade och startade om och fläkten blev denna gång stilla.Samma scenarium har hänt även på en tidigare S80 samt S70 och även en 850.Skulle ju vara roligt att veta hur denna elmotor mått på en kanske 60 mils resa om ingen hört eller förstått att denna fläktmotor snurrade på för fullt.
Tror fläkten skulle klarat det alldeles utmärkt. Förhoppningsvis skall väl en Volvo klara att köras även i stekande heta där fläkten mycket väl kan tänkas behövas hela tiden för att både motor och AC skall få tillräcklig kylning. Elfläkt är ju heller inget som är nytt i dagens bilar. Det fanns långt före datoriseringens tidevarv, exempelvis i min första bil, en Saab 99 -71. Och med all sannolikhet "hängde" sig fläkten ibland även i dessa gamla bilar. Det räcker ju med något så prosaiskt som ett trasigt relä eller trasig termometer. Felet behöver inte ens vara elrelaterat. Skulle också kunna bero på vaj på vattenkylningen så att fläkten plötsligt behövs även i lägen där den normalt skulle kunna vara avstängd.
av Yaniz
GammalSaabåkare skrev:Jag är nyregistrerad för fem minuter sen och skulle vilja ge min syn på läget. Bilen är en V70 D4 AWD MY16 med 1300 mil på mätaren. Strax innan brevet om återkallning dök upp tvärstannade motorn i 100km/h. Den var borta i typ 1-2s med tänd Check Engine-lampa innan den startade igen utan att nåt annat hände. Några dar senare var bilen inne för uppgradering och lite annat småfix. Jag nämnde incidenten men fick ingen respons.

Två veckor senare händer samma sak igen men nu släcker hela instrumentpanelen ned också. Morgonen därpå ringde jag till Volvo och förklarade att jag ville att de skulle titta på den. Kundmottagaren hänvisade då till verkstadschefen?! OK då, lite märkligt tyckte jag men ringde honom istället. De kunde ta den morgonen därpå och eftersom jag då börjat bli misstänksam så krävde jag att få vara med när de felsökte bilen.

Sagt och gjort, bilen felsöks och inga felkoder är genererade och de förklarar för mej att det här är ett tidigare helt okänt problem. Nu råkade jag läsa över axeln när grabben tittade på listan över rapporterade problem och där står det bla "Motor tvärstannar vid färd"....

Det ska bli intressant att se hur detta utvecklar sej. Om nån från Aftonbladet vill kontakta mej i ärendet så bespara er det, jag tycker inte om den tidningen.
Det där oförstående “har-aldrig-hört-talas-om” svamlet känner jag igen. För några år sedan beklagade jag mig över att klädseln (T-tec) hade spruckit upp i framsätena, men det hade verkstaden A L D R I G hört talas om, trots att varenda förbannade Fordjävel med ett V70-märke på bagageluckan har uppsprucken T-tec klädsel efter några fåtal år. Finns inte en hel T-tec klädsel i en Fordjävel med V70-märke som gått mer än 8.000 mil. Nej, verkstan hade aldrig sett något tidigare, inget hört, ställde sig helt oförstående ... Jo, tjena och jag är född igår! Det är så man får lindrig ångest.

PS Såg för inte länge sen ett exemplar med T-tec klädsel som såg ut som om en utsvulten krokodil med sylvassa tänder och ADHD-diagnos hade bott i den.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Jojje62 skrev:
Gameburg skrev:
Fanns på min my-12 oxå. ..
Som Petke skrev

XC70 AWD fick s&s och euro6 till MY16.
På manuell är det S&S från MY13
Användarvisningsbild
av palmqvist
Mad78 skrev:Hej! Detta händer min V70 -08. Det har hänt 2 ggr från att jag köpte den vid 8000 mil tills för ett tag sen. Nu har den gått ca 19000 och nu händer det varje gång man är ute och kör mer är en halvtimme. Antingen blinkar alla varningslampor till plus att farthållaren slår av och radion stänger av. En - två sekunder. Ibland händer det att bilen stänger av i någon sekund och bara startar igen. Två ggr har det hänt att bilen dött i ca fem - tio sekunder.. För mej händer det alltid vid inbromsning. Haft inne den hos Volvo, men de hittade inget. Bara att lämna in den igen. Intressant att höra vad det kan vara. Kanske jag kan få fixat min också.
Detta påminner omett problem jag hade på tantens V50 bytte batteriet sen har det aldrig återkommit?
av Mad78
palmqvist skrev:
Mad78 skrev:Hej! Detta händer min V70 -08. Det har hänt 2 ggr från att jag köpte den vid 8000 mil tills för ett tag sen. Nu har den gått ca 19000 och nu händer det varje gång man är ute och kör mer är en halvtimme. Antingen blinkar alla varningslampor till plus att farthållaren slår av och radion stänger av. En - två sekunder. Ibland händer det att bilen stänger av i någon sekund och bara startar igen. Två ggr har det hänt att bilen dött i ca fem - tio sekunder.. För mej händer det alltid vid inbromsning. Haft inne den hos Volvo, men de hittade inget. Bara att lämna in den igen. Intressant att höra vad det kan vara. Kanske jag kan få fixat min också.
Detta påminner omett problem jag hade på tantens V50 bytte batteriet sen har det aldrig återkommit?
Tack för tipset Palmqvist!

Testade att ladda när bilen hade stått […]

Oljebyte fyrhjulsdrift Haldex

Å andra sidan så lär man uppt&aum[…]

Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]