- mån 28 sep 2015, 18:28
Har problem med min T6:a. Rycker när man gasar på ordentligt. Varvräknaren går upp som den ska vid pådrag men kan falla ner snabbt ner mot 2500-3000 varv. Fortsätter man hålla nere gaspedalen så kan den rycka upp korta stunder och nästan studsa mellan höga och låga varv. Kör man lugn och försiktigt så märker man knappt av detta fel. Men vid en omkörning så är det svårt att få någon långvarig kraft. Jag har bytt tändstift och bränslefilter. Det kändes som det blev bättre efter bytet av bränslefilter men efter lite körning var det samma sak igen. Bytte filter igen och fick samma korta glädje innan felet var åter. Kändes som det var antingen under- eller övertryck när jag kopplade loss filtret, ett ordentligt sug- eller pysljud hördes. Kanske är det fullt normalt. Andra diagnosen var gasspjället. Men efter att ha forskat i bilens historik så har den ett relativt nytt gasspjäll redan. Detta är alltså bytt en gång och bilen har nu gått 17500 mil. Experter på just Volvos gasspjäll tycker då att det inte kan vara spjället igen, orimligt att bränna 2 spjällhus på dessa mil. Jag har nyligen läst ut felkoder från bilen och det finns inget motorrelaterat alls (de felkoder jag hade var lås höger bakdörr CEM6A04, larmsirenen UEM0004 och stereon AUM46FE). Jag är själv inne på teorin att det är relaterat till bränslesystemet. Tacksam för idéer!
Norrlänning som hamnat i Stockholm och Tyresö. Kör 136 hk per framhjul - Volvo S80 T6 -99.
- By HeavyMetal