Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Skaffade mig i höstas VIDA 2014D med EWD (plus DiCE). Den version av VIDA med EWD jag har är närmare bestämt US English. Har även svensk version men då utan EWD.

Dessbättre täcker VIDA 2014D i det stora hela min "nya" bil (V70 D4 -15). Vad jag däremot upptäckt att är att de EWD som ingår inte går hela vägen fram genom årsmodell 2015. I listan för EWD hittar man visserligen 2015 som det sista alternativet. Men väljer man det säger VIDA att den inte hittar motsvarande fil. Det sista fungerande alternativet kallas 2015A. Men när man öppnar filen ser man att den närmare bestämt heter 2014/2015A och är publicerad vecka 46 2013. Om den filen överhuvudtaget täcker årsmodell 2015 avser den sannolikt bara tidiga varianter och min egen bil är tämligen sent tillverkad (vecka 47 2014). Mycket är sannolikt oförändrat men man vet aldrig riktigt om och var det kan diffa.

Så frågan är var man kan hitta elscheman som täcker även sena varianter av 2015 års modell. Tacksam för alla tips.

Fotnot: I den version av VIDA jag har (US English) går EWDerna faktiskt bara t.o.m. årsmodell 2011 för just V70. Det gissar jag kan bero på att V70, på grund av bristande efterfrågan, slutade säljas på den amerikanska marknaden ungefär då. XC70 fortsatte dock att säljas och eftersom elschemat för V70 och XC70 inte oväntat är detsamma löser det sig genom att man tittar på XC70 istället för V70.

Substral Mniazek funkar bra på gräsmatt[…]

Det är ju lätt att testa om inte annat, […]

Googlat på numret? Finns ju massa i Sverige.[…]

Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]