Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bassa
Samma här D5 AWD MY16 men detta har börja uppträda efter uppdateringen av mjukvaran som gjordes i samband med återkallelsen för evt bränslefel... har kört den i 7 månader innan dess utan problem.

Skiten tvärdör i 1-2 sek och "rebootar" och börjar fungera igen...ringt Bilia men där kände man inte till något om detta..ska in nästa vecka för felsökning
Användarvisningsbild
av Derank
Nästa vecka är jag övertygad om att alla verkstäder känner till problemet, det brukar gå fort då saker och ting får snurr i media.
av upfswe
slackie skrev:Hej,

Jag kan bekräfta att det även händer min V60 D4 AWD MY16. Jag inbillar mig att det händer oftare om man slagit av/på AUTO START/STOP under en och samma färd (jag har gjort det i testsyfte ett par ggr).

Har du fått fixen för bränsleproblemet installerad?
av Paz
Mötte en xc70 säkert nyaste, en kväll för någon dag sen - lång raksträcka, plötsligt blev den bilen helt mörk en möjligen två sekunder. Vid möte någon sekund senare såg jag att det var en snutbil :D

De måste ha blivit lika förvånade som jag hehe

Kör själv en v70 2,4d -10, den har också för sig lite konstigheter men inget sådant som beskrivs.
av valln
Struve skrev:Nu kör jag ingen av nämnda bilar, har förövrigt inte heller någon tanke på detta heller.
En sak är säker att om det hade påverkat trafiksäkerheten så hade Ni inte haft bilarna eller blivit rådda till att låta dem stå.

Bromsar fungerar även om ABS inte är med o hjälper till, dock får Ni ta i lite mera men Ni har faktiskt full bromskraft men mer muskelkraft måste till.
Styrningen slutar inte att fungera men Ni har ingen servoassistans alls utan styrningen blir trögare.
Javisst, sjukt otrevligt om man ligger i 130Km/h (vart man nu får köra det lagligt i Sverige vet jag inte) på motorvägen men tänk på att Ni skall vara aktiva förare, det är Ni som kör (än så länge) Ni är inte passagerare bakom ratten, jag blir mörkrädd av den inlägg här i denna tråden.

Det här handlar till största delen om förtroende för Volvo och därför vet jag att dom tar detta på allra högsta allvar, hade dom gjort bedömningen att det är trafikfarligt så hade Era bilar blivit hämtade, Ni hade inte blivit rådda till att vänta. Och nej, jag jobbar inte på Volvo :lol:
Självklart påverkar det trafiksäkerheten och nog kan det bli ytterst allvarliga följder!

Nej, volvo har ännu ej någon lösning och att ersätta en hel årgång med bilar låter nog sig inte göras så lätt...
av Petke
Kör själv en XC70 D5 AWD 2015, så jag har följt både denna tråd och bränsletråden med intresse. Har iofs kört 4500mil nu utan problem så jag kan nog känna mig säker nu.
Rätta mig om jag har fel, men det verkar som om det bara är 5cyl dieslar med AWD som har problem? Alltså D4/D5 AWD på V70, XC70, V/S60 och XC60. Dessa bilar fick ju Start/Stopp mellan my15 och my16.
Någon skrev att det inte kan vara Start/Stopp som går in eftersom hela bilen slocknar, men jag tror nog det kan vara det ändå. För om Start/Stopp går in under färd så kommer ju hela drivlinan fortsätta rotera med generator och allt trots att bilens program är inställt på att motorn skall stanna. Det borde kunna ge olika lustiga fenomen med elektroniken/datorn vilket medför att allt slocknar. Sedan drar allt igång när Start/Stopp inser att motorn bör startas igen. Men nu kanske mina analyser är helt fel och det inte bara är dessa motorer det gäller... Men jag skulle i alla fall satt mina slantar på detta felet... Kanske ligger i hur Start/Stopp samverkar med programvaran för haldexen?

Edit: Ytterligare tankar.
Eftersom det både gäller D4 och D5 som har olika motorprogramvaror och både 60 och 70 bilar som säkert har skillnader i diverse programvaror för växellåda mm, så misstänker jag ännu mer Start/Stopp + Haldex, eftersom det egentligen är det enda dessa bilar har gemensamt.

Men bara för att jag tror ovanstående nu, så är det säkert någon som får problem med sin 4-cyl FWD bil också...
av Nimrod23
Hej! Min FWD XC70 MY2016 slocknade för en kort stund när jag skulle parkera bilen. Under några sekunder så bara dog bilen och startade upp igen. Inget jag reflekterade över då men nu när jag hör alla dessa berättelser så börjar man ju bli lite orolig. :shock:
Petke skrev:Kör själv en XC70 D5 AWD 2015, så jag har följt både denna tråd och bränsletråden med intresse. Har iofs kört 4500mil nu utan problem så jag kan nog känna mig säker nu.
Rätta mig om jag har fel, men det verkar som om det bara är 5cyl dieslar med AWD som har problem? Alltså D4/D5 AWD på V70, XC70, V/S60 och XC60. Dessa bilar fick ju Start/Stopp mellan my15 och my16.
Någon skrev att det inte kan vara Start/Stopp som går in eftersom hela bilen slocknar, men jag tror nog det kan vara det ändå. För om Start/Stopp går in under färd så kommer ju hela drivlinan fortsätta rotera med generator och allt trots att bilens program är inställt på att motorn skall stanna. Det borde kunna ge olika lustiga fenomen med elektroniken/datorn vilket medför att allt slocknar. Sedan drar allt igång när Start/Stopp inser att motorn bör startas igen. Men nu kanske mina analyser är helt fel och det inte bara är dessa motorer det gäller... Men jag skulle i alla fall satt mina slantar på detta felet... Kanske ligger i hur Start/Stopp samverkar med programvaran för haldexen?

Edit: Ytterligare tankar.
Eftersom det både gäller D4 och D5 som har olika motorprogramvaror och både 60 och 70 bilar som säkert har skillnader i diverse programvaror för växellåda mm, så misstänker jag ännu mer Start/Stopp + Haldex, eftersom det egentligen är det enda dessa bilar har gemensamt.

Men bara för att jag tror ovanstående nu, så är det säkert någon som får problem med sin 4-cyl FWD bil också...
av Alexas
Nimrod, du har en 4-cyl VEA-motor va? Verkar ju isåfall inte kopplat till bara de 5-cyl motorerna.

Jag har en D4 FWD MY14. Under huven sitter den gamla 5-cyl 2.0an. Har aldrig upplevt problemet och hoppas att jag aldrig gör det!
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 22
Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]