Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MadMikeSweden
Hej alla.

Nu behöver jag verkligen hjälp av er.

Min Volvo V70N 2001 har krånglat med en massa felmeddelande sen 2 dagar efter jag köpte bilen.

Först fick jag meddelande om att airbag måste servas snarast. Detta meddelande har varit hela tiden även och jag har kopplat bort batteriet ca 30 minuter och sen kopplat in det igen.

Sen tändes motorlampan. Bilen går fortfarande bra som den ska göra. Varje gång jag bryter strömmen ett tag så slocknar motorlampan och kan vara släckt i flera dagar. För att sen tändas igen. Bilen går dock bra hela tiden.

och idag så fick jag meddelande om att växellådan måste servas omgående. Bilen går fortfarande hur bra som helst. jag tog bort batterisladden igen. Och kopplade in den. men meddelandet om att serva växellådan är fortfarande kvar.

Det verkar vara något el-fel i bilen. För helt plötsligt funkar inte den där knappen som man kan stänga av larmets sensorer inne i bilen som känner av ljud.

Och ibland så går det inte att inifrån bilen låsa alla dörrar med den där lilla knappen i dörrsidan. Men ibland funkar det.

Vad göra? Och vad kan det vara för fel? Helt klart något elfel som jag uppfattar det.

Vågar jag köra vidare med bilen nu när det står att jag måste serva växellådan?

Mycket tacksam för tips.
av Schmoyoho
Hur är batteriets skick? Visst kan det vara elfel i bilen men om en massa saker börjar varna samtidigt så kan det vara batteriet som ger dålig kräm. Edit: Eller var det jättelänge mellan att varje fel uppkom? Eller någon mer avsevärd tid? Blev lite osäker nu. Men jag har varit med om lite mysko felmeddelanden både på en annan P2:a, en Volvo från 2004 som började bete sig lite skumt för att batteriet blivit lite halvt urladdat, samt på min egen P3:a som varnade för fel på den elektriska parkeringsbromsen lite nu och då, väldigt sporadiskt, samt vid ett tillfälle för att jag behövde serva larmsystemet. Bytte mitt batteri när jag såg att det enligt datumstämplingen var tio år gammalt och sedan dess har jag haft noll konstiga varningar. Om du har ett volvo-batteri så ska det stå en datumkod (vecka och år) på någon av batteripolerna. Kanske står någon annanstans på andra märken om du har tur.

Angående airbag-felkoder så tror jag de sätts lite mer permanent än så, om jag minns rätt. De försvinner inte av att du lyfter minuspolen, som många andra felkoder försvinner av, utan lagras tills de nollas manuellt. Har jag för mig iallafall.
av MadMikeSweden
Schmoyoho skrev:Hur är batteriets skick? Visst kan det vara elfel i bilen men om en massa saker börjar varna samtidigt så kan det vara batteriet som ger dålig kräm. Edit: Eller var det jättelänge mellan att varje fel uppkom? Eller någon mer avsevärd tid? Blev lite osäker nu. Men jag har varit med om lite mysko felmeddelanden både på en annan P2:a, en Volvo från 2004 som började bete sig lite skumt för att batteriet blivit lite halvt urladdat, samt på min egen P3:a som varnade för fel på den elektriska parkeringsbromsen lite nu och då, väldigt sporadiskt, samt vid ett tillfälle för att jag behövde serva larmsystemet. Bytte mitt batteri när jag såg att det enligt datumstämplingen var tio år gammalt och sedan dess har jag haft noll konstiga varningar. Om du har ett volvo-batteri så ska det stå en datumkod (vecka och år) på någon av batteripolerna. Kanske står någon annanstans på andra märken om du har tur.

Angående airbag-felkoder så tror jag de sätts lite mer permanent än så, om jag minns rätt. De försvinner inte av att du lyfter minuspolen, som många andra felkoder försvinner av, utan lagras tills de nollas manuellt. Har jag för mig iallafall.

Jag har bara haft bilen i 3 veckor. Så allt har hänt under denna tiden.

Jag fick förresten med en varning för service av larmet kommjag på.

Batteriet är helt nytt i bilen.
Användarvisningsbild
av wissel
Jag utgår ifrån att det verkligen är NYTT eller bara en "försäkran" av säljaren?!
jag skulle iaf börja med att mäta spänningen när bilen stått en natt eller så innan start förstås.
Sedan mäta spänningen hur mycket Generatorn ger vid gång.
Felkoden på larmet är nog det mest vanliga på samtliga volvosar som är äldre än 7 år.
backup batteriet i sirenen som har lagt av. Finns trådar om hur du fixar det.
Det kan också vara din DIM (Instrumenthus) som fått spelet och visar precis alla möjliga o omöjliga fel,
kanske det näst mest vanliga felet på din generation av Volvobilar. Kostar runt 2 500:- att åtgärda.
OBD Tuning kan du googla på för mera info.
av MadMikeSweden
wissel skrev:Jag utgår ifrån att det verkligen är NYTT eller bara en "försäkran" av säljaren?!
jag skulle iaf börja med att mäta spänningen när bilen stått en natt eller så innan start förstås.
Sedan mäta spänningen hur mycket Generatorn ger vid gång.
Felkoden på larmet är nog det mest vanliga på samtliga volvosar som är äldre än 7 år.
backup batteriet i sirenen som har lagt av. Finns trådar om hur du fixar det.
Det kan också vara din DIM (Instrumenthus) som fått spelet och visar precis alla möjliga o omöjliga fel,
kanske det näst mest vanliga felet på din generation av Volvobilar. Kostar runt 2 500:- att åtgärda.
OBD Tuning kan du googla på för mera info.

Batteriet är helt nytt. Det vet jag.

Jo en sak till. Jag har märkt att instrument meddelande fönstret och stereo belysningen i bland blir lite svagare och sen kan det bli starkare under färd.

Jo kan kan prova och mäta i morgon. Men jag vet att batteriet är nytt. För det har jag själv monterat i.
av Schmoyoho
Hur menar du att interiörbelysningen ändrar ljusstyrka? Är det tydligare men få ändringar eller menar du mer att det flimrar? Bilen anpassar ju själv ljusstyrkan efter omgivande ljus så kör du i mörker så dimmar bilen ner lite, även om du har på högsta ljusstyrkan på reostaten. Om det däremot flimrar så kanske det är något tjall med laddningen? Lite spekulativt men om den laddar dåligt så kanske inte batteriet är helt fulladdat längre (och inte heller hinner bli det särskilt ofta) och därför i princip fungerar som ett dåligt?
av MadMikeSweden
Schmoyoho skrev:Hur menar du att interiörbelysningen ändrar ljusstyrka? Är det tydligare men få ändringar eller menar du mer att det flimrar? Bilen anpassar ju själv ljusstyrkan efter omgivande ljus så kör du i mörker så dimmar bilen ner lite, även om du har på högsta ljusstyrkan på reostaten. Om det däremot flimrar så kanske det är något tjall med laddningen? Lite spekulativt men om den laddar dåligt så kanske inte batteriet är helt fulladdat längre (och inte heller hinner bli det särskilt ofta) och därför i princip fungerar som ett dåligt?

Det flimrar inte. Utan ibland tycker jag mig bara se att det blir lite svagare ljus i själva instrumentbelysningen. Jag kan ha sett fel med.

Men det som är mest oroande nu är service meddelandet om växellådan. Jag får en känsla av att alla varningar är felaktiga. Eftersom bilen går exakt som den ska.
Användarvisningsbild
av wissel
Som tidigare sagts här, kolla generatorns laddningsförmåga.
Den skall ge 14,2 v. då bilen "drar" ca 13.8-13.9 v. i normalläget. Du måste tillföra ett överskott eljest blir det fel efter ett tag.......
Mät upp ditt batteri igen, har du 12,7 volt?
Nytt batteri som inte laddas med korrekt spänning blir inte "nytt" så länge......
av MadMikeSweden
wissel skrev:Som tidigare sagts här, kolla generatorns laddningsförmåga.
Den skall ge 14,2 v. då bilen "drar" ca 13.8-13.9 v. i normalläget. Du måste tillföra ett överskott eljest blir det fel efter ett tag.......
Mät upp ditt batteri igen, har du 12,7 volt?
Nytt batteri som inte laddas med korrekt spänning blir inte "nytt" så länge......

Ska mäta i morgon så återkommer jag.

Jag kan inte hjälpa dig i frågan om SIM[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Vol[…]

https://youtu.be/m7fZPE3Uzb8?si=-pNVMgwnROaySKFY

Kort version, vi har tappat våran 2:a nyckel[…]