Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
Går detta att koppla till om start/stopp är aktiverat eller inte, dvs att om det är avaktiverat så inträffar det inte?
Användarvisningsbild
av Derank
Verkar ju vara ett vanligt problem, då borde man hitta orsaken ganska omgående.
Användarvisningsbild
av Eskimos88
Trist läsning när man just beställt en ny xc60. Men det är ju några veckors leverans så en lösning kanske finns tills dess.
av Droopy
Eskimos88 skrev:Trist läsning när man just beställt en ny xc60. Men det är ju några veckors leverans så en lösning kanske finns tills dess.
Alla är såklart inte drabbade och hur lång tid det tar att lösa detta vet ingen, men det borde ha ganska hög prioritet hos Volvo.
Det är bara att hoppas att det inte tar år.
av Psyko
Juve10 skrev:Jag har en Volvo XC60-2010 där jag haft det här problemet i minst 1 år utan att Rejmes, Volvo, har hitta vad som är fel. Min bil dör helt plötsligt när jag kör, har oftast hänt i stadstrafik (pga att vi undvikit att köra bilen på motorväg sedan det hände första gången ) Det hände vid något tillfälle när jag körde i 70 km/h, och det var väldigt läskigt, jag flög en bra bit fram i bilen, för det blir ju som ett stopp/ryk och bilen blir då svår styrd, med andra ord Livsfarligt, tur att det inte var någon bil bakom mig. Även hänt min fru när hon körde på landsväg och hon vågar inte köra bilen efter det.
Man har under året bytt bränslepump 2 gånger, bytt kablar samt rengjort områden i motorn, men felt finns och kommer igen. Senast för 3 dagar sedan. Vid felsökningar har man inte hitta något avvikande eller registrerat fel. Nu senast har jag haft någon dator kopplad till bilen och med instruktion om att trycka på en knapp när det händer igen, och då ska datorn registrera vad som hänt 30 sek efter att jag tryckt på knappen, det hände två gånger och jag trök på knappen båda gångerna. Datorn är nu inlämnad till Rejmes,och jag väntar på svar. Men efter samtal med en av mekanikerna, så är det inte säker att det löser problemet ände, kan ju vara så att datorn inte registerat något fel.

Väldigt frustrerande, att ha en bil med ett problem som detta, vilket gör att man inte riktigt vågar köra med den i för höga hastigheter, ifall detta skulle hända då, vilket då är livsfarligt. Totalt har det hänt mig ca 30-40 gånger senaste året. Det som ändå är skönt är att jag hade bilen inlämnad på Rejmes under 2 veckor och de körde omkring med den varje dag, och bilen stannade vid två av tillfällena när de körde den. Så Rejmes personal har också upplevt felet!
Tveksam att du har "samma" fel som övriga i tråden och artikeln i aftonblaskan. Det verkar bara gälla årsmodell 16. Om jag tolkar din text rätt verkar det vara din motor som stannar, inte att hela bilens elektronik stängs av i en sekund och sen går tillbaka till normal läge igen inom en sekund och motorn går igång av sig självt?

Du har nog ett annat fel på din.
av JHg
Enligt Volvo är det bara den 5-cylindriga motorn som drabbats...
av kjsv
Hej
Hämtade ut min nya 2016 V60 Cross C D4 den 1*/2 och stack direkt till det nya jobbet i Danmark. Under de följande 2 veckorna självdog bilen 2 ggr med återstartade direkt. Instrumenteringen blev svart, förinställda radiostationer raderades och vid ena tillfället fick jag återuppta GPS guidningen.
Kontaktade Finnvedens Bil här i Värnamo i måndags förra veckan, innan jag åter körde till Danmark, men dom visste inget och hade inte hört talas om detta. Försökte så att aktivera Volvo on call appen, och det funkade delvis. Kan dock inte se bilen, starta värmare. Kontaktade supporten i fredags och fick ett mail
"Hej Kjell
Namnet på enheten som sitter fast i ett strömsparläge heter TEM.
När du kontakta verkstaden kan du säga att vi ser den som röd (strömsparläge) och att den antagligen behöver startas om".

Bilen är 2 veckor gammal och har gått 300 mil. :( :( :( :(

Tips! Har gjort likadant på min när det[…]

840 kPa motsvarar 8,4 Bar vilket är alldeles […]

Hade varierande tomgång i min 99a 2,5t F&oum[…]

Hej! Ja deras universal damask var för kort […]